Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blandingsforhold 1:4

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-08, 22:40   #61
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blandingsforhold 1:4

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

1:4 = 1/4 = 1/(1+3) - dvs. 1 del saft og 3 deler vann. (Dvs. at du skal starte med et volum på 1 og ende opp med et volum på 4. ) Fullstendig forvirrende. Jeg bruker konsekvent skrivemåten 1+3 for å unngå forvirringen.

Har ikke lest lenger enn hit, men jeg er enig i dette.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:40   #62
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg deler Nebbias tanker, om enn fra en amatør sitt ståsted. Man kan da ikke mene at 1:4 skal ha forskjellig betydning ut i fra hvilke situasjoner man leser det i?

Nettopp. Søk på 1:10 dilution på google, og du får opp tusenvis av artikler hvor det snakkes om 1 del i totalt 10 deler. Resultatet i pollen forklarer hvorfor Norge gjør det så dårlig i internasjonale mattetester.

Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:42   #63
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant denne som gjør oppmerksom på at saftindustrien lever i en foreldet matteverden med pensum fra folkeskolen.

Sitat:

Man må være obs på at når det er snakk om saft og du får oppgitt at saften skal blandes i forholdet 2 : 3, betyr det noe ganske annet. Da tenker vi oss helheten delt i fem like store deler og at to av disse skal være saftkonsentrat. Denne vanlige måten å oppgi blandingsforhold er som skapt for å spre forvirring.

http://matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=67168

Helt utrolig at man har et eget saftpensum.

Gammel 18-05-08, 22:43   #64
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg protesterer på at saftindustrien skal få bestemme hva som er korrekt blandingsforhold, eller at det skal være forskjellig definisjon på blandingsforhold og fortynning. Skal jeg liksom begynne å fortynne prøvene mine 1:9999 i stedet for 1:10 000 på jobb? Tror ikke det, nei.

Gammel 18-05-08, 22:59   #65
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Saftmatte!

Men Miromurr, har du noen gang sett uttrykket blandingsforhold i kjemien? Jeg graver i bakhodet, men mener at jeg alltid har brukt det entydige fortynning. Jeg tror rett og slett blandingsforhold har en annen (folkelig) betydning. Som Toffen pleier å si, man kan si hva man vil

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 23:01   #66
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så folkelig at det var pensum på folkeskolen.

Gammel 18-05-08, 23:03   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet er: ble det folk av dem?

- No. 4 -
Gammel 18-05-08, 23:05   #68
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Alle begynte i saftindustrien.

Nok saft i kveld, Veronal. :fy:

Gammel 18-05-08, 23:05   #69
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Alle begynte i saftindustrien.

Nok saft i kveld, Veronal. :fy:

Gammel 18-05-08, 23:06   #70
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DILUTING
Dilutions are generally performed in multiples of two or ten. This makes it easier to perform and to calculate concentrations. For example, a 1 to 10 dilution (written 1:10) is 1 volume of bacteria into a total of 10 volumes of liquid. This means that one volume of bacteria is added to 9 volumes of diluting liquid (making a total of 10 volumes).
How would you dilute a broth culture containing 100,000 organisms/ml to make one containing 100 organisms/ml ? You could take 1 ml of the culture and place it into 999 ml of water. For reasons of practicality and accuracy, dilutions of large numbers of bacteria utilize a serial dilution, series of smaller dilutions rather than one large dilution. The final dilution is calculated by multiplying each of the smaller dilutions. Thus, if 1 ml of culture is diluted into 9 ml of water (1:10) and 1 ml of this diluted material is added to another 9 ml of water (1:10), the final dilution will be 1:10 x 1:10 or 1:100. A third 1:10 dilution would give a final dilution of 1:1000.

(hentet fra et helt enkelt googlesøk)

Så kan de som jobber med saft få gjøre hva de vil, den blander jeg etter egen smak. Fortynning og 1:X er ikke oppe til diskusjon.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 23:07   #71
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Saftmatte!

Men Miromurr, har du noen gang sett uttrykket blandingsforhold i kjemien? Jeg graver i bakhodet, men mener at jeg alltid har brukt det entydige fortynning. Jeg tror rett og slett blandingsforhold har en annen (folkelig) betydning. Som Toffen pleier å si, man kan si hva man vil

Nei, jeg har ikke det, derfor skrev jeg at jeg ikke synes det burde være forskjellig definisjon på blandingsforhold og fortynning, men glemte å legge til siden det skrives på samme måte. Det hele løser seg jo veldig fint dersom saftindustrien går over til å bruke 1+4 i stedet for 1:4, noe det jo også ser ut som de gjør.

Forøvrig blander jeg alltid ca 1:8 når jeg lager saft, sterk saft er grusomt. :rebell:

Gammel 18-05-08, 23:15   #72
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, både Nora (blåbærsaft), Bjørgvin (bringebærsaft) og Lerum (husholdning) oppgir x+y (og at det totalt skal gi z liter).

:bidrar:

Gammel 18-05-08, 23:21   #73
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, Kanne, når det gjelder fortynning er det helt entydig. Spørsmålet er om man har rett til å skrive 1 : 4 når man mener 1 til 4 (som jeg antar de fleste ville forstått som tilsammen en halvliter).

- No. 4 -
Gammel 18-05-08, 23:38   #74
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Matematisk sett tar Veronal feil. Ihvertfall hvis man ønsker å få riktig på eksamen i 1YP (vgs):

fra: Sinus matematikk 1YP. Av Tore Olderhaug et al.

Er dette tilfellet?
Nei, dette ble for mye for meg på en kveld, det må jeg si..

Gammel 19-05-08, 00:38   #75
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynner å lure på om Nebbia har rett i at jeg surrer jeg
Kanskje jeg egentlig kan dette - teksten til Kanne ringte forferdelig mange bjeller...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 00:57   #76
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er oppgaven:
.................................................. .....
Siri skal blande ren saft og vann i forholdet 1:4. Hun skal lage 1 liter ferdig saftblanding.
Påstand:
Hun må da blande 2,5 dl ren saft og 7,5 dl vann.
Avgjør om påstanden ovenfor er riktig eller feil.
Begrunn svaret.
.......................................

I læreboka (Sinus 1P, videregående) står det følgende (får ikke til å skrive brøker her, så jeg skriver det bare med deletegn):

Vi blander 6 dl saft og 21 dl vann. Forholdet mellom saft og vann er 6:21=0,285714...
Det er upraktisk å bruke slike desimaltall. Vi skriver heller forholdet som en brøk som vi forkorter.

&:21=2:7

Forholdet er 2:7 (skrevet som brøk). I dagliglivet sier vi at forholdet er 2:7 ("to til sju"). Vi blander to deler saft og sju deler vann.

Ut fra dette så virker det jo som "min" måte å regne på er riktig?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:12   #77
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Men fortynningsmessig vil 2:7 bety at man tar 2 deler saft og 5 deler vann, og at totalvolumet er 7.

6 dl saft og 21 dl vann har et totalvolum på 27, sånn at brøken da burde blitt 6:27 (2:9). Matteboka regner åpenbart på saftmåten.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:30   #78
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Hvis 1:4 gir 4 deler totalt, hva gir 1:1 da
Nei, dette kan jeg da ikke ha gjort feil hele livet?

Om det står 1:1 på blandingsforhold på saften, så er det bare å drikke den. Da er den ferdig utblandet.

Hvis saftprodusentene bruker blandingsforhold 1:4 når de mener 1 del saft og 4 deler vann, så bruker de det feil. Dette er matte på et lavt nivå og noe alle har lært.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 10:06   #79
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Så VANVITTIG dårlig gjort at saftprodusentene har drevet med vranglære av meg i alle disse årene!

Gammel 19-05-08, 10:07   #80
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Så VANVITTIG dårlig gjort at saftprodusentene har drevet med vranglære av meg i alle disse årene!

Enig. Men det er jo faktisk det samme som står i en lærebok for videregående, som er i bruk nå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
saftmatte, vranglære

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.