Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-08, 10:15   #41
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Eller tenk om de hadde truffet noen som gikk på fortauet der..! Jeg har gått der mange ganger.
Enig i alt du skriver Veronal. Tviler på om slikt er engangsforeteelser, det finnes det sikkert statistikk på for de som orker å lete *lat*.

Når det er sagt er jeg ikke helt med på at det at de eventuelt er ressurssterke er et poeng i saken. Hva legger dere i så fall i ressurssterk? Er man da over middels velstående? Hva nå enn det betyr..

Gammel 22-05-08, 12:45   #42
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nå iallefall besøkt innsatte på Ilseng (i regi av jobben) som har sittet inne opp i mot 20 ganger kun for fyllekjøring. Da kan man jo bare forestille seg hvor mange ganger det totalt er snakk om. Det er nok ikke en regel at dersom man kjører i fylla en gang så gjør man det mange ganger, men jeg vil tro at man kun ved å gjøre det har noen holdninger som ikke er spesielt bra, og at man derfor kan finne på å gjøre det igjen. Grenser forflyttes. Jeg husker en jeg gikk i klassen med, hun var 27 år og mye eldre enn alle oss andre. Det var snakk om å kjøre med promille, og jeg og flere med meg sa at det kom vi aldri til å gjøre. Hun ble veldig sjokkert og trodde knapt det hun hørte. Hvordan kunne vi være sikre på at vi aldri ville kjøre med promille!? Da er lista lagt liksom.

Gammel 22-05-08, 12:48   #43
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også en venninne som gjorde det to ganger. Mistet lappen andre gangen, selv om hun kun hadde flyttet bilden 10 meter, slått av motoren og sovnet. Hun hadde altså tenkt å overnatte i bilen iom at festen ikke hadde vært planlagt.
Hun er ikke en person som er verken dum eller har dårlig moral. Men det har noe med at når man først er full, så husker man verken tidligere ulykker, eller tror man er dødlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:03   #44
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men det har noe med at når man først er full, så husker man verken tidligere ulykker, eller tror man er dødlig.

Dette tror jeg er veldig riktig og en viktig årsak til at folk kjører og sitter på i fylla. Man mister jo hemninger. Jeg har selv sittet på med en som overhodet ikke burde kjørt bil (ikke overstadig, men definitivt for høy promille) og er selvsagt veldig lite stolt av det. Det skal sies at da var vi på låvefest langt uti gokk uten mulighet for å komme oss hjem, ikke at det er en unnskyldning altså. Fryktelig dårlig planlegging var det også. Men jeg tror dette kunne skjedd med veldig mange, i en gitt situasjon. Og at det har enda lettere for å skje når man er ung.

Gammel 22-05-08, 13:17   #45
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det har noe med at når man først er full, så husker man verken tidligere ulykker, eller tror man er dødlig.

Dette er jeg ikke uten videre enig i. Jeg tror at det også dreier seg om den moralen man egentlig har, for de aller fleste. Jeg synes det er skummelt dersom man begynner å snakke om fyll som en tilstand hvor man ikke kan ta valg, og hvor all opprinnelig moral forsvinner. Det er ikke slik at en som er dydig nødvendigvis ligger med folk i fylla nettopp fordi h*n er full. Det er ikke slik at en som er svært lovlydig stjeler eller kjører bil i fylla. I hovedsak. Det betyr ikke at jeg mener at man aldri vil gjøre ting i fylla som man ellers ikke ville gjort altså.

Gammel 22-05-08, 13:20   #46
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Helt enig med Irma!

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:30   #47
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dette er jeg ikke uten videre enig i. Jeg tror at det også dreier seg om den moralen man egentlig har, for de aller fleste. Jeg synes det er skummelt dersom man begynner å snakke om fyll som en tilstand hvor man ikke kan ta valg, og hvor all opprinnelig moral forsvinner. Det er ikke slik at en som er dydig nødvendigvis ligger med folk i fylla nettopp fordi h*n er full. Det er ikke slik at en som er svært lovlydig stjeler eller kjører bil i fylla. I hovedsak. Det betyr ikke at jeg mener at man aldri vil gjøre ting i fylla som man ellers ikke ville gjort altså.

Tror dette er veldig individuelt jeg. Den venninnen min jeg nevnte lider av og til av blackouts og kan gjøre MYE rart når hun er full. Jeg mister aldri kontroll på den måten uansett hvor mye jeg får i meg.
Tror ikke man kan lage noen fasit på hvordan det oppleves å være veldig beruset. Sånn jeg forstår det så tenker ikke alle på moral og ikke moral, nettopp fordi de ikke er i stand til det.

Man bør heller stille spørsmål til om det er ansvarlig av slike personer å drikke overhodet da syntes jeg.

Gammel 22-05-08, 13:34   #48
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Som sagt, jeg mener ikke at det ikke finnes unntak. Men jeg mener at de aller fleste sin tilstand i fylla og moral ellers henger ganske greit sammen. Grensene til de fleste flyttes, men proposjonalt med den moralen man har ellers. Derfor mener jeg også at episoder som dette kan virke forebyggende, selv for folk som er dritings.

Gammel 22-05-08, 13:36   #49
Joika
Pauset

Standard

Som sagt, jeg mener ikke at det ikke finnes unntak. Men jeg mener at de aller fleste sin tilstand i fylla og moral ellers henger ganske greit sammen. Derfor mener jeg også at episoder som dette kan virke forebyggende, selv for folk som er dritings.

Jeg tror liksom det er disse unntakene som gjør dette jeg da. Har ikke inntrykk av at det er noe alle gjør egentlig.

Jeg tror nok ulykker er veldig forebyggende for nettverket rundt ofrene, men sånne som meg tenker mer "åh.. enda en ulykke". Det er liksom ikke store nyheter lenger da.

Gammel 22-05-08, 13:38   #50
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror dette er veldig individuelt jeg. Den venninnen min jeg nevnte lider av og til av blackouts og kan gjøre MYE rart når hun er full. Jeg mister aldri kontroll på den måten uansett hvor mye jeg får i meg.
Tror ikke man kan lage noen fasit på hvordan det oppleves å være veldig beruset. Sånn jeg forstår det så tenker ikke alle på moral og ikke moral, nettopp fordi de ikke er i stand til det.

Man bør heller stille spørsmål til om det er ansvarlig av slike personer å drikke overhodet da syntes jeg.

Ja, virkelig! Det er da temmelig hodeløst å utfordre skjebnen når man vet at moralen og grensene forsvinner i fylla. Jeg blir rystet av å høre sånt, jeg. Og jeg er altså temmelig full selv til tider, men jeg har aldri gjort noe som er over mine moralske grenser. Iallefall ikke etter jeg fylte 16.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 13:46   #51
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Igjen er jeg enig med deg Joika.

Gammel 22-05-08, 13:50   #52
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg tror liksom det er disse unntakene som gjør dette jeg da. Har ikke inntrykk av at det er noe alle gjør egentlig.

Jeg tror nok ulykker er veldig forebyggende for nettverket rundt ofrene, men sånne som meg tenker mer "åh.. enda en ulykke". Det er liksom ikke store nyheter lenger da.

Min oppfatning er at denne ulykken har gjort stort inntrykk, og at det ikke er en dagligdags hendelse.

Nå må vi huske på at ikke all fyllekjøring avgjøres i fylla heller. Det blir vanskelig å forklare hva jeg mener uten at det blir spekulering av bilførerens handlinger, og det liker jeg i utgangspunktet ikke. Men for å si det sånn: i det man tar en øl og bilen står og venter, så tar man gjerne avgjørelsen om å kjøre med promille i edru tilstand. Jeg tror ikke det er uvanlig. Det samme gjelder tablettbruk uforenlig med kjøring, mange tar nok tablettene i forvissning om at de faktisk har en avtale de må kjøre til senere på dagen. Det er ikke slik at kjøring i påvirket tilstand nødvendigvis gjøres av ungdommer i blackout eller i forbindelse med grøftefyll.

Gammel 22-05-08, 13:53   #53
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Jeg synes ikke det var feil å publisere promillen, jeg er stort sett for opplysning og informasjon, og håper det virker prevantivt på andre.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 14:05   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Joika: Den venninnen din bør bli totalavholds. Når man VET at man gjør ravende gale ting i fylla, så må man la være dersom man ønsker å ikke gjøre de ravende gale tingene. Done deal.

Jeg syns det var riktig å publisere promillen. Det er en tragedie for hans nærmeste at han er død, selvsagt, og enda verre at han også gjorde seg til drapsmann pga. egen stupiditet, men det er sant, det skjedde, og vi kan lære noe av det.

Også å drille våre barn i å ikke sitte på med en fyllekjører, samme hvor forelsket man er, hvor kul han er, eller hvor teit man føler seg som den kjipe.

Gammel 22-05-08, 14:10   #55
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er riktig. Absolutt.

Gammel 22-05-08, 14:13   #56
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Joika: Den venninnen din bør bli totalavholds. Når man VET at man gjør ravende gale ting i fylla, så må man la være dersom man ønsker å ikke gjøre de ravende gale tingene. Done deal.

Jeg syns det var riktig å publisere promillen. Det er en tragedie for hans nærmeste at han er død, selvsagt, og enda verre at han også gjorde seg til drapsmann pga. egen stupiditet, men det er sant, det skjedde, og vi kan lære noe av det.

Også å drille våre barn i å ikke sitte på med en fyllekjører, samme hvor forelsket man er, hvor kul han er, eller hvor teit man føler seg som den kjipe.

Som jeg skulle sagt det selv.

De som gjør idiotiske ting i fylla, og fortsetter å drikke, beviser bare at de ikke er så lure i edru tilstand heller.

Gammel 22-05-08, 15:09   #57
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Dere som mener det ikke var riktig å publisere promillen, mener dere det er riktig å ikke publisere andre opplysninger om andre kriminelle handlinger også? Hvor går grensa liksom?

Hvis man hele tida skal ta hensyn til etterlatte bør man vel ikke beskrive noen kriminelle handlinger, og ihvertfall ikke publisere navn?

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 15:10   #58
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Nå må vi huske på at ikke all fyllekjøring avgjøres i fylla heller. Det blir vanskelig å forklare hva jeg mener uten at det blir spekulering av bilførerens handlinger, og det liker jeg i utgangspunktet ikke. Men for å si det sånn: i det man tar en øl og bilen står og venter, så tar man gjerne avgjørelsen om å kjøre med promille i edru tilstand. Jeg tror ikke det er uvanlig. Det samme gjelder tablettbruk uforenlig med kjøring, mange tar nok tablettene i forvissning om at de faktisk har en avtale de må kjøre til senere på dagen. Det er ikke slik at kjøring i påvirket tilstand nødvendigvis gjøres av ungdommer i blackout eller i forbindelse med grøftefyll.

Jeg er veldig enig i denne generelle betraktningen om fyllekjøring.

Personlig synes jeg det er riktig å offentliggjøre tallene.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 20:23   #59
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Vet ikke om det har blitt skrevet her i tråden tidligere eller om noen har lagt ut linken før. Men her er i hvert fall en artikkel hvor det står at den aktuelle sjåføren var dømt for fyllekjøring i 2005.

Gammel 22-05-08, 20:26   #60
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes offentliggjøring er helt ok. Det jeg stusser på er medieoppmerksomheten saken får. Både i forhold til andre liknende ulykker og i etterkant. Helt forferdelig grusomt er jo hendelsen uansett.

Jeg synes ikke det er ok å lese artikler om hvem som var kjæreste med hvem og hvordan og hvorfor med dertil førstesideoppslag. De var tenåringer. Jeg synes heller ikke det var nødvendig med enorme krigstyper om promillen, og tenkte med en gang på foreldrene hans, som må bære dette i tillegg til tapet av et barn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.