Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Telys som eksploderte

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-09, 08:47   #21
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telys som eksploderte

Skummelt!
Godt det gikk bra!

Stearinlys er farlig, og telys er verstingene.

Gammel 03-12-09, 09:06   #22
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Off, kor skummelt. Bra det ikkje gjekk meir gale!!

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 09:09   #23
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Så skummelt.

Gammel 03-12-09, 09:46   #24
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for påminning. Godt at det gikk bra.

Gammel 03-12-09, 09:47   #25
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Hjelp. Så skummelt. En påminnelse om at vi ikke skal gå fra rom med levende lys i.

Gammel 03-12-09, 09:53   #26
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Godt det gikk bra, det er utrolig lite som skal til.

Gammel 03-12-09, 10:23   #27
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde også telys var trygge. Men om de ikke er det så slutter jeg å bruke det. Jeg kødder ikke med sånt. Så får det være så ukoselig som det vil.

Hva med kubbelys? Har de det for vane å eksplodere også? Kronlys har jeg allerede sluttet med, for det har jeg opplevd at det veltet og antente veggen.

Er kubbelys i sånne lykter farlig?

Jeg bor i trehus og har ikke under noen omstendighet tenkt å tenne noen lys som potensielt kan antenne huset.

Gammel 03-12-09, 16:20   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hva med kubbelys? Har de det for vane å eksplodere også? Kronlys har jeg allerede sluttet med, for det har jeg opplevd at det veltet og antente veggen.

Jeg vil vel tro at kubbelys sliter med litt av det samme - stor flytende flate som kan antenne? Men jeg er ikke sikker altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 16:22   #29
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har opplevd det samme, men med en mer lukket lykt. Kastet et ullpledd over for å kvele flammene. Skumle saker !

Gammel 03-12-09, 16:29   #30
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Telys fra ikea har mye olje i seg og er livsfarlige. Kjøp dyre ordentlige med mye stearin.

Jeg hadde en lignende opplevelse der jeg hadde flere telys på et fat. Jeg og min daværende kjæreste lå på sofaen ved siden av og var hmm...amorøse, og da vi endelig tok inn litt informasjon utenfra igjen var ikea-telysene blitt til en kjempestor flamme. Helt umulig å blåse ut (som å blåse ut et stormkjøkken eller noe). Jeg husker jeg stod naken og kastet et og et telys opp i vasken med en klesklype av plast og blåste dem ut der. Fikk noen små brannsår her og der. Min "heltmodige" ekskjæreste gikk ut i gangen på studenthjemmet jeg bodde på på den tiden og møtte brannvesenet som var på vei inn. Etterhvert fikk jeg slukket alle og kledde på meg det første jeg fant - og endte da opp med en genser vrang og bakfrem da jeg gikk ut blant hele studenthjemmets evakuerte beboere for å snakke med brannvesenet.

Aldri mer ikealys, det er sikkert.

Gammel 03-12-09, 20:58   #31
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Unnskyld, Wix ...

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 21:01   #32
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jøss!! Jeg brenner en haug med telys og tenker på de som sikrere enn andre lys. Den gang ei. Takk for innlegget, da skal vi passe på alle slags lys heretter.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 21:05   #33
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for påminnelse! Både om at man ikke skal gå fra levende lys, og det med at man ikke bør helle vann på noe sånt! Så godt at det gikk bra, tross alt!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 01:55   #34
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vil vel tro at kubbelys sliter med litt av det samme - stor flytende flate som kan antenne? Men jeg er ikke sikker altså.

Stemmer det.

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Telys fra ikea har mye olje i seg og er livsfarlige. Kjøp dyre ordentlige med mye stearin.

Jeg hadde en lignende opplevelse der jeg hadde flere telys på et fat.

Det er her det gikk feil, ikke nøødvendigvis i butikken.

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 08:21   #35
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Stemmer det.

Det er her det gikk feil, ikke nøødvendigvis i butikken.

Du må gjerne påstå at te-lys er sikre bare man bruker dem riktig, men da går du mot brannvernforeningens funn. Billige te-lys inneholder større mengder vann blandet inn i parafinvoksen, dette gjør dem mer eksplosive. Bare et enslig telys på et åpent fat er nok til eksplosjon. Men selvsagt vil overoppheting med mindre lufttilførsel øke faren.

Det anbefales (også av miljøhensyn) å bruke lys med talg el. bivioks som er ren stearin, dyrere men sikrere og mer miljøvennlig.

Har sjekket mye rundt dette nå, og har hvertfall funnet ut at jeg følger disse rådene i fremtiden.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 08:29   #36
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Du må gjerne påstå at te-lys er sikre bare man bruker dem riktig, men da går du mot brannvernforeningens funn. Billige te-lys inneholder større mengder vann blandet inn i parafinvoksen, dette gjør dem mer eksplosive. Bare et enslig telys på et åpent fat er nok til eksplosjon. Men selvsagt vil overoppheting med mindre lufttilførsel øke faren.

Det anbefales (også av miljøhensyn) å bruke lys med talg el. bivioks som er ren stearin, dyrere men sikrere og mer miljøvennlig.

Har sjekket mye rundt dette nå, og har hvertfall funnet ut at jeg følger disse rådene i fremtiden.

Hvor kjøper man slike telys, vet du det? Antakelig ikke på Rema?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 08:46   #37
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hvor kjøper man slike telys, vet du det? Antakelig ikke på Rema?

Så langt har jeg ikke kommet meg enda, sikkert i interiørbutikker o.l.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 10:42   #38
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opplevde noe av det samme en kveld jeg også, at ett telys tok til å brenne over det hele.
Det er skummelt altså!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 00:12   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg skjønte ikke helt dette? Jeg trodde stearin var noe annet enn bivoks?

I USA har det blitt veldig poppis med soyalys (som er kjempevanskelig å finne her), som visstnok skal være mer miljøvennlig enn stearinlys, men jeg har ikke undersøkt noe rundt det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 01:01   #40
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Har ikke hatt noen skumle opplevelser med te-lys, men så selv en fakkelboks eksplodere utenfor Plantasjen forrige helg. Fasinerende greier, flammene stod svært høyt - skikkelig pyro-show. Skummelt!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.