|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Jeg syntes det er ok, den regelen med fem år. Men mener ikke at et barn automatisk bør gi arverett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Jeg syns det skal være forskjell på samboerskap og ekteskap. Det er jo et bevisst valg å gifte seg eller la være.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Man burde istedet forby ekteskap. :løsningsorientert:
![]() |
#6 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?
Prinsipielt sett syns jeg faktisk denne gordiske løsningen ville vært flott |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
Dette syns jeg var glitrende oppsummert!
![]() |
#8 |
Helt konge
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Dette var virkelig en spennenede tråd og her kom det opp ting jeg aldri har tenkt over. Observerer at Hr. Murphy, også her, har noen kloke og fornuftige tanker. Jeg går nå og setter meg i en stille krok og tenker meg litt om. Sist redigert av Heiko : 28-01-07 kl 02:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Dette er jeg i mot. Man kan ikke tvangsgifte folk på den måten.
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Jeg er helt enig med Polyanna.
![]() |
#12 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Slik det fungerer i dag med at man må skrive gjensidig testament og samboerkontrakt for å ha de rettigheter/plikter et ekteskap medfører syns jeg er veldig greit.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Jeg er også helt mot å likestille samboerskap med ekteskap på noen måte. Jeg synes man skal velge selv om man ønsker de ordningene, rettighetene og forpliktelsene det innebærer å være gift, og ønsker man det, så kan man gifte seg. Det er tåpelig å ha et regelverk som støtter to parallelle samlivsordninger som er helt like bortsett fra at den ene heter "ekteskap" og den andre ikke gjør det. (Tre, om man regner partnerskap som separat.)
![]() |
#14 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Jeg er imot at man skal ha automatisk arverett som samboere. Sist redigert av Mikkeline : 26-01-07 kl 10:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sånn er det jo allerede.
![]() |
#16 |
-
Jeg er virkelig ute av stand til å se noen fornuftige argumenter for dette, hvis du ikke ønsker å fjerne arveavgift på alt som blir testamentert da, da henger det iallefall sammen, men jeg er mot det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flax
Hvor: Bergen
Jeg mener at arveavgiften skal fjernes i sin helhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
villende
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Dette diskuterte vi faktisk i går kveld og etter mye refleksjon rundt temaet så har jeg kommet til at jeg støtter lovforslaget. Spesielt i forhold der man har felles barn er dette bestemmelser som er av stor betydning, ikke minst fordi det sannsynligvis åpner for muligheten til å sitte i uskiftet bo (og dermed i verste fall unngå at overformynderiet må inn i bildet). Sist redigert av Gaia : 27-01-07 kl 20:29. Årsak: Skrev om litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Ja, det er åpenbart mange som ikke reflekterer rundt dette. Men jeg synes å informere om konsekvensene av å gifte seg kontra å ikke gifte seg (og kanskje til og med gjøre det enklere å gifte seg) er en riktigere fremgangsmåte enn å innføre nye regler for samboere. Jeg synes ikke vi trenger to lovregulerte former for samliv i Norge. Det er mer enn nok lover og regler som det er.
Barn betaler da ikke arveavgift av foreldrearv, gjør de? Og den siste setningen din skjønte jeg ikke.
![]() |
|
|