|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenEg synest og dette med asperger høyrest interessant ut, og det du Wix skriv gir absolutt meining. Eg har jobba litt med asperger-elevar i skulen, og kjenner igjen det du skriv og ser det saman med adferden i rettssalen. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Skal rømme
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenSom jeg skrev her om dagen så er jeg i tvil, men tror han kan ha Aspergers. Jeg hevder ikke at jeg er sikker på at det er slik. Jeg har jo ikke vurdert han selv, og jeg har heller ikke erfaring med å diagnostisere aspergers. Men utfra den informasjonen jeg har, og diagnosekriteriene synes jeg mye stemmer.
|
|
|
#123 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenTil det siste spørsmålet må jeg svare at jeg aner ikke, dessverre. Jeg har ingen kompetanse til å kunne vurdere det. Jeg antok bare at det finnes en bråte ulike psykiatriske diagnoser, og at ABB kanskje vil ha trekk fra mange av den. Mannen er jo åpenbart ikke helt normal. Jeg er også usikker på hva du mener jeg skal svare på spørsmÅlet ditt. Hvordan kan jeg i det hele tatt svare? Om jeg ikke tror det er asperger/ feber/ beinbrudd, betyr det da at jeg vet hva det er? |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Tøff
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommen
Jeg får ikke prikket deg, det skulle jeg gjerne gjort. Dette er akkurat det jeg tenker og sier óg.
|
|
|
#125 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenJeg er også enig i at han kan ha Asperger. Men for å vite det, må man ha litt mer konkret informasjon fra barndommen hans, siden det er en utviklingsforstyrrelse og må ha vært tilstede fra nokså tidlig barndom. En autisme- eller asperger-diagnose baserer seg på en samlet forekomst av vansker, som hver for seg ikke trenger å være spesifikke for diagnosen, og det gjør jo at man helt klart kan se at noe kan stemme (mens andre ting ikke stemmer). Uansett har ikke dette noe å si for å forklare hva han har gjort, annet enn at det fremsto som en alternativ forklaring til schizofreni, og som et argument for tilregnelighet.
|
|
|
#126 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenAngåande internett:
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenJeg synes ikke det er problematisk å skrive at man ønsker Breivik alt vondt på et slikt forum som dette. Det gjør ihvertfall jeg. Være seg juling, eller hva det måtte være. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
This is normal!
|
Selvfølgelig er det lov å hate, føle seg kvalm, være sint og alle andre følelser. Det er ikke det jeg skriver. Men jeg mener det er bra om den offentlige debatten ikke blir en "øye for øye"-debatt, der man forteller åpent om alt det vonde man ønsker for Breivik. Jeg mener at etter 22/7 er det ekstra viktig å holde på prinsippene våre. I Norge banker vi ikke opp forbrytere. Vi ta ikke livet av dem heller.
|
|
|
|
#129 |
|
|
Veldig enig med noen. Og det er spesielt viktig at det ikke er et kollektivt ansvar for Breivik selv, men et kollektivt ansvar for å forebygge og unngå at noe slikt skjer igjen. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenEt av målene til Breivik var jo å så splid og skape konflikterog polarisering som skulle øke på inntil man fikk full borgerkrig.
|
|
|
#131 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenKrinoline: |
|
|
|
|
|
#132 |
|
En av måtene han så for seg det på, skal ha vært at han forventet en undertrykking av moderate "kulturkonservative" i etterkant av terrorangrepet, slik at disse på sikt ble radikalisert. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenEg synest det er viktig at det er lov å vere sint. Eg synest det er greit at vi hater gjerningsmannen for det han gjorde og dei han tok frå oss. Eg synest det er viktig at det ikkje bare blir rosetog og "En himmel full av stjerner". Ikkje minst synest eg at det er viktig at ikkje "mer åpenhet og mer demokrati" tar frå den einskilde retten til å vere sint, hate og sørge. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenJeg synes det skal være rom for litt sinne og temperament også i det offentlige rom. Man skal ikke måtte sitte aleine med det man mener fordi det ikke passer seg å ytre (innenfor rimelighetens, eller lovens, grenser riktignok). Legger vi til rette for en styrt offentlig debatt for "de beherskede", tror jeg det er som å skyte seg selv i foten. Jeg tror det er mer konstruktivt å møte argumenter for eksempelvis dødsstraff med motargumentasjon, enn med holdningen om at "det burde du ikke sagt".
Ja, det er det ingen tvil om. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Librocubicularist
|
Det er eg einig i. Det var det eg forsøkte å seie og, men det kom kanskje feil ut. Den meiningsmålinga dei snakka om på radioen, viser jo nettopp at debatten om strafferammer og dødsstraff bør tas. Men eg tenker at formen på debatten er ulik i privat og offentleg sfære. Og den offentlege debatten burde ikkje fyllast opp med "brenne i helvete" og "pines og torturerast". Dødsstraffdebatt, ja, gjerne! Debatt om strafferammer, ja, gjerne! Men eg synest det er viktig at det skjer innafor former som gjer det mogleg å ta argumentene på alvor. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Ja, det handler jo om saklighet og å ta diskusjonen på alvor, nærmest. Jeg ønsker diskusjoner, ikke at flest mulig skal få ut all sin indre gørr i det offentlige rom. Det er jeg helt enig med deg i. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Librocubicularist
|
Ifølgje den same radioen, er det ein AP-politikar som nå er ute med forslag om livstid. Og det tenker eg er veldig velkomment, akkurat nå. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Sv: Kl. 10 får vi vite dommenAt forslaget kommer, eller mener du selv at vi bør innføre livstid? |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Librocubicularist
|
At debatten blir tatt på eit seriøst og sakleg nivå. Eg kjenner eg klarer ikkje heilt gjere meg opp ei meining sjølv, men eg synest det er på sin plass at det blir diskutert. 21 er lite for 77 liv, men så er det jo foraringstanken som må vere med. Og det at det er mogleg å sleppe ut gir jo motivasjon for endring. Så eg er ambivalent. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Jeg synes også at det er bra. |