|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseDenne saken er ekstrem, men i all måpingen undrer jeg meg over hvorfor omskjæring av menn ikke regnes som kjønnslemlesting. Noen som vet det?
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort! ![]() Sist redigert av torsk : 19-08-09 kl 13:54. Årsak: La til lenke i HI jmf. lenkekotyme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
... med mjuke pigger...
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseUps, den falt visst ut.
![]() |
#4 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseDet er mulig at omskjæring av gutter ikke regnes som kjønnslemlestelse, da guttene fremdeles kan ha et greit seksualliv og ikke har fysiske smerter resten av livet i ettertid?
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse
Medisinsk sett er omskjæring av gutter helt åpenbart kjønnslemlestelse. Loven om kjønnslemlestelse omhandler dog kun kvinnner:
Jeg mener at loven burde omhandle begge kjønn.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseForskjellen ligger kanskje i at omskjæring av gutter av og til er medisinsk nødvendig (for trang forhud osv), mens kvinnelig omskjæring aldri er det. I tillegg er det en praksis som er utbredt også i vesten (bl.a. USA), og det er dermed vanskeligere å ta avstand til det.
![]() |
#9 |
Passiv
|
Jo, det utføres mer eller mindre rutinemessig på de aller fleste guttebarn. Jeg ble sjokkert da de lurte på hvorfor jeg nektet. |
![]() |
![]() |
#10 |
Slumrende Ullteppe
|
Ergo burde igrunn lovteksten omhandle omskjæring av gutter også, men med en tilleggsparagraf om unntak fra loven dersom det er medisinsk nødvendig.
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
En stor prosent er det i hvert fall, så ja, mannlig kjønnslemlestelse er utbredt i USA.
![]() |
#12 |
... med mjuke pigger...
Det er vel lettere å dømme noe som er langt fra en selv. Omskjæring av gutter er ofte begrunnet i religion. Om forhuden er for trang blir saken en annen fordi det gir helseplager. Slike tilfeller finnes for jenter også, vil jeg tro.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Nei, i USA gjør man det på så godt som alle guttebarn uten begrunnelse i religion, men derimot i hygiene (tror jeg).
Jeg tviler på at det er spesielt utbredt med tydelige helseplager som krever omskjæring av jenter.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseKanskje fordi det ikke er fokus på dette? |
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Veldig enig. Og selv når det gjøres i narkose og under hygieniske forhold (jeg har utført ganske mange omskjæringer pga trang forhud) så er det vondt for barnet. Jeg fatter faktisk ikke at det skal være lov å gjøre på spedbarn uten at det er en medisinsk grunn til det. Det er fullstendig barbarisk.
![]() |
#17 |
Passiv
|
Det er virkelig det, Esme. Desverre later det til at det er aksept for at dette skal være ok i vårt samfunn. En ting er medisinsk indikasjon det er noe helt annet, men når det blir gjort som rutine, som religiøst rite eller bare som en grei ting så får jeg en ekkel smak i munnen. |
![]() |
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJeg er enig med Hattifnatten at det blir feil å bruke ordet "lemlestet" når det faktisk ikke er en permanent skade (i betydningen "gir permanente plager/smerter/hemmer livsutfoldelse/helse").
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Men nå sier jo faktisk loven at det er kjønnslemlestelse ikke bare hvis det påføres skade (som jo i mange tilfeller dessuten er subjektivt), men også hvis det påføres varige forandringer.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJeg ser det prinsipielle poenget, men syns at skalaen og ikke minst følgene for enkeltpersoner er groteskt annerledes at jeg syns det blir bare forkludrende å blande inn et inngrep som er mer på linje med hull i ørene.
![]() |
|
|