|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Setter vi for høye krav til oss selv?Ja, jeg lurer på om vi setter FOR store krav til oss selv i hverdagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Vanskelig å svare på for min del. Det er mulig jeg setter for høye krav, men jeg opplever også at "livet leves forlengs, men blir forstått baklengs". Jeg er nå ute av småbarnsfasen, og jeg opplever jo nå den fasen som helt anderledes enn da jeg faktisk levde i den. Jeg tror at det å ha et slik perspektiv som jeg har nå, hadde vært umulig å hatt da - og jeg tenker også at det kanskje er der du også er? På grunn av din livssituasjon har du en helt annen erfaringsbakgrunn, og et helt annet perspektiv enn mange andre?
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Jeg har ikke forventningskrav som er høyere enn det jeg glatt klarer å innfri. Jeg føler heller ikke på dette at kvinner har så mange krav, jeg merker ikke noe til det i hvert fall.
![]() |
#5 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Jeg har fått hørt fra barnsben av "Du kan klare alt du vil, bare du går inn for det. Det finnes ingen grenser, bare du vil hardt nok". |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?
Hm. Dette er mitt mantra til ungene. Jeg synes det er en ganske bra mentalitet.
![]() |
#7 |
Ikke altetende
Jeg kjenner støtt på krav som jeg er usikker på om jeg kan innfri på en god måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
Alltid så trivelig du Imma. Nei, når Jessica snakker om at vi kvinner har så mange forventninger som skal oppfylles, så tror jeg faktisk det at jeg ikke har noen forventninger om meg selv at jeg skal være super husmor, mor, karrierekvinne etc og har helt realistiske forventninger. Jeg blir ikke stresset av å ha det rotete en dag, og jeg føler heller ikke på at jeg skal være flink til mange ting som jeg ikke er flink på. Jeg føler ikke på at jeg burde trene mer enn det jeg gjør. I perioder trener jeg ikke, fordi jeg gidder ikke, men jeg sitter ikke og gir meg selv dårlig selvfølelse av den grunn.
![]() |
#9 |
Leser
|
Man kan nok ha utfordringer i livet, uten at man nødvendigvis er usikker på om man kan innfri på en god måte.
![]() |
#10 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Spennende tema.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Hva legger dere i å strekke til da? Hva handler det om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ikke altetende
Ja, alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Det er veldig forskjell på hvilke krav man setter til seg selv og hvilke krav man lar omgivelsene sette til seg synes jeg. Jeg har ingen problemer med å iblant føle at omgivelsene krever mer av meg enn jeg er i stand til å klare. Men så viser det seg at om jeg virkelig, virkelig må, så klarer jeg det likevel. Dog er det noen ganger ikke verdt innsatsen. |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
Jeg tror jo ikke du vil si det, men jeg tror faktisk at det finnes foreldre som helt unyansert formidler denne "du klarer alt du vil"-teorien for barna sine. (Noe som bør føre oss til at det aller, aller viktigste man gjør er å velge sine foreldre med omhu. Det er en meget bra start.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Sånn muligens litt på siden av tema, så synes jeg at jeg treffer like mange menn som kvinner som setter for høye krav til seg selv. Samtidig kjenner jeg ganske mange kvinner som jeg synes setter ubegripelig lave mål for seg selv, så jeg kjøper ikke egentlig påstanden om at kvinner setter spesielt høye krav til seg selv (mer enn menn, altså). |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Jeg skjønner hva du mener. Men likevel, så tror jeg (men kanskje det er en personlighetsgreie også) at det oftere er kvinner enn menn som blir stresset og dårligere selvfølelse av å høre at andre har det ryddig, at andre lager hjemmelaget mat, at andre trener, at andre tar med barna ut i skogen på tur etc og får en følelse av at de også burde gjøre det. Og akkurat den skjønner jeg ikke helt.
![]() |
#17 |
Passiv
|
Jeg tror svært mange kvinner leser sånn her: |
![]() |
![]() |
#18 |
Ikke altetende
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
Det er jeg helt enig med deg i, men så tar kanskje mange menn igjen med å føle sterkere på at alle andre jobber mer enn meg og har bedre karriere, alle andre er mer handy og snekrer flottere bokhyller, og alle andre bygger hytte eller eneboligen sin selv, eller hva vet jeg. Jeg tror i alle fall ikke det er noen mangel på drivere hos menn heller, selv om de ganske sikkert ikke er de samme som hos kvinner, så generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Eksempel: P var veldig glad i å trene. Så fikk hun MS. Hun trente og trente, det var bra for henne. Hun satte seg mål om å løpe Oslo maraton året etter. Du kan om du vil. Hun ville absolutt. Trente og trente, men tilslutt ville ikke kroppen samarbeide. Hun taklet det greit og nedjusterte kravene til seg selv. Men for å takle en sånn opplevelse, uten at det kun føles som mislykkethet og nederlag, trenger man mer i bagasjen enn et "du kan om du vil." Man trenger en bevissthet om at man ikke er det man utretter. Det er ikke alltid øvelse og vilje og hva man er villig til å ofre. Noen ganger er det ting man ikke har kontroll over som avgjør. Uten at jeg dermed sier at man ikke skal bygge opp under barns intiativ og mål. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
barn, familie, forventninger |
|
|