|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?Overskriften sier det meste, men altså: Har du venner med fremmedkulturell bakgrunn? Hvis ikke - hvorfor? Og hva med barna dine, har de? Sist redigert av Pepper Lemon : 20-03-08 kl 19:01. Årsak: Prøvde å endre overskrift - uten hell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?
Ja.
![]() |
#5 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Ja, ei av mine beste venninner er fra Italia. Har også en del venner fra Bosnia, Kroatia og Serbia.
![]() |
#7 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Jeg har ikke det, dessverre. Det bor så å si kun etniske nordmenn i vårt nærområde og heller ingen av våre nære venner har fremmedkulturelle venner. Trist synes jeg, det hadde vært både hyggelig og spennende å kjent noen med en annen kultur. Mannen min har sjef som kommer fra India, men han er så norsk som noen med hytte på fjellet og lusekofte
![]() |
#8 |
Leser
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Nei. Grunnen er at jeg ikke har hatt steder hvor jeg har hatt en naturlig kontakt med fremmedkulturelle. De fleste av mine venner er folk jeg har møtt via skole og jobb, og siden jeg ikke har gått på skole eller jobbet, med fremmedkultrurelle, så ... Nå som eldste har begynt på skolen har vi fått noe kontakt med foreldrene til de andre barna, men det er ingen fremmedkulturelle her heller.
![]() |
#9 |
Einsam
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Ei venninne som er fra Filipinnene, hun er vel også bortimot den eneste "fremmedkulturelle" i mils omkrets. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Peppy!
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Nå har jeg tenkt så det knaker her, men kan ikke komme på noen. Vi hadde tidligere omgang med noen singalesere, men har mistet kontakten. Jeg har ingen kollegaer med fremmedkulturell bakgrunn, det har heller ikke min mann. Og det er ikke et eneste barn i barnehagen heller. Eller naboer. Merkelig. Og vi bor i Oslo altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Naiv og Super
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan rett og slett sitere denne. Litt merkelig når man bor i Oslo.
![]() |
#13 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Ja, Sitron er bergenser.
![]() |
#14 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Ingen fremmedkulturelle voksne venner, men noen bekjente+ mannens svigerinnne. Vi kjenner noen barn med afrikansk bakgrunn, samt noen barn der en av foreldrene ikke er etnisk norske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Nei, men jeg har perifer omgang med flere via jobb. Herremannen leker litt med en gutt med afrikansk bakgrunn på SFO (ikke nære venner), og han var kjempegod venn med en gutt med afrikansk bakgrunn i barnehagen som vi dessverre ikke har klart å holde kontakten med.
![]() |
#16 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Nei, akkurat nå er det vel dålig med fremmkulturelle venner. Egentlig er det litt stusslig med venner. :asosial og trøtt:
![]() |
#17 |
Passiv
|
Samme her. På skolen jeg går på er det utrolig mange forskjellige nasjonaliteter (ca 50), men jeg opplever at jeg er for "gammel" til at det blir naturlig å omgåes dem så mye. De er forresten i det andre bygget, i hovedsak "oljefag" og logistikk, økonomi osv, slik at vi på helsedelen ikke har så mye med dem å gjøre. |
![]() |
![]() |
#18 |
Fola Blakken
|
Dette kan jeg relatere til. Før jeg ble 'satt' hadde jeg flere venner fra ulike land.
![]() |
![]() |
#19 |
-
Og for å klargjøre mitt svar over; jeg kunne egentlig skrevet det samme som Nebbia. Jeg har ingen «fremmedkulturelle» venner, tyrkerne og brasilianerne som ble nevnt kunne forsåvidt kvalifisere; de fleste av dem bor riktignok i Tyskland eller USA så jeg har ikke hyppig kontakt med dem, men hadde de bodd i Oslo hadde jeg jo sikkert hatt det, men det blir helt urimelig å regne dem som «fremmedkulturelle». Det er ingenting fremmed ved kulturen deres, de er en fullverdig del av den samme post kald krig, ironisk distanserte, urbane kulturen som jeg, og svært mange andre her, er. Og om noen hevder at jeg ikke innvolverer mennesker som ikke deler mine kulturelle referanser og preferanser i mitt kontaktnett så har de naturligvis helt rett. Og jeg kan ikke se at dette er særlig relevant for «god integrering» i det hele tatt; hva er det meningen jeg skal integrere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Peppy!
|
... men om vi nå altså fjerner uttrykket fremmedkulturell og i stedet vrir spørsmålet over til å handle om venner av ikke-vestlig bakgrunn (som er SSBs måte å definere en gruppe mennesker på), er det da noe mer å svare på? Jeg catcher poenget ditt, altså. Jeg må bare fortsette å gnage på at dette er et interessant spørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|