Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Telys som eksploderte

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-09, 17:34   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Telys som eksploderte

Jeg deler dette med alle jeg kjenner, for vi var virkelig nære på brann her hjemme i går. I vinduet har jeg to lykter for telys, og disse har vi brukt mye. Jeg satt heldigvis på kjøkkenet da det smalt og flammene stod ut av alle luftehull i lykten. Det brant så karmen ble helt sort av sot. Jeg forsøkte å blåse på, men det hele var som en smultbrann, flammene stod bare høyere opp da. Det samme når jeg sprutet vann på. Tilslutt fikk jeg røsket den ned med en grytevott på hånden (alt dette gikk selvsagt veldig fort) og slengt den i vasken, satte på krana for fullt, og da slukket det endelig. Tenk om jeg bare hadde tatt en bråtur ut i gangen eller noe annet, og ikke hadde sett at dette skjedde. Tenk om tenk om.. Jeg har hørt slikt om telys før, men aldri opplevd det. Lysene var fra IKEA.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 17:40   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Telys som eksploderte

Er det ikke noe med at slike lykter er brannfarlige? Mener å ha hørt at man ikke skal bruke slike, for den flytende parafinen/stearinen blir for varm og kan eksplodere.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 17:40   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er faktisk ganske allment kjent og advares ofte mot i media. Fint å høre at det gikk greit hos dere.

Gammel 02-12-09, 17:40   #4
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Huff for en opplevelse. Det var en god på minnelse i disse lystider for meg å aldri gå fra rommet. Og jeg sitter og her med masse tente telys fra Ikea.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 00:38   #5
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

telysene som eksploderte ikke lykta.
I billige telys er det en del vann og når stearinen ,parafinen ,eller blandingen av de 2.smelter og treffer en vanndråpe så sier det PANG!!!

Gammel 03-12-09, 09:06   #6
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Off, kor skummelt. Bra det ikkje gjekk meir gale!!

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 10:23   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde også telys var trygge. Men om de ikke er det så slutter jeg å bruke det. Jeg kødder ikke med sånt. Så får det være så ukoselig som det vil.

Hva med kubbelys? Har de det for vane å eksplodere også? Kronlys har jeg allerede sluttet med, for det har jeg opplevd at det veltet og antente veggen.

Er kubbelys i sånne lykter farlig?

Jeg bor i trehus og har ikke under noen omstendighet tenkt å tenne noen lys som potensielt kan antenne huset.

Gammel 03-12-09, 16:20   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hva med kubbelys? Har de det for vane å eksplodere også? Kronlys har jeg allerede sluttet med, for det har jeg opplevd at det veltet og antente veggen.

Jeg vil vel tro at kubbelys sliter med litt av det samme - stor flytende flate som kan antenne? Men jeg er ikke sikker altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 16:29   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Telys fra ikea har mye olje i seg og er livsfarlige. Kjøp dyre ordentlige med mye stearin.

Jeg hadde en lignende opplevelse der jeg hadde flere telys på et fat. Jeg og min daværende kjæreste lå på sofaen ved siden av og var hmm...amorøse, og da vi endelig tok inn litt informasjon utenfra igjen var ikea-telysene blitt til en kjempestor flamme. Helt umulig å blåse ut (som å blåse ut et stormkjøkken eller noe). Jeg husker jeg stod naken og kastet et og et telys opp i vasken med en klesklype av plast og blåste dem ut der. Fikk noen små brannsår her og der. Min "heltmodige" ekskjæreste gikk ut i gangen på studenthjemmet jeg bodde på på den tiden og møtte brannvesenet som var på vei inn. Etterhvert fikk jeg slukket alle og kledde på meg det første jeg fant - og endte da opp med en genser vrang og bakfrem da jeg gikk ut blant hele studenthjemmets evakuerte beboere for å snakke med brannvesenet.

Aldri mer ikealys, det er sikkert.

Gammel 02-12-09, 17:42   #10
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer nok det med lykter, men disse er helt åpne på toppen, så det kommer til mye luft. Uansett er det ikke slike å finne hos meg nå lenger.

Gammel 02-12-09, 17:43   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det telys-sorter som er sikrere enn andre? *elsker telys*

Gammel 02-12-09, 17:45   #12
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener bestemt at IKEA telysene har vært i søkelyset for noe sånt før. Eller tar jeg helt feil nå?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 17:51   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Her er lykten, jeg kjøpte de ikke i denne butikken men de er helt like:

Snakket med en brannmann i familien i sted, og han sa det ofte kunne være lommer med parafin i telys som gjorde at de plutselig eksploderte. Billigvariantene går som regel igjen som synderen. Man skal med andre ord aldri gå fra telys (eller andre lys) da det hele skjer så fryktelig fort. Jeg innrømmer glatt å ha slurvet med dette, gått fra lys i stuen for å gå på do o.l, men det gjør jeg altså ikke igjen.

Gammel 02-12-09, 18:12   #14
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Godt det gikk bra!

Fint med noen påminnere (for oss altså, jeg synes jo ikke det er fint å oppleve slikt som påminner) om at man må passe på.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 18:24   #15
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Fint med en påminnelse, spesielt nå som det brennes litt mere lys enn vi pleier.
Godt det gikk bra hos dere.

Gammel 02-12-09, 18:30   #16
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Dette skjedde også hos venninnen min, bare at det ikke gikk like bra. Der ble hele etagen skadet og alt måtte byttes ut (kjøkken, stue, gang, entre osv). Det var sent på kvelden og alle 3 ungene hennes sov i etagen over. Snakk om å få hjertet i halsen. Det gikk bra, men ungene var redd i lange tider etterpå.

Telys er ikke til å spøke med.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 18:41   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så skummelt! Jeg har opplevd det samme, men jeg var desverre i dusjen og oppdaget at det brant i gardina når jeg kom ut.

Det som er spesielt ille med telys er at de får så stor flate som er flytende og kan antenne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 18:42   #18
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Huff, så skummelt.

Jeg har hørt om slike ulykker selv, men aldri oppkevd det selv. Jeg skal holde meg til dyrere telys tror jeg.

Godt det endte bra.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 18:48   #19
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Men hvor kjøper man "sikrere" telys, tro?

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 16:22   #20
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har opplevd det samme, men med en mer lukket lykt. Kastet et ullpledd over for å kvele flammene. Skumle saker !

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.