Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 14:25   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men du må da innrømme at denne tankengangen er temmelig naiv? Tror du at hvis flere tar bussen som kanskje, hvis man er heldig, går tre ganger daglig, vil få et såpass utvidet tilbud at den dekker alles behov? Jeg mener, hva er poenget med å "støtte" og benytte seg av et dårlig busstilbud når det likevel ikke dekker dine behov? Skulle jeg ta bussen til jobb, må jeg reise to timer før arbeidsdagen starter, og jeg må dra tre kvarter før den slutter. Det er ingen dårlig sirkel her, det er et altfor dårlig tilbud!

jeg tror busselskapene ikke tar sjansen på å drive med tap i den overgangsperioden folk trenger for å endre vaner.

Gammel 28-05-08, 14:25   #62
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

De som har sendt meg denne dustete e-posten er pussig nok kamerater av min mann. De er single, tjener bra, har alltid det siste innen gadgets og bor meget sentralt.

Fetteren min i et lite tettsted i Finnmark klager også, og ja, det er mye dyrere med bensin, lengre avstander og lite kollektivtransport. Til gjengjeld kostet huset deres 650.000 kr og lønningene er de samme som her. Så hjertet mitt blør ikke for ham.

At de økte prisene får konsekvenser for en del forstår jeg, men at det skal lede til mye spalteplass og harme forstår jeg ikke.

Gammel 28-05-08, 14:28   #63
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Og for å kommentere det jeg har uthevet her. De fleste små steder er det jo ikke nok folk til å klare å drive/finansiere et godt kollektivtilbud, selv om ingen kjørte bil.

Det er faktisk et poeng Det bør være et aldri så lite passasjergrunnlag, om ikke kollektivtilbudet skal være omtrent 100% finansiert av subsidier da. Eller himla dyrt

Jeg er tilhenger av godt kollektivtilbud, men jeg er også tilhenger av det kommer på plass før man ilegger restriksjoner på bilbruken. Men der det er et godt tilbud, der må de gjerne gjøre det litt vanskeligere å kjøre bil .

Men når alt det er sagt, så blir det jo selvfølgelig ikke noe godt kollektivtilbud av at man planlegger for bilbruk.

Selvfølgelig er noen mer bilavhenige enn andre (feks småbarnsforeldre, som undertegnede), men man kan jo ikke planlegge verden kun for dem. Selv om det hadde vært kjekt. Særlig i de årene man har småbarn selv .

Gammel 28-05-08, 14:29   #64
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min bestevenninne flyttet til Finnmark for noen år siden og har sentralt beliggende enebolig i en av Finnmarks største "byer" til under 2 mill, har snart nedbetalt sitt gigantyiske max-studielån pga gunstige ordninger, har alle skattemessige tillegg og i det hele tatt. Jeg ville ikke maktet å bo i Finnmark, så jeg er ikke misunnelig, det er vel unt, men jeg hadde blitt sur om hun klaget på bensinprisen, når hun med samme lønn som meg sitter igjen med 30-40 % mer når alt er betalt.

Gammel 28-05-08, 14:30   #65
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endre vaner? Jeg skjønner fremdeles ikke hva du snakker om. Man kan ikke endre på det man gjør idag før det eksisterer en alternativ måte å gjøre det på. Hva forventer du skal skje i mellomtiden?

Gammel 28-05-08, 14:31   #66
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Maxi: mange sier de ville tatt bussen om det var en buss og de som driver busselskapene sier at de ville hatt et større tilbud om det var flere interesserte. Dårlig sirkel.

Du mener fylkeskommunen, ikke sant? Det er fylkeskommuner og stat som driver offentlig transport her i Norge, og som også bestemmer hvor mye penger som skal brukes på det. Som et følge av at drivstoffprisene har økt vil også busstilbudet bli dårligere, for selskapene som driver rutene har som oftest en klausul i kontrakten som gjør at de får kompensert for høyere drivstoffutgifter. Disse utgiftene er det fylkeskommunen som må betale, og dermed kutter de enda mer i det offentlige tilbudet. Verst er det i Nord-Norge, i følge Dagens Næringsliv.

Gammel 28-05-08, 14:33   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Som et følge av at drivstoffprisene har økt vil også busstilbudet bli dårligere, for selskapene som driver rutene har som oftest en klausul i kontrakten som gjør at de får kompensert for høyere drivstoffutgifter. Disse utgiftene er det fylkeskommunen som må betale, og dermed kutter de enda mer i det offentlige tilbudet. Verst er det i Nord-Norge, i følge Dagens Næringsliv.

Dette er jo et tankekors ...

Gammel 28-05-08, 14:36   #68
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

(…) fordi 1) vi er jo så heldige å få bo i Norge (…)

Men det er faktisk ganske relevant i diskusjonen om bensinprisen at vi bor i Norge. Samme hva Aftenposten skriver, er bensinprisen slett ikke så høy i Norge i forhold til andre europeiske land hvis man justerer den i forhold til kjøpekraft.

Jeg syns ikke det at noen har dårlig råd er interessant i denne debatten i det hele tatt. Jeg er helt overbevist om at lavere avgifter på drivsstoff ikke er samfunnsmessig egnet som sosialpolitisk virkemiddel for lavinntektsgrupper, og jeg syns de som er interessert i å gjøre noe for disse bør finne seg noe bedre å ta tak i enn bensinpriser.

Og for ordens skyld: Jeg har ikke bil, og jeg kjører derfor ganske lite selv. Jeg syns det er helt greit at bensinprisen går opp. Jeg hadde ganske sikkert ment akkurat det samme selv om jeg hadde bil. Jeg bor også i byen og har veldig godt kollektivtilbud der jeg bor. Jeg kan anbefale begge deler.

Ben "kan vi få jordbærprisene i avisen snart?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:37   #69
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jepp, jeg mener Fylkeskommunen. Og Skremmern, du gjør deg bare vanskelig, nå, for du er jo ikke dum. Du skjønner at det vil koste å kjøre tomme busser mens man venter på at de potensielle passasjerne skal oppdage bussen og begynne å ta den istedet for bil?

Men jeg skulle ønske at tilbudet kom før etterspørselen.

Gammel 28-05-08, 14:40   #70
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Hvordan kommer du deg til jobben? Mannen din må ha veldig lang kjørevei for å bruke hele 3000 per måned?

Nesten 4 mil ein vei. Så 8 mil for dagen berre der. Så kjem møter og slikt med jobben som dei alltid legger til ein annan plass enn jobben hans = meir kjøring.

Eg har jobben min her heime så eg har ingen reisevei

Gammel 28-05-08, 14:41   #71
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Selvsagt er det noen familier opplever at denne utgiften gjør at de tipper over i minus - men der er jeg enig med Mim - det er familier som allerede sliter og deres behov skal ivaretas av NAV sine ulike støtteordninger.

Vil gjerne veta kva støtteordninger du snakker om.

Gammel 28-05-08, 14:42   #72
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jepp, jeg mener Fylkeskommunen. Og Skremmern, du gjør deg bare vanskelig, nå, for du er jo ikke dum. Du skjønner at det vil koste å kjøre tomme busser mens man venter på at de potensielle passasjerne skal oppdage bussen og begynne å ta den istedet for bil?

Men jeg skulle ønske at tilbudet kom før etterspørselen.

Jeg er realistisk, for det nytter ikke å ha tre bussavganger daglig og forvente fulle busser. Man må sette inn minimum to busser i halvtimen, og da kan vi komme tilbake til befolkningens vilje til å endre vanene sine.

Gammel 28-05-08, 14:46   #73
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Og skal man først se både drifstoffpriser og renter samlet under ett, så er det ingen tvil om at de som bor i grisgrente strøk og har mer behov for bil, ikke har hatt like stor vekst i boligmarkedet og således ikke rammes like hardt av renteøkninger.

Dette gjelder ikkje for her som eg bur. Her er det kraftig auke i boligprisane enno. Faktisk den plassen i kommunen som auker mest. Plassen her ligger då 1,5 mil frå kommunesenteret og er ein av nabokommunana til Bergen.

Gammel 28-05-08, 14:50   #74
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ærlig talt det hele var en spøk da jeg mottok første bensinprismail. Jeg blir rett og slett forskrekket og nesten litt trist over at folk jeg anser som normalt oppegående kan engasjere seg så sterkt i denne saken.

Jeg skjønner at folk i grisgrendte strøk er avhengig av bil. Jeg skjønner at kollektivtilbudet må gjøres mye bedre mye bedre enn det er i dag. Men det handler vel ikke om enten høyere bensinpriser eller kollektivtilbud?

Jeg har ingen kilder å vise til nå, men såvidt jeg vet er Norge land nummer to i Europa når det gjelder å ha billige bensinpriser i forhold til gjennomsnittsinntekt?

Uansett hvordan man snur og vender på det, synes jeg at dette handler om å ta bevisste valg. De fleste er vel enige om at vi må jobbe for miljøet, eller? Mange av oss er også enige om at biltrafikk er et stort miljøproblem. Av og til må man faktisk velge bort et eller flere goder for å få en annen gevinst.

Ville det vært aktuelt for folk å engasjere seg like sterkt for å bedre kollektivtilbudet som å sette ned bensinprisene? Jeg tror ikke det.

Gammel 28-05-08, 14:54   #75
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Dette gjelder ikkje for her som eg bur. Her er det kraftig auke i boligprisane enno. Faktisk den plassen i kommunen som auker mest. Plassen her ligger då 1,5 mil frå kommunesenteret og er ein av nabokommunana til Bergen.

Jeg generaliserer. Om 99% av Noregs befolkning synes bensinprisene er for lave, vil det allikevel være 50 000 som er uenige.

Selvfølgelig finnes det unntak, men sammenlikn din kommunes prisøkning med prisøkningen i Bergen. Jeg er overbevist om at prisøkningen totalt sett har vært høyere i Bergen. At det fremdeles stiger behøver ikke være noe annet enn et tegn på at smertegrensen i Bergen allerede er nådd.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:58   #76
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Har det sluttet å regne på Østlandet nå, siden bensinprisene engasjerer så mye?

Gammel 28-05-08, 14:59   #77
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Vi har sommer på østlandet nå.

Gammel 28-05-08, 15:06   #78
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Jeg skjønner veldig godt at bensinprisene frustrerer folk, og ja, jeg skjønner også at man bruker tid og energi på å gjøre noe med det.

Akkurat der er jeg helt enig. Dette er vel verdt all spalteplass det kan få.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 15:07   #79
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Langtidsvarslet melder regn neste torsdag i Oslo. Da avtar nok bensinklagingen, men se opp for værklaging.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 15:24   #80
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Det er bare tull at bensinprisen er så dyr. Det går ikke an å sammenlikne krone mot krone. Dersom man sammenlikner kjøpekrafta vi har i dag med den kjøpekrafta vi hadde for noen år tilbake, vil man se at bensinen er billig sammenliknet med tidligere. De økte drivstoffprisene vi har sett i det siste er derfor helt rimelige og ingenting å syte for. Det er faktisk på sin plass at drivstoff blir dyrere. Det som er problemet, er at vi er blitt så bortskjemte. Nå har vi (eller de fleste for å være helt korrekt) råd til å kjøre så mye bil vi vil, og da gjør vi nettopp det. Selv om det blir mange kroner for drivstoffet, blir det ikke det helt store innhogget i kjøpekraften. Ikke sammenliknet med tidligere. Man greide seg tidligere også, med lavere kjøpekraft og lavere drivstofforbruk. I dag oppfører vi oss som om det å kunne kjøre ubegrenset med bil er en menneskerett. Er det det? Kanskje man burde innrette seg litt mer som "i gamle dager"? Det gir litt redusert frihet, og det er vi ikke villige til. Ergo må vi være villige til å betale for drivstoffet. Det er altså ikke bare drivstoffet vi egentlig betaler for, men også en frihet som vi ikke ønsker å gi slipp på.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.