Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 17:19   #101
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Alle barn må ikke det. Noen velger kanskje av sikkerhetsmessige grunner å kjøre sine barn. Det er ikke alle steder i landet som er velsignet med fortau og ellers sikker skolevei.

Jeg vet utmerket godt at ikke alle barn må kjøres til skolen. De "må" kjøres til skolen, mente jeg. De færreste i klassen til min eldste går til skolen, de kjøres. Vi er blant de som bor lengst unna skolen, og det tar oss max 15 minutter å gå dit! Dette handler om mye. Man kjører og forurenser unødvendig, man lærer barna uvaner (kjøre istedet for å gå) og det skaper farlige situasjoner utenfor skolen på grunn av mye trafikk.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 21:14   #102
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som av "sikkerhetsmessige årsaker" velger å kjøre sine barn, setter notorisk andre barn i fare ved å vrenge opp på fortauet eller stoppe midt i gangfeltet utenfor skolen. Det ville vært mye tryggere her i nabolaget om alle kunne gått til skolen.

Jeg ville aldri ha brukt/kastet bort 2-3 timer på vei til og fra jobb hver dag. Helt meningsløs sløsing med tid. I løpet av en uke har du brukt 10-15 timer på ingenting. Bare for å ha stort hus. Jeg har 12 minutter til jobb, men så har jeg valgt å bo i en skoeske, ganske sentralt. jeg hadde 2, 5 mil til barenskolen og 5 mil til ungdomsskolen. jeg har pendlet nok for et helt liv frem til jeg var 15, det er ikke snakk om at jeg skal kaste bort så mye tid på å være på reise noen sinne igjen. Da flytter jeg heller til en annen by eller finner meg en marginalt større skoeske, evt en støvletteske jeg kan dele med noen.

Jeg ville ha omprioritert drastisk om jeg kastet bort 10-15 timer pr uke, 40- 60 timer pr mnd av min og barnas tid på å sitte i bil. Funnet meg jobb nærmere hjemmet eller funnet et hjem nærmere jobben. Rett og slett. Men det er meg. Livet er for kort.

Gammel 28-05-08, 22:00   #103
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Samkjøring er et utmerket forslag. Jeg vet om flere som gjør det, som har lengre reisevei enn meg. For å stimulere til det kan man la biler med tre eller flere i; kjøre i kollektivfeltet, sånn er det et sted her jeg vet om. Men burde vært mange flere steder. Man mister litt fleksibilitet ved samkjøring, men tror at for de som har barn som skal hentes og leveres så har man ikke så mye fleksibilitet uansett. Men det er jo det om å kunne komme og hente barnet før 4 ved tilfelle av sykdom eller sånt.

Tidsargumentet ser jeg for de som har barn både i barnehage og på skole. Man vil gjerne ha litt tid med barna uansett, dvs ikke dra hjemmefra klokka 7 og komme hjem over klokka 17.

Jeg har stor sans for Madam mims innlegg ovenfor, men vil poengtere at for mange er det nettopp derfor de bruker bil; fremfor å bruke 2-3 timer på kollektivtransport. Jeg bruker 1/4 av tiden med bil som jeg ville gjort med kollektivt. Sånn er det for mange her. Jeg tror man er villig til å betale ganske mye for å slippe å bruke all den tiden. Så jeg tror ikke bilbruken vil avta selv om bensinprisen øker enda mer. Man betaler for å få litt tid sammen med barna, evt. for seg selv.

Så er det det at man kan flytte eller finne seg en annen jobb. Jobber er det flest av i byen, særlig for de med litt utdanning; og mange synes det er best å bo på landet med barn.

Jeg tror jeg bor relativt nærme jobb, 8 km unna.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 22:41   #104
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

8 km, da ville jeg vurdert sykkel. Seriøst. Jeg syklet mye til byen før, det er 5,5 km. Flotters trim. Men kjempeskummelt, så jeg ble litt pinglete etter jeg nesten knuste skallen i fjor. Men jeg hadde hjelm, så det gikk fint.

Gammel 28-05-08, 22:49   #105
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg ville aldri ha brukt/kastet bort 2-3 timer på vei til og fra jobb hver dag. Helt meningsløs sløsing med tid.

Vi har valgt å bo i gangavstand til jobb. Det er også gangavstand til barnehage og skole. Vi betaler mye for å bo, men mener at det er verdt det. I tillegg sparer vi jo på at vi ikke bruker bil i det daglige. For noen år siden vurderte vi å flytte til Oslo. Et av argumentene mot var at vi sannsynligvis ikke kom til å bo nær jobb, at vi ville brukt mye tid på transport og at vi ville blitt mer avhengig av bil og kollektivtrafikk. Selv om vi bor i en av de største byene i landet, er det i mine øyne gang-eller sykkelavstand til det meste. De fleste som bor her ser derimot ut til å mene noe annet...

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 22:50   #106
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bor 9 km fra byen og bruker 45 min med kollektiv. Omtrent samme tid med sykkel, men kommer da svett på jobb (og hjem er det kun oppover = lenger tid). Barnehagen ligger ikke på veien, og jeg tør ikke sykle om vinteren. Ergo utgår sykling for min del.

Gammel 28-05-08, 23:06   #107
Left
Passiv

Standard

Det går jo ut over de som bor i utkantstrøk i særdeleshet. Kjøre kollektivt?
Jeg må le litt. Der vi har hus går det buss 08.05 hver dag, med retur 15.00. Og det er bare når det er skole - bussen følger skoleruta.
Vi har 6 km til nærmeste matbutikk, og hvis man får seg jobb i fylket - ja, vi må snakke om fylket, for i lokalmiljøet finnes det ikke så mange jobber. 1 barnehage, 2 butikker, 1 skole, og det var vel omtrent det som fantes, med mindre man vil kjøre til kommunesenteret 3 mil unna. Derfor er vi helt avhengige av å måtte kjøre minst 5 mil hver dag, for i det hele tatt å kunne ta buss videre. I og med at det er så lange avstander kan man ikke ta buss, fordi det tar for lang tid. Da måtte barnehagen bli døgnåpen.
Uansett hvor vi skal, så må vi kjøre bil. Da må jeg bare si jeg synes det er kjipt at drivstoff er så dyrt.
Kanskje vi skal flytte til Oslo alle sammen?

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 23:07   #108
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Men det er faktisk ganske relevant i diskusjonen om bensinprisen at vi bor i Norge. Samme hva Aftenposten skriver, er bensinprisen slett ikke så høy i Norge i forhold til andre europeiske land hvis man justerer den i forhold til kjøpekraft.

Jeg syns ikke det at noen har dårlig råd er interessant i denne debatten i det hele tatt. Jeg er helt overbevist om at lavere avgifter på drivsstoff ikke er samfunnsmessig egnet som sosialpolitisk virkemiddel for lavinntektsgrupper, og jeg syns de som er interessert i å gjøre noe for disse bør finne seg noe bedre å ta tak i enn bensinpriser.

Hjertens enig!

Dette minner meg forøvrig litt om da jeg kom hjem fra ett år i latin-Amerika og alle klaget på økte strømpriser og hvor ille det var. Jeg kan si at jeg ikke var helt med i den debatten.

Gammel 28-05-08, 23:10   #109
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg skulle virkelig veldig gjerne brukt kollektivtransport, hadde det bare vært noe å bruke. Sånn som på fredag, da skal jeg til byen (ul på sykehuset). De har greid å sette meg opp på time kl 9.30, mao må jeg dra hjemmefra senest kl 7. Da hadde det vært deilig å sette seg på bussen istedet for å kjøre. Dessverre går den tidligste av de to som går pr dag, en time senere.

Gammel 28-05-08, 23:12   #110
Left
Passiv

Standard

Nå når vi bor her vi bor - på studenthybel, bruker jeg omtrent ikke bil. Det hadde vært veldig deilig å slippe det når vi er "hjemme" også, men det er praktisk helt umulig.
Hadde vi bodd i en by, så vet jeg ikke om jeg hadde giddet å ha bil en gang.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 23:33   #111
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Alt dette engasjementet, og så er det ingen som bruker det til å demonstrere for bedret kollektivtilbud, også i grisgrendte strøk?
Kanskje litt satt på spissen, men hvis det virkelig opprører majoriteten at bensinprisene er for høye og kollektivtilbudet for dårlig - hvorfor er det da ingen som starter SMS-kampanjen ' JA til timesavganger på bussen i Førde!'

Gammel 28-05-08, 23:39   #112
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg "kaster bort" ca 1 time daglig på å kjøre 56 km t/r jobb, og ville aldri bodd i skoesken til Mim. Vi merker godt at bensinprisene stiger, men vi har heldigvis råd til det. Jeg synes derimot synd i de nyetablerte naboene som bor i nybygd enebolig til 2,5 mill (ja, det koster å bo utenfor Oslo også), kjører en gammel bil som sluker bensin og som også har 28 km til jobb. (Nei, det går verken buss eller med samkjøring.)

Sist redigert av 007 : 29-05-08 kl 10:14.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 23:48   #113
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er av de som gjerne befinner meg på barrikadene i forhold til de som har dårlig råd. Når det gjelder bensinpriser mener jeg imidlertid at saken stiller seg litt annerledes, det er veldig mange andre ting som utgjør mer og er viktigere for Norges dårligst stilte enn bensinpriser. De med aller dårligst råd har som oftest ikke bil, og de som er nødt til å ha bil (bor veldig usentralt f.eks) og mottar sosialhjelp får da støtte til bilhold. Jeg mener at miljøaspektet kommer i en klasse for seg, og at det ikke bør være slik at man kjører lave priser på bensin for at de som generelt har dårlig råd skal få kjøre bil.

Gammel 29-05-08, 02:03   #114
El Sig
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
El Sig har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kan ikke huske å ha sett ordet klima nevnt i denne debatten, mens ordet miljø heldigvis er nevnt et par ganger. Menneskeheten står overfor alvorlige klimaendringer. FNs klimapanel IPCC peker på at hvis vi skal unngå en oppvarming på mer enn 2 grader, må klimagassutslippene kuttes med 50-85 prosent innen 2050. Skal vi la de fattige landene utvikle seg, må de rike landene kutte mer enn de fattige. Norge vil kanskje måtte kutte sine utslipp med 80-90 prosent. Veitrafikken er ansvarlig for nær 20 prosent av utslippene i Norge og omtrent det samme i alle andre i-land. I sum betyr dette at hvis vi skal la utslippene fra veitrafikken være like store som i dag må Norge fjerne alle andre utslipp. Vi må legge ned all fastlandsindustri. Vi må stenge olje- og gassproduksjonen. Vi må bygge ut vindkraft og ertstatte oljefyring med det. Vi må slutte å fly. Hva er vitsen med bil hvis vi ikke har noen jobb å kjøre den til?

Transportøkonomisk institutt sier at det eneste som vil gi merbar reduksjon i klimagassutslipp fra veitrafikk er å øke bensinprisen til det dobbelte eller mer. Da vil folk la bilen stå i stedet for å kjøre barna til skolen 1 km unna og tilsvarende til butikken. Selvsagt vil folk som bor lengre unna måtte fortsette å kjøre bil. MEN veksten i bensinprisene vil føre til at de velger seg en mer miljøvennlig bil. Hybridbilen Toyota Prius har 3-4-doblet salget i 2008 i forhold til 2007 (som også var et rekordår). Høyere bensinpriser er faktisk en forutsetning for teknologiutvikling. hvem gadd å kjøpe varmepumpe i gamle dager når strømmen var billig? Nå investerer folk i det og sparer faktisk penger.

I følge Teknisk ukeblad vil såkalte plugg-inn-hybridbiler (biler som både kan lades fra stikkontakt og ha en vanlig motor) få en drivstoffkostnad på ca. 2 kroner literen...

Høyere drivstoffpriser er altså bare en mellomstasjon mot et bedre samfunn. Olja tar snart slutt og vi forbereder oss på å bli uavhengig. Og vi kommer til å spare penger på det på sikt. Prisen vil ihvertfall være svært høy om vi ikke tar klimatrusselen på alvor. HØYERE BENSINPRISER ER EN BILLIG FORSIKRING!

El Sig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 08:37   #115
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Dere vil ikke tro det, men i USA, bilenes eget land, har man nå begynt å kreve bedre kollektivtilbud (jfr utenriksnyhetene på NrK). Et månedskort i Boston koster 1/5 av bensinprisen, og selv om også transportselskapene må forholde seg til økte drivstoffpriser, har de faktisk begynt å øke tilbudet og mange mange fler bruker kollektivt. Selv om avgangen kanskje ikke passer *akkurat* eller at man må sitte litt trangt.

I USA koster nå bensinen 5 kroner literen, og passasjerene sparer masse på å ta kollektivt, et månedkort koster rundt 250 kroner. Og det begynner altså å bli interessant for transportselskapene å gi et bedre tilbud. I USA!

Gammel 29-05-08, 08:43   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært fantastisk om kollektivtilbudet ble bedre her, jeg hadde så absolutt tatt bussen mer om det gjorde det. Jeg fikk nok da bussene kuttet ut avganger her uten å skrive noe om hvilke avganger det var snakk om på hjemmesiden (de kunne ikke engang svare meg over telefonen) og jeg kom en time for sent til legen fordi jeg måtte ringe etter mannen og be ham kjøre meg. Og jeg blir forbanna når en gunstig økonomisk ordning blir tatt BORT etter mange år, slik at det å ha med seg barn over 4 år på bussen plutselig blir dyrere. Jeg skal glatt innrømme at når jeg skal til legen med vesla tar jeg heller bilen enn å betale 120,- kroner tur-retur på en busstur som tar 10 minutter en vei, samt at jeg VET at jeg faktisk kommer frem i rett tid eller frem i det hele tatt.
Synd at det skal være slik, for det å ta bussen i seg selv er bare deilig, synes jeg. Sette seg ned og bli kjørt hit og dit. Dessuten har jeg bussholdeplass 3 skritt utfor døra.

Gammel 29-05-08, 09:20   #117
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

For oss er det ikke et alternativ å pakke sammen og flytte. Vi har førstehjemslån som gjør at vi får utrolig mye høyere renteutgifter om vi selger og kjøper nytt. Vi kjøpte hus her vi bor når mannen jobbet 5km herifra. Nå jobber han 30 og jeg går på skole rundt samme lengden herifra. Barnehageplassen vi fikk i år ligger og nesten ved bygrensen til Bergen så det gjør ting mye lettere å kjøre helt inn. alternativet er at vi må kjøre 10km for å så sette bilen der og ta bussen videre alle 3. Da må vi like vel betale for å ha bilen, og bensin de 10km. Og siden bilen er kald bruker den mye mer bensin og sammen med de dyre bussprisene som er så blir det dyrere enn å bare kjøre inn i tillegg til at det tar halvparten av tiden. Og at jeg og småen slipper og stå en 28 min å vent på overgangsbuss på Nesttun bare fordi bussen til Landås går 1 min før bussen herifra kommer.

Om 1 år er jeg ferdig med å studere og jeg kan begynne å jobbe i kommunen her, vi får og sikkert barnehageplass her i kommunen. Uansett mister vi jo plassen i studentbarnehagen.

Hadde vi bod sentralt kunne vi nok solgt en bil men vi måtte hatt en bil like vel på grunn av det utrolige dårlige tilbudet og hvor langt det er mellom stedene her. Skal vi besøke mamma med buss tar det 2 timer hver vei. Det er ikke noe alternativ.

Og siden jeg er student har vi ikke rett på noe fra sosialen eller NAV så lenge mannen har litt inntekt. Han har rett men jeg har ikke. Jeg får jo de 6000 i mnd fra lånekassen. Og har ikke rett på noe mer, for jeg skal jo jobbe vedsiden av skolen. Har ikke noe å si at jeg har 30km reisevei og et barn å ta meg av.

Ja, lavere rente hadde utgjort mer for oss. Men hva kan vi gjøre med det. Hvordan kan vi tvinge bankene til å sette ned rentene. Noen har funnet en måte de kan prøve å tvinge bensinprisene ned. Kanskje nedgang i Statoil tvinger staten til å sette ned noen avgifter. Hvem vet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 09:31   #118
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis en vil ha bedre og billigere kollektivtilbud så får en begynne å stemme på de partiene som sier de vil bygge det ut. For det er til syvende og sist politikerene som bestemmer dette.

Jeg har forresten byttet jobb for å ha mulighet til å ta kollektivt til og fra jobb. Det var en av kravene jeg hadde ved valg av ny arbeidsgiver at jeg skulle kunne ta tog til og fra. Jeg har vært miljøuvennlig og kjørt ved et par anledninger, og kjøreturen inkludert leting etter parkeringsplass tar lenger tid enn tog pluss trikk. Og vi har gjort motsatt av Mim, vi har valgt å flytte ut av byen for å få mer plass en et lite frimerke. Men begge bruker kollektivt veldig mye, og bilen brukes stort sett bare til å kjøre til og fra tog. Men vi bruker mer penger på transport nå med månedskort enn vi sparer på drivstoff og bompenger, så det føles av og til litt som sure penger å bruke.

Gammel 29-05-08, 09:37   #119
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig. Det går jo som regel utover de som har lite fra før av.

Gammel 29-05-08, 09:45   #120
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Ja, lavere rente hadde utgjort mer for oss. Men hva kan vi gjøre med det. Hvordan kan vi tvinge bankene til å sette ned rentene. Noen har funnet en måte de kan prøve å tvinge bensinprisene ned. Kanskje nedgang i Statoil tvinger staten til å sette ned noen avgifter. Hvem vet.

Det er ikkje bankane som bestemmer rentenivået, det er det Norges Bank som gjer, og dei bruker renta til å styre utviklinga i økonomien. Når økonomien kokar og forbruket er høgt går renta opp. Det vil altså fungere mot si hensikt om staten plutseleg skal pumpe pengar som "eigentleg ikkje fins i marknaden" inn i oljeindustrien gjennom å sette fiktive prisar for den norske marknaden.

Noreg har svært låge bensinprisar i forhold til dei fleste andre land. Olje-/bensinprisane er eit uttrykk for at kampen om det fossile brennstoffet vert stadig hardare, og dette er eit verdsomspennande problem - ikkje eit norsk avgiftsproblem!

Det blir som prisar på diamantar og gull: varer det berre fins begrensa mengder av stig i pris dess større interessa for varene blir.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.