|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Jan Egeland er en klok mannJeg kjenner at jeg digger Jan Egeland!!
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannJeg leste artikkelen om tenkte akkurat det samme som deg.
![]() |
![]() |
#3 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannHam har jeg digget lenge.
![]() |
#4 |
Ustabil
|
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannTja. Jeg er nok litt både og her. På den ene siden har han selvsagt rett i at vi i Norge har vært heldige, og at vi har det godt, sammenlignet med mange andre i verden. På den andre siden fremstiller han det som om DEN ENKELTE NORDMANN er rik og velter seg i luksus - og der tror jeg mange mennesker i Norge vil protestere vilt og heftig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mann
Poeng. Absolutt. Allikevel har nok de fattigste i Norge langt bedre kår og muligheter til støtte enn i U-land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannFaren min, død i 2002, var en av Norges fattige de siste årene han levde. Likevel var han fullstendig klar over at han hadde mat, husly og klær, det er det ikke mange av verdens øvrige fattige som har. Han var fornøyd, han. Og syns at klaging på matpriser og bensinpriser var noe tull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannDet er godt at det blir satt fokus på dette innimellom. All ære til Egeland. Sett bort fra at vi er påp vei mot et større og mer skremmende gap mellom rik og fattig her i landet, så er det et faktum at vi er skammelig bortskjemte her på berget, og av og til trenger vi å bli minnet på det.
![]() |
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
|
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannFlott at Egeland sier noe om dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannFlott innspill fra Egeland.
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Den enkelte normann er rik og velter seg i luksus, sammenlignet med de aller, aller fleste andre i hele verden. Nesten en hvilken som helst normann er rik i den store sammenhengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannEgeland er en meget klok mann.
![]() |
#15 |
frakoblet
|
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannSelv om Norge er et rikt land og de fleste har mat og klær, øker forskjellene mellom rik og fattig. Man har beregnet at omtrent 8 % eller 82 000 barn i Norge bor i en familie som er under fattigdomsgrensen og/eller mottar sosialhjelp - dette er regnet ut fra 50 % av medianen. EU regner ut fra 60 % av medianen, noe som skulle bety at 124 000 barn i Norge faller inn under denne kategorien. I følge EUs målemetode levde 6 % av alle barn under 18 år i familier med vedvarende lavinntekt i perioden 2001-2003, en økning fra 4 % for perioden 1997-1999.
![]() |
#16 |
Ustabil
|
Både ja og nei. Ja, sammenlignet med noen i et land langt borte. Men nei, sammenlignet med kanskje naboer, familie, andre foreldre på skolen, osv. Det jeg vil fram til er at uttalelser som den Egeland kom med er provoserende overfor mennesker i Norge som ER fattige. Som kanskje ikke har klagd over bensinprisen en gang, fordi de ikke har råd til bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jan Egeland er en klok mannKlart det er noen som er fattige i Norge også. Ikke fattig sett i den store sammenheng, men fattig i forhold til sine nærmeste omgivelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#19 |
Pauset
|
Jeg syns som sagt at det er flott at Egeland sier dette. Vi trenger slike påminnelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hvor: Akershus
Nettopp! Dette har jeg merket meg også. Det herjer en slags bølge over landet at ALLE skal ha råd til ALT. Hytter, flere biler, flere ferier enn èn i året, dyr mat osv.osv. Folk burde komme seg litt ut i verden og se hvor ille det faktisk står til mange steder, og det synes jeg spesielt den tegningen av verden med forklaringer i Aftenposten i dag skisserte ganske tydelig.
![]() |
|
|