Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser du på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva spiser du på julaften?
Svineribbe 35 37,63%
Pinnekjøtt 33 35,48%
Lutefisk 4 4,30%
Kveite/laks/torsk 4 4,30%
Kalkun 8 8,60%
Er vegetarianer, spesifiserer i tråden 0 0%
Annet, spesifiserer i tråden 9 9,68%
Deltakere: 93. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-06, 20:31   #1
Albertine
Passiv

Standard

Hva spiser du på julaften?

Nå har jeg mast om de syv sorter, så da kaster jeg meg ut i enda en spørreundersøkelse kun egnet til å grafse i privatlivet deres. Hva spiser dere på julaften? Er det tradisjon, eller prøver dere nye ting innimellom? Kommer tradisjonen fra din familie, eller har mannen tatt den med seg?

Hos oss varierer det litt. Mannen min er vant til å spise pinnekjøtt, men når vi skal ha mine foreldre på besøk blir det verken saueribbe eller annen ribbe. Min kresne mor foretrekker noe litt mer nøytralt, og derfor har vi hatt kalkun så lenge jeg kan huske. Med rødkål, rosenkål, mandelpoteter og fløtesaus. I år skal min bror og svigerinne være med, så da blir det Waldorfsalat i tillegg. Desserten blir multekrem eller riskrem.

Hvordan gjør dere det?

Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:33   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

I år?
I år spiser vi pinnekjøtt.
Jeg foretrekker ribbe.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:43   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år blir det kalkun. Det er helt bingo hos oss. Alt ettersom hvem vi er sammen med og hvor vi spiser.

Vi har prøvd ulike ting, og ønsker vel å etablere en slags mattradisjon etterhvert. And liker vi godt. Og torsk. Kanskje blir det noe slik? Jeg tror neppe ribbe og pinnekjøtt blir årlig begivenhet hos oss.

Men én ting er spikret, nemlig desserten. Riskrem blir det både julaften, første dag og andre dag. Og gjerne ny runde på nyttårsaften.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:44   #4
Albertine
Passiv

Standard

Hmmm....ser at jeg burde ha tillatt flere svar her. Sorry, folkens!

Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:48   #5
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Ribbe Både jeg og mannen er vant til ribbe så da er det ingen sak.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:54   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ribbe her også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 11:34   #7
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Pinnekjøtt. Ingen over, ingen ved siden.

Gammel 06-12-06, 21:28   #8
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Kalkun, eller kylkun alt etter som..

Dette er hos mamma og pappa.
Har spist kalkun\kylkun fra jeg var 10. Før det hadde vi kveite. men det spiste 3 juledag nå.
Mamma tåler ikke ribbe pga fett pg sånt og jeg liker ikke ribbe. Jeg spiser heller fisk en kjøtt faktisk..

Til desert: Kyst finnmarks multer, selvsagt hihi multekrem og. Og kromkaker.
Mann og turbo får sjokoladepudding. De er noen pyser *ler* eller turbo spiser krem å kromkaker da

Da vi hadde foreldrene våre + mormor og morfaren til mann på julemiddag da turbo var 1 år hadde vi pinnekjøtt.
Det spises egentlig på nyttårsaften

Sist redigert av Honda : 06-12-06 kl 21:56.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 07:49   #9
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

I år skal vi til svigers og der er det : ribbe, skinkestek, medisterkaker og medisterpølser med surkål og poteter. Til dessert blir det vel riskrem med varm ripssaus. Mmmmmmmm.....
Når vi er hjemme hos oss så er det kalkun med tilbehør, jeg vil egentlig ha pinnekjøtt og mannen vil ha denne ribba derfor blir det kalkun

Gammel 07-12-06, 11:32   #10
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er oppvokst med kalkun, og gubben med lutefisk.

Vi har alltid begge deler, uansett hvor vi er; er det bare jeg som skal ha kalkun så steker jeg bare et kalkunbryst, men er vi flere så blir det en hel kalkun.

Gammel 06-12-06, 20:36   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt.
Og ribbe til gubben.

Gammel 06-12-06, 20:37   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vokst opp med ribbe hver julaften, sambo er vokst opp med forskjellig fra år til år. :skjønner ikke at det er mulig:

I år kommer SvigerTiger and the Bunch hit ( høres ut som et fancy band, sant?), og det blir selvsagt ribbe.

Gammel 06-12-06, 20:38   #13
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt og ribbe.

Gammel 06-12-06, 20:38   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ribbe

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:54   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ribbe, medisterkaker og sossisser i år.

Jeg er ikke så glad i julemat, men riskrem med rørte jordbær er godt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:26   #16
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt, ingen over ingen ved siden

Vi hadde ribbe og skinkestek da jeg var yngre, og mens min mormor levde, men nå er det pinnekjøtt som virkelig lager julaften for meg.

Multekrem eller fruktsalat til dessert.

Lutefisk lillejulaften.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:23   #17
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Nå svarte jeg på hva jeg spiser

Hjemme hos oss har vi to retter, pinnekjøtt og ribbe
DA jeg ikke liker ribbe, spiser de som liker ribbe det og jeg spiser pinnekjøtt

Pinnekjøtt er helt fantastisk nydelig

Da jeg var liten hendte det vi hadde juletorsk, utrolig godt

Gammel 06-12-06, 21:35   #18
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg kryssa på fisken, for vi spiser egentlig kokt torsk. Men det blir nok ikke det i år, for vi skal til svigermor. Hvis jeg ikke kan få torsk, kan jeg gjerne ta pinnekjøtt, det er nesten like bra. Men det er juletorsken som vekker skikkelig julefølelsene mine.

I tilfelle det er ukjent for dere (mindre enn 1% av norges befolkning som spiser kokt torsk) kommer en liten forklaring:

Torsken må ha levd på julaften formiddag, derfor må du helst bo i en liten kystby og kjenne en fisker som ordner for deg, han heter forresten Kjell. Han har fisket den noen dager i forveien for sikkerhetsskyld, og har den gående i en stor sankeruse på dypt vann. Og det er en juletradisjon å reise ut på den forblåste øya og hente fisken, Kjell grovsløyer fisken for oss, og pappa er alltid litt redd for å få slo på seg, siden han har den fine frakken.

Det er pappa som tilbereder torsken hjemme. Han koker den i ganske salt vann, men jeg vet ikke helt hva som er annerledes akkurat på julaften. Tilbehøret er herlig enkelt: kokte poteter, eggesmør, kokte gulrøtter og purre.
Og prikken over i'en er toskelever, krøll og rogn. Når du liker de tre sistnevnte, er du voksen på ordentlig, og pappa blir litt rørt.

Vi drikker øl ved siden av, eller en rødvin som pappa hadde lest i fævennen at gikk an til juletorsk. Vi pleier krangle litt om hva som er riktigst, og mobbe pappa for at være borgerlig. Broren min og jeg drikker akevitt (når jeg ikke er gravid/ammende) .Jeg drikker munkholm og ikke ekte øl til akevitten for å ikke sovne så tidlig. Man blir spesielt døsig av juletorskmiddag.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:14   #19
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Torsken må ha levd på julaften formiddag, derfor må du helst bo i en liten kystby og kjenne en fisker som ordner for deg, han heter forresten Kjell.

Nei! Han heter Kjetil faktisk.

Enig i at lever og rogn hører med. Men hva er krøll???

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:21   #20
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi feirer julen hjemme hos mamma og pappa, og der er det ribbe, medisterkaker og julepølse som står på menyen, med multekrem + jordbær og krem til dessert. Dette har jeg spist hvert år, unntatt et år jeg feiret jul på Cuba (da lagde vi forresten grøt og ble syke av den alle sammen). Min kjære har ingen spesielle tradisjoner, og familien hans bor i utlandet, så vi feirer aldri jul med dem.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:57.