|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
I mål
|
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt
Jeg vet ikke hvordan du definerer problemer med pusten, og jeg vet at falsk krupp ikke er farlig som sådan, men jeg ventet 2 timer med baby på 6 måneder med falsk krupp for 2.5 år siden; og han ble verre og verre mens vi ventet og vi havnet på Ullevål. Det er en av episodene som gjør meg skeptisk til enkelte av prioriteringene der nede. Det sier jo sitt at hele resten av venteværelset ikke forstod at vi ikke ble prioritert. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktOffentlige legevakten da jeg aldri har vært misfornøyd med dem.
|
|
|
#43 |
|
superbruker
|
Vi har som regel hatt med et barn med astma, noen ganger falsk krupp. De gangene det har vært ventetid har det vært når ungene har halsbetennelser eller høy feber og nedsatt allmenntilstand.
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktVi bruker bare offentlige tjenester så langt. Vi har ved en annledning ventet lenge på legevakten. Da hadde lillemann ørebetennelse og hylte av smerte. Heldigvis var det en annen der som ba oss spørre om å få en paracet for å ta smertene og etter det gikk det greiere.
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktVi har bare ei legevakt som holder til på sykehuset. Der bestiller man time, og slipper dermed å vente noe særlig. Veldig greit.
|
|
|
#46 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktHer som vi bor er det ikke noe privat legevakttilbud, men om det hadde vært det så hadde jeg nok brukt det. Jeg har sittet mange ganger med syke barn og ventet lenge. Man får "time" der også, men i praksis er det som regel lang ventetid uansett. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktVi har vært på Volvat på legevakten med Komma 3 ganger tror jeg. Vi har i likhet med Karita hatt dårlig tilgjengelighet på fastlege (hun jobber 2-3 dager i uka), og har nok vært mer på legevakt enn snittet. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Ja sant, rart. Av og til så gir legen en resept på paracet og reseptfri hostesaft kun for at da føler folk at de har fått noe for pengene |
|
|
|
|
|
#49 |
|
I mål
|
Det vil jo si at det er rimelig forskjellig praksis ute og går når du sier at for barn med pusteproblemer er det ikke ventetid. Jo, i Storgata så. Jeg tenker at hvorvidt man ønsker å benytte seg at det private i veldig stor grad må sees i sammenheng med hvordan det offentlige fungerer der man bor. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktSignerer absolut alle Immas innlegg.
|
|
|
#51 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktVi bruker offentlig legevakt, da vi må kjøre 3 mil for å komme til Volvat. Her fungerer legevakten veldig bra i forhold til timebestilling, slik at vi kommer inn ganske så raskt når vi kommer dit. I tillegg får vi en vurdering på telefon om de syns det er greit vi kommer, om det er av typen akutt legehjelp vi trenger.
|
|
|
#52 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktNår folk betaler rundt tusen kroner for å få diagnostisert en ørebetennelse som skal behandles med vanlig nesespray og paracet, eller en influensa som ikke skal behandles i det hele tatt, så er det mange som blir ganske misfornøyde og ikke føler seg "tatt på alvor" (en påstand som dessverre ofte er direkte proporsjonal med antallet prøver og resepter). Så ja, det har vært vist at det feks er vanligere å få (unødvendig) penicillin på private legesenter uten refusjonsordning. Nettopp fordi mange kunder krever "valuta for pengene".
|
|
![]() |
|
|