|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Skal man få bestemme over egne penger? (Aftenposten)http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1613656.ece
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Tja, man har flere muligheter. Du har jo full råderett over egne penger og eiendommer så lenge du lever. |
![]() |
![]() |
#3 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?
Det kan man gjøre. Ellers er jeg egentlig imot dette overformynderiet og lurer litt på bakgrunnen for økningen. :løpe og sette seg inn i saken:
![]() |
#4 |
Permakulturell
|
Da har jeg lest litt mer, og opprettholder min mening. Jeg er imot. Det blir å gå for langt i å regulere folks økonomi.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er forsåvidt enig i det tilfellet du nevner, men det finnes jo endel eksempler på at ting kan blir ganske urettferdig også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg synes en million holder lenge.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg innrømmer å ikke ha tenkt noe særlig over problemstillingen, men umiddelbart synes jeg det er et unødvendig forslag. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor man skal være forpliktet til å overlate noe til sine voksne barn på over 60 år for eksempel. Det virker urimelig at datteren man ikke har sett på 15 år skal kunne kreve det samme som sønnen som har pleiet en de siste ti årene. Det kan godt hende jeg synes arveloven er foreldet og at regelen om 2/3 til hver livsarving bør fjernes. Men jeg har ikke satt meg inn i konsekvensene av en slik lovendring, så kanskje mener jeg det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Det finnes mange mulige urimeligheter uansett hvilken modell man velger. Jeg synes umiddelbart det virker svært sjarmerende at Gates "avspiser" sine barn med noe hundre millioner, mens han gir milliarder til veldedighet. På samme tid synes jeg det er sinnsvakt vulgært at puddelen "Fluffy" skal arve hus og formue, mens barna ikke får en krone. Jeg synes det er tåpelig at godt voksne mennesker skal arve formuer og hus når de har mer enn nok fra før, samtidig synes jeg jeg ser arveoppgjør der noen bli begunstiget og andre ikke. At feks min far som pleiet min bestemor burde ha fått noe mer av boet enn de som stakk innom en gang eller to i året. Men det ville blirr urettferdig det også, om han hadde fått mer enn 1/5.
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
Jeg mente ikke at man skulle ha et regelverk som delte etter fortjeneste. Hvis man avskaffer likhetsprinsippet bør det være til fordel for et system der man kan velge selv hvem som skal arve en. Jeg har absolutt ikke noe tro på noen regelstyring av arv fordelt etter innsats. ("Ti besøk i året i femten år gir en arvegevinst på 432 000 kroner". Ehh … Nei.)
Det er selvsagt sant, så jeg kan jo eventuelt endre til "som kom på besøk to ganger i uken og pratet og var hyggelig". |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg synes personlig at arverett (muligens med unntak av odel) burde avskaffes. Det er noe kunstig over det at det er automatikk at man skal overta forrige generasjons penger. Enten får de gi dem bort i levende live (på et tidspunkt hvor barna kanskje trenger dem mer?) UTEN arveavgift, eller skrive testamente. Og selv bestemme 100% hvordan alt skal fordeles.
![]() |
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg synes ikke det gjør noe om en viss andel bør gå til barna, men grensen på 2/3 opp til en million burde holde i massevis. Jeg ser ingen grunn til å øke andelen som er pliktarv. Så dette er jeg helt imot.
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Ja til tvangsgivning til barn. Ja til at ALT en person eier skal gis til eldste. Når min far dør skal jeg danse på graven og le, forhåpentligvis med en del kroner i lommen. :Ond:
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Det jeg reagerer på her er at dette utspillet er helt fritt for prinsippdiskusjon. Sosialistene pleide jo å være mot arverett (gjorde de ikke det?) og man kan godt ha diskusjoner hvor man diskuterer om det er riktig å arve eller ei. På meg virker det som han har ruslet rundt i gangene og blitt huket tak i en lobbyist som har overbevist ham på et rent emosjonelt grunnlag.
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg møter meg selv skikkelig i døren her, for jeg er med hodet helt enig med Polyanna. Selvsagt skal ikke Staten bestemme over andre folks penger. Dessverre har jeg sett for mange dårlige amerikanske såper, både på TV og IRL, til at følelsene helt henger med. Tenk om min gamle far (som forøvrig ikke er særlig velstående) skulle bli sexnappet av en blond bimbo på sine surrete gamle dager og gi hele arven som kanskje har gått i generasjoner til henne før hun tar livet av ham med en god omgang S&M?
![]() |
#16 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#17 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg vil også disponere egne midler. Jeg syns heller ikke at man skal kunne gjøre mindreårige barn arveløse.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg merker at jeg er litt sånn Ole Brumm her, ja takk. Jeg synes det er greit slik man har det nå, jeg. Noe selvbestemmelse og noe krav fra myndighetene.
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg er enig i Miss Norway. Disse pengene har blitt tjent og beskattet flere ganger allerede, først ved erhververelse og så gjennom formuebeskatning. Hvorfor skal Staten ha en runde til på dem bare fordi de ikke er brukt opp men blir levert videre?
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
Vi måtte betale ganske heavy for et likt scenario, vi har et familielandsted som ble kjøpt i 1920 og som er verdt millioner. Dette måtte vi betale avgift for og det var dyrt for oss det. Men det er klart, det er ikke blitt skattet mye på det landstedet altså, likningsverdien på sånne ting ligger langt under reell salgsverdi, så den verdistigningen har ikke staten fått mye skatt på.
![]() |
|
|