Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-08, 14:08   #21
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men det må da være litt "gøy" også? I alle fall på skade-avd.

Det er stort sett lettere å få folk til å jobbe på en skadepoliklinikk enn på en almennlegevakt ja. Men dette er jo stort sett adskilt i større byer, og almennpraktikerne kjører vanlig legevakt, mens det ofte er ortopedisk eller kirurgisk avdeling på nærmeste sykehus som har ansvaret for skadepoliklinikken/skadelegevakten.

Gammel 22-05-08, 14:17   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe av det jeg synes virker temmelig ille (uten at jeg vet det for sikkert) er å vurdere psykiatriske pasienter på legevakt. Jeg har skjønt at det ikke er lett å få lagt inn pasienter med psykiatriske diagnoser og det må være utrolig vanskelig å vurdere for en lege som ikke kjenner pasienten fra før.

Helt riktig. Veldig vanskelig og ofte ganske ubehagelig. Og mange steder er det svært vanskelig å få lagt inn pasienter til vurdering på psykiatriske avdelinger. Det gjør det ikke mer populært akkurat nei.

Gammel 22-05-08, 14:18   #23
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Hvis det er veldig akutt så kjører jeg heller inn til Volvat i Oslo for å få time der enn å vente i evigheter på legevakten hos oss. Betaler gladelig ekstra for det.
Etter at jeg hadde hatt en MA for et par år siden så følte mannen at han hadde vondt i venstre armen og mistet følelsen i fingrene. Jeg ble livredd og tenkte på hjertet med en gang. Det hadde jo vært veldig mye på oss. Da dro vi rett på Volvat. Var ikke snakk om å vente i timer på legevakten hos oss. Det var heldigvis ikke hjertet hans men stress.

Hvis det er veldig akutt. F.eks. med brystsmerter, eller noe som kan relateres til hjertet eller lunger så er det IKKE ventetid på offentlig legevakt heller. Alvorlige allergiske reaksjoner, besvimelser, voldsomme smerter, og endel skader blir også prioritert. Derfor blir det til tider lang ventetid på de som kommer med halsinfeksjoner, uvi, o.l.

Sist redigert av Imma : 22-05-08 kl 14:24.
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 14:21   #24
manzana
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
manzana har et hav av muligheter foran seg
Standard

I løpet av 8 år med nå 2 barn har vi vært på legevakta 2 ganger, og det har vært den offentlige legevakta.

Generelt må jeg si jeg er veldig imponert over det offentlige helsevesenet. Det er ikke så ofte vi er syke, men når vi er det synes jeg vi får knall (og rask!) oppfølging!

manzana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 14:23   #25
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Vi bruker den offentlige legevakten, og er fornøyd med den.
Syke barn prioriteres foran voksne, så det er sjeldent vi må vente så lenge med dem.
Da er det verre hvis jeg eller mannen er syk, men det tar ikke lengre tid enn at vi synes det går greit å vente.

Gammel 22-05-08, 14:27   #26
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes folk burde ha respekt og forståelse for at legevakten er et sted som kun er bemannet for å ta akutte tilstander.
Dersom man har vært syk i en uke ,uten at tilstanden er forverret, så kan man vente til neste dag og kontakte fastlegen.

Og en annen ting. Man må forstå at legevakten ikke driver med utredning av sykdommer.

Gammel 22-05-08, 14:30   #27
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Dette var da bare noe jeg følte for å si, siden jeg tross alt jobber på legevakten

Gammel 22-05-08, 14:49   #28
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har brukt begge deler. Vi har blandede erfaringer med offentlig legevakt i Oslo. Videre kommer vi nok til å bruke privat når barnet er veldig sykt eller vi er veldig bekymret; etter å ha hatt lang ventetid med relativt syke barn som forverret tilstand, problemer med å bli tatt alvorlig og mye pussig, særlig på basene.
For "mindre alvorlige" ting fortsetter vi å bruke offentlig. For meg selv er også offentlig helt greit.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 14:55   #29
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil helst ikke benytte meg av legevakten i det hele tatt.

Gammel 22-05-08, 14:56   #30
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Er ikke dette en selvfølge da?

Når man ringer til legevakten blir man i alle fall her spurt ut ganske grundig om ting og blir ikke bedt om å komme dit for utredning og sykdom som har hengt i i ukesvis.

Jeg kan se for meg at det kan være et problem der hvor man bare tar en kølapp på legevakten uten å snakke med sykepleier først.

Dessverre ikke en selvfølge.
Og selv om det ikke anses av sykepleier/lege som akutt så er det mange som er uening.
Mange mener faktisk at det er så akutt å ha vondt i halsen at de MÅ ha hjelp øyeblikkelig. Og noen stikker innom legevakten etter jobben, fordi de ikke kan gå fra i kontortiden, og på ettermiddagen er det bare legevakten som er åpen.
Jeg synes det er greit å komme på legevakten med både halsinfeksjoner, ørebetennelser, oppkast o.l - da kan man få hjelp raskere enn å vente til fastlegen åpner. Vi hjelper gjerne, MEN det er ikke derfor vi er der, og dersom noe annet mer akutt kommer inn tar vi det og alt annet må vente. Sånn er det bare, og sånn må det være.

De fleste her inne er nok klar over det, men slettes ikke alle.
Hadde kun de akutte tingene kommet ,så hadde det ikke vært ventetid i det hele tatt.

Gammel 22-05-08, 14:58   #31
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Synes folk burde ha respekt og forståelse for at legevakten er et sted som kun er bemannet for å ta akutte tilstander.
Dersom man har vært syk i en uke ,uten at tilstanden er forverret, så kan man vente til neste dag og kontakte fastlegen.

Og en annen ting. Man må forstå at legevakten ikke driver med utredning av sykdommer.

Det er helt riktig dette, mange som misbruker legevakten og er med på å forlenge ventetiden.

Gammel 22-05-08, 15:18   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bare brukt den ofentlige legevakta i Oslo og fått gode og grundige undersøkelser hver gang, både barn og voksne. Jeg føler vi har blitt tatt alvorlig og har blitt møtt med respekt og omtanke. Vi har også blitt videresendt til Ullevål de gangene det har vært nødvendig. "Problemet" der virket egentlig som lå på Ullevål sin side, som helst ikke ville ta i mot noen, og forlangte at legevakta gjorde en hel del unødvendige undersøkelser før vi ble sendt videre (og måtte ta alt på nytt på Ullevål). Utad kunne det virke som det var Legevakta som somlet, mens det i virkeligheten var Ullevål.

Selvfølgelig har vi sittet lenge i kø noen ganger, men når det kommer inn barn som man ser er svært alvorlig syke skjønner jeg selvfølgelig at de går foran.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 15:37   #33
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Vi har bare brukt den offentlige legevakten. De gangene vi har gjort det har det vært med sykt barn, og jeg har da ringt på forhånd for å høre om de synes at vi skal komme eller om det kan vente til over helgen.
Får heldigvis raskt time hos legen i ukedagene.

Gammel 22-05-08, 17:19   #34
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Er det ikke lettere å misbruke legevakten dersom den har en ordning med at folk "stikker innom" eller kan komme uten å avtale på forhånd?
Her hvor vi bor nå må det ringes på forhånd og det blir ofte avtalt time. Jeg synes ikke det virker så lett å misbruke ordningen hvis man da ikke er særdeles flink til å overdrive/lyve. Hvis sykepleier er i tvil om akuttgraden blir man også satt over til å snakke med legen på telefon. Det har skjedd med oss noen ganger når jeg har vært i tvil i forbindelse med kraftige allergiske reaksjoner på ungene.

Hvis legevaktordningen er slik at man bare møter opp eller ikke har noen som helst siling av pasientene er det nok enklere å misbruke. Jeg kan likevel ikke fatte at noen virkelig ønsker å sitte i timesvis på en legevakt som den i Stavanger, treffe en stresset lege man ikke kjenner osv. uten at det virkelig er nødvendig.

Legevakten siler pasienter. Men alikevel kan man ikke avvise noen, dersom de insisterer på å snakke med en lege. Da må i så fall legen selv avvise pasienten. Noe som skjer svært sjelden.
Ofte gir vi råd og ber pasienten kontakte fastlege, forklarer hvorfor og likevel møter de opp i luka en halv time senere.

Gammel 22-05-08, 17:24   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

EN ting jeg synes er positivt med å ha flyttet til Sandnes i forhold til å ha bodd hele livet i Stavanger; legevakten er så fantastisk mye bedre her! Man ringer og bestiller time og venter hjemme, i stedetfor å vente på et dølt venterom i flere timer. Dessuten kommer vi mye raskere til, og legene er mye mer imøtekommende enn de sikkert 50 legene jeg har vært borti på Stavanger legevakt!

Gammel 22-05-08, 18:58   #36
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Offentlig.

Jeg har snakket med flere som har oppsøkt privat legevakt og vært superfornøyd pga. "fantastisk undersøkelse" - når alt jeg ser er at de har betalt uhorvelig mye for helt irrelevante undersøkelser. Det gjelder sikkert ikke alle, men jeg blir mistenksom i hvert fall.

Her i byen er det barnelegevakt med spes. i barnemedisin, et veldig bra tilbud selv om en gjerne må vente en stund.

Gammel 23-05-08, 13:45   #37
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi har kun brukt offentlig.

Da fortrinnsvis legevaktsbasen på Ryen.
Storgate ved mistanke om brudd.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 13:57   #38
TBM
Passiv

Standard

Her vi bor nå bruker vi den offentlige legevakten og den fungerer meget bra.

At legevakten i Oslo har for dårlig kapasitet er ingen hemmelighet - jeg har sittet sammen med en venninne og ventet i tre timer en gang - hun hadde nervøst sammenbrudd og var helt fortvilt. For noen år siden aborterte en kvinne i køen og fikk ikke hjelp.

Selv har jeg vært på legevakten i Oslo og ventet mellom 1 og 2 timer, noe som jeg synes er på grensen, men ok for de sakene vi har vært der for.

Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 15:28   #39
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Vi har i perioder hatt klippekort på legevakten. Hvor fort vi har fått hjelp har vært avhengig av sykdommen. Som regel har sluppet vi unna med forholdsvis kort ventetid eller ingen ventetid. Som regel har vi kommet inn med et barn som har problem med pusten og da er det ikke ventetid.

Gammel 23-05-08, 15:53   #40
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bor ikke så i nærheten av privat legevakt, så vi bruker den offentlige, det har vært både greit og ikke greit mht ventetid og vurderinger.
Jeg kunne vært tilbøyelig til å betale for privat hvis de kunne tilby kortere ventetid og svært god service, jeg forventer ihvertfall mer dersom jeg betaler mer for tjenesten.
Men i prinsippet er jeg for at man heller "ruster opp" den offentlige tjenesten, framfor å gå inn på den private vei. Jeg er ikke for amerikansk modell der man betaler ikke hode og rompa for forsikringer, og den offentlige tjenesten er dårligst og er for de fattige som ikke har råd til forsikringer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.