|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Leser
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?
Nei, jeg! Snille deg, meg får du billig.
![]() |
#42 |
Ringskrømt
|
Og har ikke folk for vane å opprette testament i litt yngre alder? Altså litt før de blir eldgamle og surrete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kunne ikke ha vært mer enig! Jeg klarer ikke å finne noen gode argumenter for å forsvare at en slik avgift skal opprettholdes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Mother of Dragons
|
Klarer ikke å se det på den måten jeg. Det er da ikke straff for den som dør, men en inntekt som ramler i fanget på de som arver?
![]() |
#45 |
Mother of Dragons
|
Min erfaring er at folk er ganske dårlige til å opprette testamente egentlig.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 24-01-07 kl 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Introvert optimist
|
Da er vi to. Dette er utidig pengeinnkreving. Reint ran!
![]() |
#47 |
Kidding, right?
|
Det er ikke alltid man arver penger, men gjenstander som ikke er særlig omsettelige (feks verdifulle aksjer som ikke gir særlig utbytte eller har restriksjoner på omsetning) eller gjenstander med høy sentimental verdi. Og verdien er jo altså allerede skattet for av tidligere eier, og du selv skal jo også betale formueskatt av verdien. Så det blir en type dobbeltbeskatning i mine øyne (men altså ikke juridisk sett, jeg er klar over det).
![]() |
![]() |
#48 |
Mother of Dragons
|
Om man tenker "oss" om familien så har "vi" allerede skattet av gjenstanden ja.
![]() |
#49 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg er enig i Miss Norway. Disse pengene har blitt tjent og beskattet flere ganger allerede, først ved erhververelse og så gjennom formuebeskatning. Hvorfor skal Staten ha en runde til på dem bare fordi de ikke er brukt opp men blir levert videre?
![]() |
#50 |
Mother of Dragons
|
Vi måtte betale ganske heavy for et likt scenario, vi har et familielandsted som ble kjøpt i 1920 og som er verdt millioner. Dette måtte vi betale avgift for og det var dyrt for oss det. Men det er klart, det er ikke blitt skattet mye på det landstedet altså, likningsverdien på sånne ting ligger langt under reell salgsverdi, så den verdistigningen har ikke staten fått mye skatt på.
![]() |
#51 |
Permakulturell
|
Men dette scenarioet fordrer fortsatt at barna føler at foreldrenes verdier tilhører dem. Det er der jeg ikke er enig i prinsippet, og derfor heller ikke i at myndighetene skal justere det for dem.
![]() |
#53 |
Fraværende...til tider.
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har ikke lest gjennom tråden enda, men må bare kommentere dette med inntekt som du skriver, esme.
![]() |
#54 |
Fraværende...til tider.
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg er helt imot SV sitt forslag! Synes at staten for ofte prøver å ta bort våre muligheter til å velge selv. Men fordi vi har muligheter til å testamentere bort verdier så synes jeg at det bør være noen regler i arveoppgjør.
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006 Sist redigert av Pope : 25-01-07 kl 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
flisespikker
|
Hvis du gjør en jobb for noen, og blir betalt i gjenstander i stedet for i penger, så er det klart at dette likevel er inntekt, og det er klart at du må skatte av det. Får du en verdigjenstand i gave av en venn, må du også betale skatt av verdien (dersom den er over grensen for skattefri gaver). Og det er like naturlig at man må betale skatt på gjenstander man arver, som på penger man arver, synes jeg. (At man ikke ønsker å selge gjenstanden er da ikke et argument for at man skal slippe skatt?)
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
Jeg er helt enig i at det ikke er SNILLT å forfordele noen barn på en sånn måte.
![]() |
#57 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg er skeptisk til automatisk arverett mellom samboere! Det er jo slett ikke sikkert man VIL at samboeren skal arve seg! Det er ikke sikkert at det er en naturolig konsekvens av at man har hatt samme adresse i fem år. Dette gjelder SÆRLIG dersom man har egne barn fra før. Man kan sikkert "reservere" seg mot dette, for eksempel ved å sette opp et testamente "mot" det. Men jeg er såpass fordomsfull at det aner meg at de samme som har en samboer som de ikke ønsker skal arve dem, som de som ikke ville fått surret seg til å gjøre en sånn avtale.
![]() |
#58 |
Flax
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Polyanna - godt poeng.
Det kan jo være ganske begrensende for livskvaliteten om man skal gi bort alt man eier og har før man dør også. Hvis vi ser bort fra de som har mye penger / verdier, men konsenterer oss om "vanlige" folk, så har jo de aller fleste sin verdi i eiendom, biler etc. Det vil jo være litt sært om man skal gi bort slike ting før man dør? Man kan jo rekke å skifte mange biler før det virkelig skjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Flax
Det stemmer.... men er det ikke bare 1 år eller to siden det ble vedtatt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
VeloppDragen
|
Jeg syns det er rart at folk bor sammen med noen de ikke vil skal arve seg.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|