|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Jeg vet utmerket godt at ikke alle barn må kjøres til skolen. De "må" kjøres til skolen, mente jeg. De færreste i klassen til min eldste går til skolen, de kjøres. Vi er blant de som bor lengst unna skolen, og det tar oss max 15 minutter å gå dit! Dette handler om mye. Man kjører og forurenser unødvendig, man lærer barna uvaner (kjøre istedet for å gå) og det skaper farlige situasjoner utenfor skolen på grunn av mye trafikk. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Epikur
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?De som av "sikkerhetsmessige årsaker" velger å kjøre sine barn, setter notorisk andre barn i fare ved å vrenge opp på fortauet eller stoppe midt i gangfeltet utenfor skolen.
|
|
|
#103 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Samkjøring er et utmerket forslag. Jeg vet om flere som gjør det, som har lengre reisevei enn meg. For å stimulere til det kan man la biler med tre eller flere i; kjøre i kollektivfeltet, sånn er det et sted her jeg vet om. Men burde vært mange flere steder. Man mister litt fleksibilitet ved samkjøring, men tror at for de som har barn som skal hentes og leveres så har man ikke så mye fleksibilitet uansett. Men det er jo det om å kunne komme og hente barnet før 4 ved tilfelle av sykdom eller sånt. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Epikur
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?8 km, da ville jeg vurdert sykkel. Seriøst. Jeg syklet mye til byen før, det er 5,5 km. Flotters trim. Men kjempeskummelt, så jeg ble litt pinglete etter jeg nesten knuste skallen i fjor. Men jeg hadde hjelm, så det gikk fint.
|
|
|
#105 |
|
På vei
|
|
|
|
|
|
#106 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg bor 9 km fra byen og bruker 45 min med kollektiv. Omtrent samme tid med sykkel, men kommer da svett på jobb (og hjem er det kun oppover = lenger tid). Barnehagen ligger ikke på veien, og jeg tør ikke sykle om vinteren. Ergo utgår sykling for min del.
|
|
|
#107 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Det går jo ut over de som bor i utkantstrøk i særdeleshet. Kjøre kollektivt? |
|
|
|
#108 |
|
Permakulturell
|
Hjertens enig!
|
|
|
#109 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg skulle virkelig veldig gjerne brukt kollektivtransport, hadde det bare vært noe å bruke. Sånn som på fredag, da skal jeg til byen (ul på sykehuset). De har greid å sette meg opp på time kl 9.30, mao må jeg dra hjemmefra senest kl 7. Da hadde det vært deilig å sette seg på bussen istedet for å kjøre. Dessverre går den tidligste av de to som går pr dag, en time senere.
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Nå når vi bor her vi bor - på studenthybel, bruker jeg omtrent ikke bil. Det hadde vært veldig deilig å slippe det når vi er "hjemme" også, men det er praktisk helt umulig. |
|
|
|
#111 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Alt dette engasjementet, og så er det ingen som bruker det til å demonstrere for bedret kollektivtilbud, også i grisgrendte strøk?
|
|
|
#112 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg "kaster bort" ca 1 time daglig på å kjøre 56 km t/r jobb, og ville aldri bodd i skoesken til Mim. Sist redigert av 007 : 29-05-08 kl 10:14. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Ekvilist
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg er av de som gjerne befinner meg på barrikadene i forhold til de som har dårlig råd. Når det gjelder bensinpriser mener jeg imidlertid at saken stiller seg litt annerledes, det er veldig mange andre ting som utgjør mer og er viktigere for Norges dårligst stilte enn bensinpriser. De med aller dårligst råd har som oftest ikke bil, og de som er nødt til å ha bil (bor veldig usentralt f.eks) og mottar sosialhjelp får da støtte til bilhold. Jeg mener at miljøaspektet kommer i en klasse for seg, og at det ikke bør være slik at man kjører lave priser på bensin for at de som generelt har dårlig råd skal få kjøre bil.
|
|
|
#114 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2008
![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Kan ikke huske å ha sett ordet klima nevnt i denne debatten, mens ordet miljø heldigvis er nevnt et par ganger. Menneskeheten står overfor alvorlige klimaendringer. FNs klimapanel IPCC peker på at hvis vi skal unngå en oppvarming på mer enn 2 grader, må klimagassutslippene kuttes med 50-85 prosent innen 2050. Skal vi la de fattige landene utvikle seg, må de rike landene kutte mer enn de fattige. Norge vil kanskje måtte kutte sine utslipp med 80-90 prosent. Veitrafikken er ansvarlig for nær 20 prosent av utslippene i Norge og omtrent det samme i alle andre i-land. I sum betyr dette at hvis vi skal la utslippene fra veitrafikken være like store som i dag må Norge fjerne alle andre utslipp. Vi må legge ned all fastlandsindustri. Vi må stenge olje- og gassproduksjonen. Vi må bygge ut vindkraft og ertstatte oljefyring med det. Vi må slutte å fly. Hva er vitsen med bil hvis vi ikke har noen jobb å kjøre den til? |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Epikur
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Dere vil ikke tro det, men i USA, bilenes eget land, har man nå begynt å kreve bedre kollektivtilbud (jfr utenriksnyhetene på NrK). Et månedskort i Boston koster 1/5 av bensinprisen, og selv om også transportselskapene må forholde seg til økte drivstoffpriser, har de faktisk begynt å øke tilbudet og mange mange fler bruker kollektivt. Selv om avgangen kanskje ikke passer *akkurat* eller at man må sitte litt trangt.
|
|
|
#116 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Det hadde vært fantastisk om kollektivtilbudet ble bedre her, jeg hadde så absolutt tatt bussen mer om det gjorde det. Jeg fikk nok da bussene kuttet ut avganger her uten å skrive noe om hvilke avganger det var snakk om på hjemmesiden (de kunne ikke engang svare meg over telefonen) og jeg kom en time for sent til legen fordi jeg måtte ringe etter mannen og be ham kjøre meg. Og jeg blir forbanna når en gunstig økonomisk ordning blir tatt BORT etter mange år, slik at det å ha med seg barn over 4 år på bussen plutselig blir dyrere. Jeg skal glatt innrømme at når jeg skal til legen med vesla tar jeg heller bilen enn å betale 120,- kroner tur-retur på en busstur som tar 10 minutter en vei, samt at jeg VET at jeg faktisk kommer frem i rett tid eller frem i det hele tatt.
|
|
|
#117 |
|
Øyboer
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?For oss er det ikke et alternativ å pakke sammen og flytte. Vi har førstehjemslån som gjør at vi får utrolig mye høyere renteutgifter om vi selger og kjøper nytt. Vi kjøpte hus her vi bor når mannen jobbet 5km herifra. Nå jobber han 30 og jeg går på skole rundt samme lengden herifra. Barnehageplassen vi fikk i år ligger og nesten ved bygrensen til Bergen så det gjør ting mye lettere å kjøre helt inn. alternativet er at vi må kjøre 10km for å så sette bilen der og ta bussen videre alle 3. Da må vi like vel betale for å ha bilen, og bensin de 10km. Og siden bilen er kald bruker den mye mer bensin og sammen med de dyre bussprisene som er så blir det dyrere enn å bare kjøre inn i tillegg til at det tar halvparten av tiden. Og at jeg og småen slipper og stå en 28 min å vent på overgangsbuss på Nesttun bare fordi bussen til Landås går 1 min før bussen herifra kommer. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Hertuginne
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Hvis en vil ha bedre og billigere kollektivtilbud så får en begynne å stemme på de partiene som sier de vil bygge det ut. For det er til syvende og sist politikerene som bestemmer dette.
|
|
|
#119 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#120 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det er ikkje bankane som bestemmer rentenivået, det er det Norges Bank som gjer, og dei bruker renta til å styre utviklinga i økonomien. Når økonomien kokar og forbruket er høgt går renta opp. Det vil altså fungere mot si hensikt om staten plutseleg skal pumpe pengar som "eigentleg ikkje fins i marknaden" inn i oljeindustrien gjennom å sette fiktive prisar for den norske marknaden. |
|
|
|
![]() |
|
|