Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blandingsforhold 1:4

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-08, 22:00   #41
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Blandingsforhold 1:4

Vil det si at å si at blandingsforholdet er "en til en" ikke er mulig?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:01   #42
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

apan: Peker på Nebbias forklaring.

mehmet: En til en er jo mulig. En delt på en er det verre med.

Gammel 18-05-08, 22:01   #43
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Vil det si at å si at blandingsforholdet er "en til en" ikke er mulig?

Jeg bruker det i dagliglivet. At man blander "en til en" betyr i mitt hode at man tar en del av ditt og en (like stor) del av datt og blander - typisk når man lager mat.

Gammel 18-05-08, 22:01   #44
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har alltid tolket det slik Veronal skriver. Når jeg spør mannen er han uenig, så jeg velger å fortsette å tolke som jeg alltid har gjort

Gammel 18-05-08, 22:02   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Veronal og Nebbia i at brøken 1:4 betyr tilsammen 4 dl saft. Jeg er bare usikker på om saftprodusentene har ment dette matematisk. Jeg sier nemlig 1 til 4, og da mener jeg 1 del saft til 4 deler vann. De fleste saftmerkene har vel uansett endret det til mer åpenbare, har de ikke? På min flaske står det i hvert fall "1 del saft med 5 deler vann gir 6 deler saft" (som styrker min mistanke om saftindustriens manglende matematiske tilnærming).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:04   #46
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva saftprodusentene egentlig mener kan lett sjekkes hvis man klarer å finne en saftprodusent som bruker x:y-tilnærmingen. "Alle" oppgir vel hvor mange liter saft konsentratet er ment å gi?

Gammel 18-05-08, 22:09   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:venter spent til noen finner en flaske der dette fremdeles brukes:

- No. 4 -
Gammel 18-05-08, 22:12   #48
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg er helt enig med Veronal og Nebbia i at brøken 1:4 betyr tilsammen 4 dl saft. Jeg er bare usikker på om saftprodusentene har ment dette matematisk. Jeg sier nemlig 1 til 4, og da mener jeg 1 del saft til 4 deler vann. De fleste saftmerkene har vel uansett endret det til mer åpenbare, har de ikke? På min flaske står det i hvert fall "1 del saft med 5 deler vann gir 6 deler saft" (som styrker min mistanke om saftindustriens manglende matematiske tilnærming).

Jepp. Dette er også min pragmatiske tolkning.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:13   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Men hvis noen sier "én til to", Veronal, hva ville du tolket det som da? 1/3 eller 1/2?

For i kart sier man jo "målestokk én til tusen".

- No. 4 -
Gammel 18-05-08, 22:15   #50
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Hvis man leser Pios innlegg i polltråden så legger hun ut et sitat som sier noe om den gamle folkeskolens "delingsregning" hvor 1:4 ble lest 1 til 4 og som var ment 1 pluss 4. Denne utdaterte regnemetoden "delingsregning" er vel ikke noe man fremdeles lærer i ungdomsskolen? En sykepleierstudent på medikamentregningseksamen (eller hva det nå heter) skal få store problemer med å få oppgaven godkjent hvis vedkommende på en øvelse blir bedt om å fortynne 1:10 og da fortynner 1+10 i stedet for 1+9.

Gammel 18-05-08, 22:16   #51
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Scarlett: Jeg ville definitivt spurt. Jeg hadde ikke våget meg på å tolke et muntlig utsagn. Akkurat som jeg aldri vet om neste onsdag er førstkommende eller påfølgende onsdag.

Gammel 18-05-08, 22:17   #52
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I en eller annen grunnskoleeksamen jeg så på fredag (tro om det var fjorårets, eventuelt en prøveeksamen) var oppgaven ala: Hvis man blander saft i forholdet 1:5, og har 2 dl konsentert saft, hvor mye drikke får man totalt? Korrekt svar på oppgaven var 1,2 liter

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:17   #53
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal

Scarlett: Jeg ville definitivt spurt. Jeg hadde ikke våget meg på å tolke et muntlig utsagn. Akkurat som jeg aldri vet om neste onsdag er førstkommende eller påfølgende onsdag.

Jeg sliter også med den. Hva er galt med å være presis, lizzom?

- No. 4 -
Gammel 18-05-08, 22:18   #54
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Matematisk sett tar Veronal feil. Ihvertfall hvis man ønsker å få riktig på eksamen i 1YP (vgs):

Sitat:

Malermester Rosa Rød skal blande rød og gul maling slik at det til sammen blir 3 liter. Forholdet mellom rød og gul skal være 5:1. Hvor mye rød og gul maling må hun bruke?

Løsning:
Hun skal bruke 5 deler rød og 1 del gul maling. Til sammen er det 6 deler. Etterson hun skal ha 3 liter blanding, må hver del være:

3liter/6=0,5 liter

Rosa skal bruke 1 del gul maling. Det er 0,5 liter. Hun skal bruke 5 deler rød. Det blir

0,5 liter*5=2,5 liter

Rosa må bruke 2,5 liter rød og 0,5 liter gul maling.

fra: Sinus matematikk 1YP. Av Tore Olderhaug et al.

Gammel 18-05-08, 22:33   #55
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Herlig. Dette er en thriller, dere.

- No. 4 -
Gammel 18-05-08, 22:33   #56
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg er bare usikker på om saftprodusentene har ment dette matematisk.

Jeg tror du har veldig rett i dette. Enhver vitenskapelig artikkel som beskriver en fortynning 1:4 mener 1 del av totalt 4. En blandingsoppskrift skal jo være åpenbar å lese, og det er nok derfor at det leses 1 del saft 4 deler vann. At selv matteoppgaver opererer med andre svar enn hva som er matamatisk er trit å se. Jeg skrev en gang et mattesvar som 9/4 på ungsomsskolen og fikk feil. Riktig svar skulle være 2 1/4. Det er tragisk at man må på universitet før man lærer korrekt matte.

jeg får samme følelsen som når språkrådet anbefaler å tillate å skrive bannan, fordi så mange uttaler et slikt.

Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:35   #57
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Når det gjelder gløgg er det i hvert fall sånn som jeg sier (i hvert fall i den andre tråden), 1 til 4.

http://web3.custompublish.com/getfil...tompublish.com

Det står at det er blandingsforhold 1:5 = totalt 6 deler. Videre står det at 0,5 liter gløggkonsentrat gir 6 liter gløgg. Altså skal det være 1/6 konsentrat i blandingen. 1 del konsentrat og 5 deler vann.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:36   #58
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

:venter spent til noen finner en flaske der dette fremdeles brukes:

Innlegget over.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 22:36   #59
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg deler Nebbias tanker, om enn fra en amatør sitt ståsted. Man kan da ikke mene at 1:4 skal ha forskjellig betydning ut i fra hvilke situasjoner man leser det i?

Gammel 18-05-08, 22:38   #60
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Når det gjelder gløgg er det i hvert fall sånn som jeg sier (i hvert fall i den andre tråden), 1 til 4.

http://web3.custompublish.com/getfil...tompublish.com

Det står at det er blandingsforhold 1:5 = totalt 6 deler. Videre står det at 0,5 liter gløggkonsentrat gir 6 liter gløgg. Altså skal det være 1/6 konsentrat i blandingen. 1 del konsentrat og 5 deler vann.

Det bekrefter mine mistanker. Saftindustrien kan ikke matte. Aldri har uttrykket jeg har rett, det er alle de andre som tar feil passet bedre.

Svar med sitat
Svar

Emneord
saftmatte, vranglære

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.