|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Epikur
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
jeg tror busselskapene ikke tar sjansen på å drive med tap i den overgangsperioden folk trenger for å endre vaner.
|
|
|
#62 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?De som har sendt meg denne dustete e-posten er pussig nok kamerater av min mann. De er single, tjener bra, har alltid det siste innen gadgets og bor meget sentralt.
|
|
|
#63 |
|
Shake it out!
|
Det er faktisk et poeng
|
|
|
#64 |
|
Epikur
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Min bestevenninne flyttet til Finnmark for noen år siden og har sentralt beliggende enebolig i en av Finnmarks største "byer" til under 2 mill, har snart nedbetalt sitt gigantyiske max-studielån pga gunstige ordninger, har alle skattemessige tillegg og i det hele tatt. Jeg ville ikke maktet å bo i Finnmark, så jeg er ikke misunnelig, det er vel unt, men jeg hadde blitt sur om hun klaget på bensinprisen, når hun med samme lønn som meg sitter igjen med 30-40 % mer når alt er betalt.
|
|
|
#65 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Endre vaner? Jeg skjønner fremdeles ikke hva du snakker om. Man kan ikke endre på det man gjør idag før det eksisterer en alternativ måte å gjøre det på. Hva forventer du skal skje i mellomtiden?
|
|
|
#66 |
|
Hertuginne
|
Du mener fylkeskommunen, ikke sant?
|
|
|
#67 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dette er jo et tankekors ...
|
|
|
#68 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Men det er faktisk ganske relevant i diskusjonen om bensinprisen at vi bor i Norge. Samme hva Aftenposten skriver, er bensinprisen slett ikke så høy i Norge i forhold til andre europeiske land hvis man justerer den i forhold til kjøpekraft. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Epikur
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jepp, jeg mener Fylkeskommunen. Og Skremmern, du gjør deg bare vanskelig, nå, for du er jo ikke dum. Du skjønner at det vil koste å kjøre tomme busser mens man venter på at de potensielle passasjerne skal oppdage bussen og begynne å ta den istedet for bil?
|
|
|
#70 |
|
Unik
|
Nesten 4 mil ein vei. Så 8 mil for dagen berre der. Så kjem møter og slikt med jobben som dei alltid legger til ein annan plass enn jobben hans = meir kjøring.
|
|
|
#71 |
|
Unik
|
|
|
|
#72 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er realistisk, for det nytter ikke å ha tre bussavganger daglig og forvente fulle busser. Man må sette inn minimum to busser i halvtimen, og da kan vi komme tilbake til befolkningens vilje til å endre vanene sine.
|
|
|
#73 |
|
Unik
|
Dette gjelder ikkje for her som eg bur. Her er det kraftig auke i boligprisane enno. Faktisk den plassen i kommunen som auker mest. Plassen her ligger då 1,5 mil frå kommunesenteret og er ein av nabokommunana til Bergen.
|
|
|
#74 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg trodde ærlig talt det hele var en spøk da jeg mottok første bensinprismail. Jeg blir rett og slett forskrekket og nesten litt trist over at folk jeg anser som normalt oppegående kan engasjere seg så sterkt i denne saken.
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#76 |
|
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Har det sluttet å regne på Østlandet nå, siden bensinprisene engasjerer så mye?
|
|
|
#77 |
|
Hertuginne
|
|
|
|
#78 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Akkurat der er jeg helt enig. Dette er vel verdt all spalteplass det kan få. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Langtidsvarslet melder regn neste torsdag i Oslo. Da avtar nok bensinklagingen, men se opp for værklaging. |
|
|
|
#80 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Det er bare tull at bensinprisen er så dyr. Det går ikke an å sammenlikne krone mot krone. Dersom man sammenlikner kjøpekrafta vi har i dag med den kjøpekrafta vi hadde for noen år tilbake, vil man se at bensinen er billig sammenliknet med tidligere. De økte drivstoffprisene vi har sett i det siste er derfor helt rimelige og ingenting å syte for. Det er faktisk på sin plass at drivstoff blir dyrere. Det som er problemet, er at vi er blitt så bortskjemte. Nå har vi (eller de fleste for å være helt korrekt) råd til å kjøre så mye bil vi vil, og da gjør vi nettopp det. Selv om det blir mange kroner for drivstoffet, blir det ikke det helt store innhogget i kjøpekraften. Ikke sammenliknet med tidligere. Man greide seg tidligere også, med lavere kjøpekraft og lavere drivstofforbruk. I dag oppfører vi oss som om det å kunne kjøre ubegrenset med bil er en menneskerett. Er det det? Kanskje man burde innrette seg litt mer som "i gamle dager"? Det gir litt redusert frihet, og det er vi ikke villige til. Ergo må vi være villige til å betale for drivstoffet. Det er altså ikke bare drivstoffet vi egentlig betaler for, men også en frihet som vi ikke ønsker å gi slipp på. |
|
|
|
![]() |
|
|