|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
flisespikker
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse
Jeg er enig i at de aller fleste former for kjønnslemlestelse av jenter er langt mer barbarisk enn det som gjøres med gutter. Men tror du ikke ganske mange som driver med det egentlig også gjør det av sedvane og fordi en uomskåret jente/kvinne ansees som "ekkel"? Jeg bare spør, altså - jeg tviler liksom på at de fleste foreldrene til disse barna tenker på at de skal holde kontroll på hennes forplantning, jeg ville tro at de gjør det fordi det er sånn man gjør, og om man ikke gjør det, blir hun ikke en "skikkelig" kvinne.
|
|
|
#22 |
|
Yes, we can!!
|
Er det en sosialantropolog i salen?
|
|
|
#23 |
|
flisespikker
|
Seriøst så synes jeg det er noe grotesk å sammenligne omskjæring av gutter - å skjære en bit av det mest følsomme organet på små babyer, å risikere infeksjoner, feilskjæringer og, for mange, problemer i voksen alder - med å ta hull i ørene. (Selv om jeg vet at hull i ørene innebærer noen risiko, det også.)
|
|
|
#24 |
|
flisespikker
|
Ikke primært kosmetisk, nei, og jeg ser absolutt poenget ditt. Men tanken er kanskje likevel i noen grad at en uomskåret kvinne er "ekkel" (på en annen måte enn en uomskåret mann er det, men likevel), og at det rett og slett er utenkelig å ikke utføre inngrepet.
|
|
|
#25 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJa, den var litt drøy. Men hvis jeg skulle plassere de tre tingene på en skala av "ille", så ville hull i ørene (med risiko for allergier i voksen alder, infeksjoner og arr og skader) fått en 2-3-er, omskjæring av gutter en 4-5-er og omskjæring av jenter en 10-er, hvis det var maks på skalaen.
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJeg er enig med Skilpadda. Jeg vil tro de aller fleste som omskjærer jenter gjør det "fordi det er det man skal", og jeg har også hørt hygieneargumentet bli brukt her også. Opprinnelsen er den du sier Polyanna, men jeg tror svært få tenker på dette i dag.
|
|
|
#27 |
|
Mother of Dragons
|
Ut fra det jeg har sett av smerter og sår etter en omskjæring så er det mye mer riktig å sammenligne omskjæring av gutter med de mildere formene for omskjæring av jenter enn hull i ørene altså. Det er en grov undervurdering av inngrepet å sammenligne med hull i ørene.
|
|
|
#28 |
|
På (opp?)tur
|
Det jeg har lest fra de som har gjort det med barna sine, er at det er langt verre enn hull i ørene, altså. Og kvinnelig omskjæring gjøres på forskjellig nivå, tror jeg. Om man konsekvent tar avstand fra all omskjæring av jenter, finner jeg det vanskelig å godta det for gutter. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
flisespikker
|
En annen sak er at "bedrer hygienen" er en gammel eufemisme for "hindrer onani". Det å fjerne forhuden hindrer riktignok ikke onani (veldig lite hindrer egentlig onani), men tanken er likevel ganske uhyrlig, og slett ikke så langt fra tanken bak omskjæring av jenter som man kunne tro. (Og du har ikke lyst til å se de bildene jeg fant da jeg googlet "circumcision complications".
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Å fjerne deler av klitoris vil vel medføre en betydelig hindring i å ha et tilfredstillende sexliv, det vil ikke en normal omskjæring av en gutt gjøre (uten at jeg egentlig argumenterer for omskjæring av gutter, altså).
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJeg skal krype til korset og innrømme at jeg nok har undervurdert inngrepet. Jeg trodde det var litt sånn snitch-snitch-au-ferdig.
|
|
|
#32 |
|
flisespikker
|
Det er klart en forskjell, men det er mulig å ha et tilfredsstillende seksualliv med deler av klitoris fjernet, og det er mange voksne, omskårne menn som har problemer på grunn av omskjæringen (også selv om man ikke tar med det lille fåtallet som ender opp med å få penis helt eller delvis ødelagt av klønete omskjæring eller komplikasjoner etterpå).
|
|
|
#33 |
|
På (opp?)tur
|
Jeg kan ikke uttale meg om hva en delvis klitorisamputasjon medfører. Men det er ikke uvanlig at menn klager på dårlig følsomhet, etter som jeg har forstått. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Absolut ateist
|
Nei, det begynner nå å minke. Heldigvis! Det er stadig flere nyfødte som ikke omskjæres.
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
Det er vel ikke bare i "befolkningen" den har sittet, men også hos legestanden som jeg forstår ofte anbefaler det, eller mer eller mindre bare gjør det.
|
|
|
#36 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke i US og UK. I UK er det en veldig stor diskusjon nå på godt dokumentert bevis på det viruset som ligger under forhudet (HPV??) og frequency of cervical cancer, altså fordelene mtp å forhindre cervical cancer hos kvinner. Skal se om jeg finner den nyeste forskingen som ble lagt frem i British Medical Journal for ikke så veldig lenge siden, har desverre ikke tid nå.
|
|
|
#37 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseDen om HIV har jeg hørt før. Det var en teori om at siden forhuden er laget for å beskytte, vil den, siden HIVs inngang er gjennom immunsystemet, gi en slags highway inn for viruset (veldig rufsete etter hukommelsen).
|
|
|
#38 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseUansett OM det er slik at forhuden kan være problematisk i forhold til SOS, så har det jo ingenting med nyfødte å gjøre. La mannfolka kappe av forhuden når de er gamle nok til å bestemme selv, om det er slik at de foretrekker det fremfor gummi.
|
|
|
#39 |
|
Bedreviter
|
Bare to av årsakene listet opp forsvarer å foreta omskjæring på spebarn. Jeg synes det er barbarisk å skulle omskjære en baby fordi partneren(e) man får i voksen alder ikke skal få kreft eller synes han er mer tiltrekkende. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJeg syns det er mest tiltrekkende med.
|
![]() |
|
|