|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
|
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Nei, det har jeg ikke. Har flere bekjente (mest via jobb), men ingen som jeg kan kalle venner.
|
|
|
#23 |
|
Trøtt
|
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Er gift med en som ikke er født i Norge (men bodd der lengre enn meg) så det teller kanskje?
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Jeg har jo ei tysk venninne, men regner henne ikke som fremmedkulturell. Er tysk fremmedkulturelt? |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Ja, det har jeg, både venner og bekjente. Jeg har funnet de aller fleste av dem på jobb.
|
|
|
#26 |
|
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Kommer jo litt an på hva en mener med fremmedkulturell. Både vi og ungene (spesielt) har mange i vår omgangskrets som har foreldre som er født i et annet land enn Norge. Jeg synes fortsatt ikke at de kan betegnes som fremmedkulturelle, de er jo en like stor del av vår kultur. Jeg liker heller ikke ordet fremmedkulturell spesielt godt.
|
|
|
#27 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Nei ikke det jeg kan komme på.
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Av venner jeg har jevnlig omgang har jeg kun en venninne fra Vietnam. Jeg studerte utenlands en periode og fikk mange gode venner fra hele verden, men de fleste av disse bor jo nå på andre kontinent, så selv om jeg fortsatt regner noen av dem som venner er det fint lite jeg ser til dem i løpet av et år. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Hva er fremmedkulturell da? Mannen min og den tidligere konen til broren min er mellom-europeere, teller det? Det er ellers ikke så mange andre i vårt område, men noen omgås vi fordi vi har barn i samme barnehage eller samme klasse.
|
|
|
#30 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Vel, med min blandingsbakgrunn har jeg vanskelig ved å definere, hva min kultur er, så alle andre enn meg er vel fremmedkulturelle for meg, da ?
|
|
|
#31 |
|
Introvert optimist
|
Det er min erfaring også etter å ha kommet hjem etter nesten ti år andre steder. Nå har jeg så og si bare innflyttervenner.
|
|
|
#32 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Sønnen min hadde bestevenn med meget eksotisk navn på den forrige skolen, men da vi flyttet har han fått bestevenn med norsk rampunge-navn på R. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
både her og der
|
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Hvordan defineres fremmedkulturell? Tenker du på mennesker som er født utenfor Europa og som bor i Norge? Hvor går grensen?
|
|
|
#34 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Fremmedkulturell er avstandsskapende!
|
|
|
#35 |
|
Peppy!
|
Det har jeg ikke tenkt på. Men du har selvfølgelig helt rett, og jeg skal moderere meg. Det jeg tenkte på var mennesker med ikke-vestlig bakgrunn. Jeg har både familie, venner og kollegaer fra USA, Tyskland, Frankrike og de skandinaviske landene. Bakgrunnen for mitt spørsmål var en artikkel jeg leste om assimilering versus integrering, og at svært få nordmenn omgås mennesker med ikke-vestlig bakgrunn. Og det er til hinder for integreringen. Det var da jeg måtte gå litt i meg selv, og oppdaget at jeg heller ikke hadde noen kontakt med mennesker typisk fra Afrika eller Asia. Dessverre. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Ja, jeg jobber sammen med en. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Peppy!
|
Her må jeg bare presisere at jeg ikke spør hvorfor man har venner altså, jeg spurte om hvorfor ikke for de som svarte benektende. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik var det også med yngstemann her. Han hadde gått i barnehagen i to år før han oppdaget at bestevenninna hadde mørkere hud enn ham. Han fikk litt av en aha-opplevelse da en kompis sa at hun var mørk fordi faren var fra Afrika. Det hadde han ikke tenkt over i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Hm, ingen nære venner som er fremmedkulturelle. Sønnen har en venn fra Polen i barnehagen, og mammaen er jeg litt på prat og hils med. De har også en jente på samme alder fra et arabisk land, men de svarer ikke på bursdagsinvitasjoner eller innbyr til mer enn et kort hei.
|
![]() |
|
|