|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blandingsforhold 1:4Vil det si at å si at blandingsforholdet er "en til en" ikke er mulig? |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blandingsforhold 1:4apan: Peker på Nebbias forklaring.
|
|
|
#43 |
|
Leser
|
Sv: Blandingsforhold 1:4
Jeg bruker det i dagliglivet. At man blander "en til en" betyr i mitt hode at man tar en del av ditt og en (like stor) del av datt og blander - typisk når man lager mat.
|
|
|
#44 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Blandingsforhold 1:4Jeg har alltid tolket det slik Veronal skriver. Når jeg spør mannen er han uenig, så jeg velger å fortsette å tolke som jeg alltid har gjort
|
|
|
#45 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Blandingsforhold 1:4Jeg er helt enig med Veronal og Nebbia i at brøken 1:4 betyr tilsammen 4 dl saft. Jeg er bare usikker på om saftprodusentene har ment dette matematisk. Jeg sier nemlig 1 til 4, og da mener jeg 1 del saft til 4 deler vann. De fleste saftmerkene har vel uansett endret det til mer åpenbare, har de ikke? På min flaske står det i hvert fall "1 del saft med 5 deler vann gir 6 deler saft" (som styrker min mistanke om saftindustriens manglende matematiske tilnærming).
|
|
|
#46 |
|
Etylbarbital
Sv: Blandingsforhold 1:4Hva saftprodusentene egentlig mener kan lett sjekkes hvis man klarer å finne en saftprodusent som bruker x:y-tilnærmingen. "Alle" oppgir vel hvor mange liter saft konsentratet er ment å gi?
|
|
|
#48 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Jepp. Dette er også min pragmatiske tolkning.
|
|
|
|
#49 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Blandingsforhold 1:4Men hvis noen sier "én til to", Veronal, hva ville du tolket det som da? 1/3 eller 1/2?
|
|
|
#50 |
|
Etylbarbital
Sv: Blandingsforhold 1:4Hvis man leser Pios innlegg i polltråden så legger hun ut et sitat som sier noe om den gamle folkeskolens "delingsregning" hvor 1:4 ble lest 1 til 4 og som var ment 1 pluss 4. Denne utdaterte regnemetoden "delingsregning" er vel ikke noe man fremdeles lærer i ungdomsskolen? En sykepleierstudent på medikamentregningseksamen (eller hva det nå heter) skal få store problemer med å få oppgaven godkjent hvis vedkommende på en øvelse blir bedt om å fortynne 1:10 og da fortynner 1+10 i stedet for 1+9.
|
|
|
#51 |
|
Etylbarbital
Sv: Blandingsforhold 1:4Scarlett: Jeg ville definitivt spurt.
|
|
|
#52 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blandingsforhold 1:4I en eller annen grunnskoleeksamen jeg så på fredag (tro om det var fjorårets, eventuelt en prøveeksamen) var oppgaven ala: Hvis man blander saft i forholdet 1:5, og har 2 dl konsentert saft, hvor mye drikke får man totalt? Korrekt svar på oppgaven var 1,2 liter |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Prettiest mess ever seen
|
|
|
|
#54 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Blandingsforhold 1:4Matematisk sett tar Veronal feil. Ihvertfall hvis man ønsker å få riktig på eksamen i 1YP (vgs):
fra: Sinus matematikk 1YP. Av Tore Olderhaug et al.
|
|
|
#56 |
|
Passiv
|
Jeg tror du har veldig rett i dette. Enhver vitenskapelig artikkel som beskriver en fortynning 1:4 mener 1 del av totalt 4. En blandingsoppskrift skal jo være åpenbar å lese, og det er nok derfor at det leses 1 del saft 4 deler vann. At selv matteoppgaver opererer med andre svar enn hva som er matamatisk er trit å se. Jeg skrev en gang et mattesvar som 9/4 på ungsomsskolen og fikk feil. Riktig svar skulle være 2 1/4. Det er tragisk at man må på universitet før man lærer korrekt matte. |
|
|
|
#57 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Blandingsforhold 1:4Når det gjelder gløgg er det i hvert fall sånn som jeg sier (i hvert fall i den andre tråden), 1 til 4. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Ekvilist
|
Sv: Blandingsforhold 1:4Jeg deler Nebbias tanker, om enn fra en amatør sitt ståsted. Man kan da ikke mene at 1:4 skal ha forskjellig betydning ut i fra hvilke situasjoner man leser det i?
|
|
|
#60 |
|
Passiv
|
|
|