Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lovlydig/etisk/moralsk er du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-07, 10:48   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lovlydig/etisk/moralsk er du?

Dumt spørsmål? Kanskje.

Noen ganger får jeg for meg at jeg er i overkant opphengt i å ikke "snyte" samfunnet. Venner har blitt litt satt ut over at jeg ikke bare lyver på alderen til ungene for å slippe å betale billetter for de her og der, og jeg blir satt ut over at de ville ha gjort det.

Min svigerfamilie synes at jeg er hysterisk i forhold til bilsikring, båtsikring, at man ikke har lov til å kjøre bil før man faktisk har sertifikat o.l.

Tydeligvis mener noen i min nærmeste familie at det er helt ok å utnytte trygdesystemet, nærmere bestemt dagpenger. Ikke på en måte som bryter reglene, men på en måte som jeg synes er uetisk.

Svart arbeid er en definitivt no-no her. (Type dagmammaer, rørleggere, snekker o.l.)

Det kan virke som om min omgangskrets til tider synes jeg er litt for "ærlig".

Hvordan er det med dere?

Sist redigert av Maverick : 12-11-07 kl 12:03.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 10:53   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lovlydig er du?

Jeg er veldig på linje med deg i eksemplene dine, og ville i hvert fall ikke finne på å snike på noe som poden var med på - lyve på alderen hans for å snike på trikken, for eksempel. Og når det gjelder bilsikring (og å kjøre uten førerkort, kjøre for fort eller når man har drukket) er det ikke en gang primært snakk om å være lovlydig, men om å gjøre det så trygt som mulig når man driver med det antagelig farligste noen av oss ville finne på å utsette oss selv og barna våre for.

Gammel 12-11-07, 12:40   #3
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er veldig på linje med deg i eksemplene dine, og ville i hvert fall ikke finne på å snike på noe som poden var med på - lyve på alderen hans (…)

Han har vært på kinoforestilling han ikke har lov til å gå på (før han var 4), men det visste han ikke selv da. Jeg holder nok døren på gløtt for å lyve på alderen hans igjen om det skulle bli nødvendig for å komme inn på kino. Nå er kanskje ikke det så veldig aktuelt, siden Medietilsynet har begynt å gjøre en kompetent jobb de siste årene, men faren for at de henfaller til sin gamle udugelighet er jo alltid til stede, og de kan jo bomme selv om de er kompetente. Jeg ville naturlgivis ikke finne på å lyve for å spare penger på billetten hans til noe som helst.

Ben "you have to be this tall" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 12:45   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Han har vært på kinoforestilling han ikke har lov til å gå på (før han var 4), men det visste han ikke selv da. (...) Jeg ville naturlgivis ikke finne på å lyve for å spare penger på billetten hans til noe som helst.

Nei, det var egentlig det jeg mente også. Aldersgrenser på kino er typisk en sånn regel jeg ikke oppfatter som en lov, fordi det ikke er til skade for noen om man bryter regelen, såfremt man har tilstrekkelig kompetanse og vurderingsevne til å overprøve regelen i dette spesielle tilfellet. Det blir som å gå på "feil" toalett i så måte.

Gammel 12-11-07, 12:48   #5
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Det eneste jeg kan komme på som jeg "snyter" på, er at jeg har hatt svart dagmamma og hatt folk som har jobbet svart i huset vårt. Eller rettere sagt: Min mann har et håndtverksyrke og har byttet arbeid med andre som er håndtverkere.
:av med glorien:

Ellers så er jeg en ærlig og rederlig person å med glorien igjen:

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 10:53   #6
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så absolutt lovlydig og meget opptatt av "å gjøre rett og sjel for meg".

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 10:59   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ganke ganske lovlydig men kombinerer det med sunn fornuft.

Hvis dametoalettet er opptatt går jeg inn på mannetoalettet hvis jeg vet at det er et enkelttoalett for eksempel.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 11:00   #8
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er også av de lovlydige.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 11:02   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hvis dametoalettet er opptatt går jeg inn på mannetoalettet hvis jeg vet at det er et enkelttoalett for eksempel.

Åh, det gjør jeg også. : småkriminell :

Husker en gang jeg kjeftet litt på en mann som kom inn på dametoalettet. Trodde jeg. Da jeg gikk ut døren og kikket på mannetegningen på utsiden skjønte jeg hvorfor han bare lo av meg.

Gammel 12-11-07, 11:07   #10
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor lovlydig er du?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Husker en gang jeg kjeftet litt på en mann som kom inn på dametoalettet. Trodde jeg. Da jeg gikk ut døren og kikket på mannetegningen på utsiden skjønte jeg hvorfor han bare lo av meg.

Jeg kjefter dog ikke på menn som skulle forville seg inn på damedoen hvis jeg befinner meg på den, fordi jeg går jo på guttedoen, så da må jo de få lov å gå på damedoen :logikk:

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 11:09   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier alltid fra om jeg får igjen for mye penger, eller betaler for lite.
Andre bare ser rart på meg da.
Jeg kunne aldri funnet på å ta noe av innholdet i en lommebok el. hvis jeg fant en. Eller ta noe som andre har gjennglemt foreks.

Gammel 12-11-07, 11:08   #12
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Ikke bare småkriminell, men inkonsekvent! Greit at du går på mannedo, men ikke omvendt?

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 11:10   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Ikke bare småkriminell, men inkonsekvent! Greit at du går på mannedo, men ikke omvendt?

Jeg vet. Det er lenge siden.

Poenget mitt var vel noe at det alltid er kø på damedoer, så da synes jeg gutta kan holde seg for gode til å bidra til den køen når de har masse ledige doer rett ved siden av. Ikke det at jeg noen gang har sett en mann I KØ til damedoen.

:endalittflauere:

Gammel 12-11-07, 11:02   #14
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Samme her, men tenkte overhodet ikke på at det kom inn under kategorien "lovlydig". Hater når jeg tar feil og det er pissoar foran, da. Jeg går forresten også på toaletter merket med rullestol også, jeg. :tilstår:

Gammel 12-11-07, 12:04   #15
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Og nå lurer jeg på om enkelte her ikke vet hva "lovlydig" egentlig betyr. Det betyr å følge loven. Og meg bekjent er ikke skiltene på do-dørene egentlig verken forbuds- eller påbudsskilt. Det er ikke ulovlig å gå på herretoalettet. Om politiet hadde sett deg hadde de ikke brydd seg det grann - annet enn kanskje å koste på seg en latter å lure på om du hadde gått feil.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 12:07   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og nå lurer jeg på om enkelte her ikke vet hva "lovlydig" egentlig betyr. Det betyr å følge loven. Og meg bekjent er ikke skiltene på do-dørene egentlig verken forbuds- eller påbudsskilt. Det er ikke ulovlig å gå på herretoalettet. Om politiet hadde sett deg hadde de ikke brydd seg det grann - annet enn kanskje å koste på seg en latter å lure på om du hadde gått feil.

Det er vel strengt tatt ikke første gang en tråd på FP sporer av en smule og blir til en tråd om alle andre relevante (og mindre relevante) emner.

(som etikk, moral, regler og andre ting som ikke står i den tykke, røde boken.)

Gammel 12-11-07, 12:10   #17
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Ang. dagpenger, jeg synes ikke mann er pliktig til å ta hva som helst av jobber som jobbsøkende, men jeg synes også det er feil å ikke ha lyst å jobbe mer enn halv stilling også motta dagpenger for resten. Jeg synes at halv stilling er et valg man tar, da med påfølgende halv lønn.
Så jeg synes det blir feil ja, selv om det er lov.

Gammel 12-11-07, 13:38   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel strengt tatt ikke første gang en tråd på FP sporer av en smule og blir til en tråd om alle andre relevante (og mindre relevante) emner.

(som etikk, moral, regler og andre ting som ikke står i den tykke, røde boken.)

Jeg kunne forsåvidt være med på en avsporing som omfattet etikk, moral og diverse regler.

Men å gå på do er da ikke verken umoralsk, uetisk, ulovlig eller noe som helst annet som begynner på u. Det å benytte doen for motsatt kjønn er for meg like "dramatisk" som om noen skulle komme til å krydre maten før de hadde smakt på den. No big deal.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 12:39   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

"Regellydig", da? Norsk lov sier neppe noe om aldersgrense for barnebillett på bussen heller, men jeg synes det er et uakseptabelt regelbrudd å lure inn fireåringen uten billett (barn under fire går gratis på bussen i Oslo). Jeg er enig med deg i at det å gå på "feil" toalett knapt kan regnes som noe "ordentlig" regelbrudd, i alle fall så lenge man gjør sitt beste for å ikke sette de andre gjestene i forlegenhet, og det å ta med seg syv år gamle gutter inn i damegarderoben er også noe jeg ikke helt klarer å se på som umoralsk og galt (igjen, hvis man ikke sjenerer de andre). Jeg synes det går et skille mellom lov- og regelbrudd som skader noen (eller fellesskapet) eller setter noen i fare, og mer "tilfeldige" regler.

Gammel 12-11-07, 12:50   #20
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Regellydig", da? Norsk lov sier neppe noe om aldersgrense for barnebillett på bussen heller, men jeg synes det er et uakseptabelt regelbrudd å lure inn fireåringen uten billett (barn under fire går gratis på bussen i Oslo). Jeg er enig med deg i at det å gå på "feil" toalett knapt kan regnes som noe "ordentlig" regelbrudd, i alle fall så lenge man gjør sitt beste for å ikke sette de andre gjestene i forlegenhet, og det å ta med seg syv år gamle gutter inn i damegarderoben er også noe jeg ikke helt klarer å se på som umoralsk og galt (igjen, hvis man ikke sjenerer de andre). Jeg synes det går et skille mellom lov- og regelbrudd som skader noen (eller fellesskapet) eller setter noen i fare, og mer "tilfeldige" regler.

Som så ofte er jeg langt på vei enig med Skilpadda. Valg av toalett uavhengig av merket på døra er selvsagt flåsete, og kan ikke tas med i den seriøse enden av debatten om å være lovlydig, slik som f. eks. triksing med dagpenger eller lignende. Når det innebærer bevisst triksing og sniking gjør jeg det ikke - og Andungen fikk sitt eget flexikort da han ble fire år.

Hadde Knøtto vært så stor at hun skjønte at vi må betale for ting i butikken (eller jeg hadde sett det på vei gjennom kassen eller rett i nærheten der) hadde jeg levert pastillesken tilbake, eller sørget for å betale for den. Min grense gikk tydeligvis ved parkeringshuset. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg hadde gått tilbake med regntøyet der butikken gjorde en feil slik som Teofelia, men det tror jeg rett og slett er latskap fra min side. Og tydeligvis et snev av dårlig moral og.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.