|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseDenne saken er ekstrem, men i all måpingen undrer jeg meg over hvorfor omskjæring av menn ikke regnes som kjønnslemlesting. Noen som vet det?
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort! ![]() Sist redigert av torsk : 19-08-09 kl 13:54. Årsak: La til lenke i HI jmf. lenkekotyme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
... med mjuke pigger...
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseUps, den falt visst ut.
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse
Medisinsk sett er omskjæring av gutter helt åpenbart kjønnslemlestelse. Loven om kjønnslemlestelse omhandler dog kun kvinnner:
Jeg mener at loven burde omhandle begge kjønn.
![]() |
#6 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseDet er mulig at omskjæring av gutter ikke regnes som kjønnslemlestelse, da guttene fremdeles kan ha et greit seksualliv og ikke har fysiske smerter resten av livet i ettertid?
![]() |
#8 |
Passiv
|
Jo, det utføres mer eller mindre rutinemessig på de aller fleste guttebarn. Jeg ble sjokkert da de lurte på hvorfor jeg nektet. |
![]() |
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
En stor prosent er det i hvert fall, så ja, mannlig kjønnslemlestelse er utbredt i USA.
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
Nei, det begynner nå å minke. Heldigvis! Det er stadig flere nyfødte som ikke omskjæres.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Det er vel ikke bare i "befolkningen" den har sittet, men også hos legestanden som jeg forstår ofte anbefaler det, eller mer eller mindre bare gjør det.
![]() |
#12 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke i US og UK. I UK er det en veldig stor diskusjon nå på godt dokumentert bevis på det viruset som ligger under forhudet (HPV??) og frequency of cervical cancer, altså fordelene mtp å forhindre cervical cancer hos kvinner. Skal se om jeg finner den nyeste forskingen som ble lagt frem i British Medical Journal for ikke så veldig lenge siden, har desverre ikke tid nå.
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Bare to av årsakene listet opp forsvarer å foreta omskjæring på spebarn. Jeg synes det er barbarisk å skulle omskjære en baby fordi partneren(e) man får i voksen alder ikke skal få kreft eller synes han er mer tiltrekkende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Hva er det jeg leser her? Å skjære vekk forhud er det eksakt samme som å skjære i kjønnslepper. Omskjæring er no go uansett kjønn.
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
Nei, hvorfor er det hårreisende å sammenligne omskjæring og mildere grad av klitorisamputasjon? Smertegrad av inngrep og påvirkning av seksuallivet er jo omtrent det samme.
Dette er faktisk det reneste sludder, ikke en problemstilling i det virkelige liv.
Peniscancer er farlig ja, men problemet er at menn må vaske seg under forhuden og følge litt med. Dette kan jeg overhodet ikke se er et argument for omskjæring.
Det er en risikofaktor at menn kommer fra lavere lag i befolkningen, og hva er årsaken? Jo, det er personlig hygiene som er problemet. Om man har tenkt å lære sønnen sin å vaske under forhuden så er ikke dette noe problem. Om man tar det opp på et befolkningsnivå og har en stor befolkning med møkkete menn så er det en grunn til å innføre det for så vidt. Men en ganske dårlig grunn. Opplæring i personlig hygiene er greia her.
Heller ikke et gyldig argument i et samfunn hvor man har tilgang til kondom. At omskjæring minker sjansen for å bli smittet av HIV er riktig, men risikosenkingen er ikke så stor at det er noe poeng i vårt samfunn. Dessuten hindrer det ikke mann-til-kvinne-smitte så effekten er derfor mindre enn hva man kunne ha tenkt.
Svaret som over. Omskjæring senker sjansen litt, men langtfra nok til at det er et holdbart argument på individnivå.
Tulleargument, dette er kun kulturbetinget og like dårlig argument som at omskjærte kvinner er penere enn intakte.
Eller å vaske seg.
Det er, siden det er så liten prosent av barn som får UVI, alt for stor Numbers Needed to Treat, at det skal være noe argument for omskjæring. Man kan derimot diskutere om guttebarn med risiko for UVI, så er det indikasjon for omskjæring. Men ikke på ethvert guttebarn som sådan.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseForskjellen ligger kanskje i at omskjæring av gutter av og til er medisinsk nødvendig (for trang forhud osv), mens kvinnelig omskjæring aldri er det. I tillegg er det en praksis som er utbredt også i vesten (bl.a. USA), og det er dermed vanskeligere å ta avstand til det.
![]() |
#17 |
Slumrende Ullteppe
|
Ergo burde igrunn lovteksten omhandle omskjæring av gutter også, men med en tilleggsparagraf om unntak fra loven dersom det er medisinsk nødvendig.
![]() |
#18 |
... med mjuke pigger...
Det er vel lettere å dømme noe som er langt fra en selv. Omskjæring av gutter er ofte begrunnet i religion. Om forhuden er for trang blir saken en annen fordi det gir helseplager. Slike tilfeller finnes for jenter også, vil jeg tro.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Nei, i USA gjør man det på så godt som alle guttebarn uten begrunnelse i religion, men derimot i hygiene (tror jeg).
Jeg tviler på at det er spesielt utbredt med tydelige helseplager som krever omskjæring av jenter.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er ikke omskjæring ved for trang forhud. Det er et kirurgisk inngrep som gjør det mulig for forhuden å la penishodet bli avdekket ved onnani og samleie. Omskjæring er en prosess der hele den sårbare og nervetrådbelagte forhuden, skjæres vekk.
![]() |
|
|