Sv: Har du fremmedkulturelle venner?
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
(…) det ser ut til at nordmenn ikke er så flinke til å involvere mennesker med ikke-vestlig bakgrunn i sitt kontaktnett, som hindrer god integrering.
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
(…) nei jeg har ingen fremmedkulturelle venner.
Og for å klargjøre mitt svar over; jeg kunne egentlig skrevet det samme som Nebbia. Jeg har ingen «fremmedkulturelle» venner, tyrkerne og brasilianerne som ble nevnt kunne forsåvidt kvalifisere; de fleste av dem bor riktignok i Tyskland eller USA så jeg har ikke hyppig kontakt med dem, men hadde de bodd i Oslo hadde jeg jo sikkert hatt det, men det blir helt urimelig å regne dem som «fremmedkulturelle». Det er ingenting fremmed ved kulturen deres, de er en fullverdig del av den samme post kald krig, ironisk distanserte, urbane kulturen som jeg, og svært mange andre her, er. Og om noen hevder at jeg ikke innvolverer mennesker som ikke deler mine kulturelle referanser og preferanser i mitt kontaktnett så har de naturligvis helt rett. Og jeg kan ikke se at dette er særlig relevant for «god integrering» i det hele tatt; hva er det meningen jeg skal integrere?
Ben "peasants are boring" Murphy
|