Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-09, 22:36   #121
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Det er som du sier, Milfrid. For min hundeallergi er peanøtter i forhold til de andre allergiene mine. Du aner bare ikke hvor mye medisiner jeg tar for å kunne være sammen med en katt fra tid til annen. Det er verdt det!

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:37   #122
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Går det an at ledelsen er så tafatt?? Det skulle blitt månelyst om jeg gav blaffen i et viktig jobbpåbud, som kundekonfidensialitet eller noe. Jeg hadde vel faktisk fått sparken om jeg hadde fortsatt å drite i sånne regler, etter advarsler.

Hvilke andre ting driter man i??

Tja, jobber man i det offentlige, kan man drite i det meste. En eneste stor vernet bedrift. (Jeg tipper du jobber i privat næringsliv.) På vår jobb er det iallfall en god del påbud og regler som en del finner det for godt å "heve seg over."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:42   #123
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er som du sier, Milfrid. For min hundeallergi er peanøtter i forhold til de andre allergiene mine. Du aner bare ikke hvor mye medisiner jeg tar for å kunne være sammen med en katt fra tid til annen. Det er verdt det!

sånn ca like mye medisin som jeg tar for å kunne bo i Norge fra mars til august? Og nå som jeg bor her i USA vet jeg nesten ikke om det er verd det, for nå merker jeg jo hvordan livet er uten å gå med konstant flunsa i et halvt år. Ber bare om at de har fått til en skikkelig effektiv vaksine som dekker både gress og bjørk innen jeg kommer hjem.

Gammel 09-11-09, 22:55   #124
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

sånn ca like mye medisin som jeg tar for å kunne bo i Norge fra mars til august? Og nå som jeg bor her i USA vet jeg nesten ikke om det er verd det, for nå merker jeg jo hvordan livet er uten å gå med konstant flunsa i et halvt år. Ber bare om at de har fått til en skikkelig effektiv vaksine som dekker både gress og bjørk innen jeg kommer hjem.

Nå tar jeg 16 medisindoser i døgnet bare for å fungere sånn passe, så tar jeg tre piller for allergier og ørten doser ventoline for anfall og som forebygging om jeg skal trene. Så jeg tipper jeg har den skjønneste rekorden.

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:56   #125
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, jobber man i det offentlige, kan man drite i det meste. En eneste stor vernet bedrift. (Jeg tipper du jobber i privat næringsliv.) På vår jobb er det iallfall en god del påbud og regler som en del finner det for godt å "heve seg over."

Gammel 09-11-09, 23:09   #126
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det var et innslag på nyhetene på tv2 i kveld om parfyme og allergi. Var en dame fra astma og allergiforbundet som ble intervjuet.

Gammel 09-11-09, 23:23   #127
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Det var et innslag på nyhetene på tv2 i kveld om parfyme og allergi. Var en dame fra astma og allergiforbundet som ble intervjuet.

Er det dette klippet du tenker på?
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.6854006

Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:25   #128
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det var nok det. Det var visst NRK. Ja,ja, fikk det bare med meg i øyekroken.

Gammel 09-11-09, 23:32   #129
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

På helsestasjonen her har de, om ikke forbud, så i alle fall oppfordring om å ikke bruke parfyme.
Dt jeg lurer på er hvorfor ikke ansatte på føden og barsel på det lokale sykehuset har det samme: Endel jordmødre og pleiere der lukter veldig godt - for meg som ikke er allergisk - men sterkt nok til å få meg til å tenke på dem som er det, og ikke minst de bittesmå babyene.

Sist redigert av Enhjørning : 10-11-09 kl 00:36. Årsak: det manglet et vesentlig "ikke"
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:43   #130
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

På helsestasjonen her har de, om ikke forbud, så i alle fall oppfordring om å ikke bruke parfyme.
Dt jeg lurer på er hvorfor ansatte på føden og barsel på det lokale sykehuset har det samme: Endel jordmødre og pleiere der lukter veldig godt - for meg som ikke er allergisk - men sterkt nok til å få meg til å tenke på dem som er det, og ikke minst de bittesmå babyene.

Tenk da på hvor mange mødre som kan komme til å gjøre sine barn tett i pusten fordi de pynter seg. Særlig om barna er astmatiske.

Så forresten et innslag om hårspray som er den reneste giften ut fra innhold og ikke minst avgasser, etter at den er påført håret.

Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 00:04   #131
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tar jeg 16 medisindoser i døgnet bare for å fungere sånn passe, så tar jeg tre piller for allergier og ørten doser ventoline for anfall og som forebygging om jeg skal trene. Så jeg tipper jeg har den skjønneste rekorden.

Nå trodde jeg vi snakket om hvor mye ekstra du måtte ta for å omgås katter en gang i blant, ikke hvor mye du tar for astamen din. Jeg har ikke astma, bare veldig kraftig allerig, så jeg hadde ingen planer om å konkurrere med deg mht medisinbruk

Gammel 10-11-09, 00:16   #132
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er helt tragisk, faktisk.
Jeg vet ikke om det hadde latt seg gjøre med et forbud, men jeg tror det er mange som ikke engang tenker over at andre kan bli særlig plaget av parfymebruk. Jeg tenkte ikke noe over det tidligere, men har lært mye av deg her inne, Skvetten. Nå bruker jeg veldig sjelden parfyme til vanlig, men jeg prøver å i alle fall la være å bruke det før jeg skal reise kollektivt. Aldri på jobb heller, der møter jeg mange mennesker. Jeg syns man skal strekke seg langt for å hindre at andre blir påført ulempe.

Gammel 10-11-09, 19:47   #133
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Nå trodde jeg vi snakket om hvor mye ekstra du måtte ta for å omgås katter en gang i blant, ikke hvor mye du tar for astamen din. Jeg har ikke astma, bare veldig kraftig allerig, så jeg hadde ingen planer om å konkurrere med deg mht medisinbruk

Når jeg skal klappe en katt er det to piller og masse ventoline, men det er verdt det.

Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 20:05   #134
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Selv har jeg en del parfymer i kjøleskapet, men de har det med å bli der. Kjenner ingen med parfymeallergi så jeg tenker ikke så veldig over det. Men jeg glemmer å bruke parfyme. Og i og med at jeg bruker det så sjeldent synes jeg at jeg lukter nesten litt mye, om jeg først tar det på. Det er jo nok parfyme i andre produkter.

Arbeider man tett med publikumskontakt eller vet om kollegaer med allergier synes jeg absolutt man burde utvise hensyn.

Når jeg har baby er parfyme et ikke-tema. Blir vel en liten sprut om jeg skal på jentekveld.

Gammel 10-11-09, 20:08   #135
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner tankegangen, men tror ikke det er gjennomførbart. Da må man nesten totalforby parfyme.
At de som arbeider på offentlige kontorer får innført et slikt forbud er muligens gjennomførbart, men som andre nevner så bør det da innføres forbud mot dyrehår og evt. andre produkter som kan fremkalle alvorlige lidelser.
Nå vet ikke jeg hvor mye det går å forberede seg med medisiner på forhånd før man besøker et offentlig kontor, men det har kanskje litt med antallet som plages kontra antallet som blir alvorlig syke som gjør at det ikke er innført?
Jeg har ingen erfaringer med astma eller allergier, hverken blant venner eller i familie så jeg har ikke sett reaksjoner irl., annet en småsnufsing og litt rennende øyner i pollensesongen, og skjønner at dette må være belastende for de som har slike sykdommer.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 20:28   #136
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Når jeg skal klappe en katt er det to piller og masse ventoline, men det er verdt det.

Og når jeg skal overleve våren og sommeren så er det tre doser kortison fordelt over vår og sommer, og trippel dose allergimedisin (piller, nesespray og øyedråper) daglig. Og nå som jeg er allergifri i USA er jeg jammen ikke helt sikker på om det er verd det .

Takknemlig for at jeg "bare" er allergisk da. Astma høres ikke særlig digg ut

Gammel 10-11-09, 20:35   #137
Skvetten
Passiv

Standard

Kortison er vidundermedisin, jeg spiser det nesten hele året for å få puste. Jeg blir vaksinert for ett og ett allergen, har såpass mange allergier at de tar en etter en. Håper bare det er verdt det.

Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 20:44   #138
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Tenkte på deg i dag.
Jeg har vært til noen undersøkelser og kom inn på det offentlige kontoret og idet jeg åpnet døren kom det en skikkelig parfymeeim mot meg. Bruker parfyme selv jeg altså og har vel ikke reagert eller tenkt så mye på det, før denne tråden ble startet. Dæven og det lukta, men det satt ingen på venteværelset så det var ingen som dunstet der. Etter kort tid kom en av testdamene ut sammen med lukta.

Glad jeg ikke er som deg for da hadde jeg sikkert måttet gå ut igjen uten å få gjennomført det jeg skulle.

Så: Ja til parfymeforbud på offentlige kontorer.

Gammel 10-11-09, 20:47   #139
Skvetten
Passiv

Standard

Sånt sender meg direkte på legevakten i ulebulebil.

Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 21:23   #140
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Blæ. Liker ikke parfymedamer eller -menn.
Selv jeg som ikke blir syk av sånt blir kvalm av sånt.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.