Sv: Hva spiser du på julaften?
Jeg kryssa på fisken, for vi spiser egentlig kokt torsk. Men det blir nok ikke det i år, for vi skal til svigermor. Hvis jeg ikke kan få torsk, kan jeg gjerne ta pinnekjøtt, det er nesten like bra. Men det er juletorsken som vekker skikkelig julefølelsene mine.
I tilfelle det er ukjent for dere (mindre enn 1% av norges befolkning som spiser kokt torsk) kommer en liten forklaring:
Torsken må ha levd på julaften formiddag, derfor må du helst bo i en liten kystby og kjenne en fisker som ordner for deg, han heter forresten Kjell. Han har fisket den noen dager i forveien for sikkerhetsskyld, og har den gående i en stor sankeruse på dypt vann. Og det er en juletradisjon å reise ut på den forblåste øya og hente fisken, Kjell grovsløyer fisken for oss, og pappa er alltid litt redd for å få slo på seg, siden han har den fine frakken.
Det er pappa som tilbereder torsken hjemme. Han koker den i ganske salt vann, men jeg vet ikke helt hva som er annerledes akkurat på julaften. Tilbehøret er herlig enkelt: kokte poteter, eggesmør, kokte gulrøtter og purre.
Og prikken over i'en er toskelever, krøll og rogn. Når du liker de tre sistnevnte, er du voksen på ordentlig, og pappa blir litt rørt.
Vi drikker øl ved siden av, eller en rødvin som pappa hadde lest i fævennen at gikk an til juletorsk. Vi pleier krangle litt om hva som er riktigst, og mobbe pappa for at være borgerlig. Broren min og jeg drikker akevitt (når jeg ikke er gravid/ammende) .Jeg drikker munkholm og ikke ekte øl til akevitten for å ikke sovne så tidlig. Man blir spesielt døsig av juletorskmiddag.