Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jan Egeland er en klok mann

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 11:32   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jan Egeland er en klok mann

Jeg kjenner at jeg digger Jan Egeland!!
Det er vel ingen som har vært i tvil om det fra før heller at han er en klok mann, men jeg synes artikkelen i Aftenposten i dag sier en masse. Deler av den, kan leses her, men jeg anbefaler sterkt å lese dagens Aftenposten som går mer i dybden på problematikken.

http://e24.no/naeringsliv/article2552359.ece

Jeg er så driiiiiiiit-lei av alle som sutrer over bilpriser, høye flybillett-priser og Gud vet hva, og ja, også snakker folk flest om at de tenker selvsagt på miljøet foran alt annet

I Norge spiser vi bløtkake så og si hver dag, og folk sutrer livet av seg for nada.

Det var dagens fra meg. Nå skal jeg klippe plenen!!

Gammel 22-07-08, 12:19   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jan Egeland er en klok mann

Jeg leste artikkelen om tenkte akkurat det samme som deg.

Hver gang jeg reiser utenlands så blir jeg så uendelig glad og takknemlig for at jeg er født i Norge.

Det er ikke tvil om at noen har det veldig tøft også her i Norge, men i det store og hele er vi et rikt land med gode støtteordninger når det trengs.

Gammel 22-07-08, 12:28   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ham har jeg digget lenge.

Men leste du kommentarene? De var til å dåne av.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 13:05   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Tja. Jeg er nok litt både og her. På den ene siden har han selvsagt rett i at vi i Norge har vært heldige, og at vi har det godt, sammenlignet med mange andre i verden. På den andre siden fremstiller han det som om DEN ENKELTE NORDMANN er rik og velter seg i luksus - og der tror jeg mange mennesker i Norge vil protestere vilt og heftig.

For samtidig som vi er et rikt land, har vi også gjennom årenes løp fått større forskjeller. De rikeste rike velter seg nok litt i luksus, men det er også mange som sliter med å betale regningene sine, og slett ikke har varm mat på bordet hver dag.

Jeg får av og til en følelse av at "toppene" i Norge, både innenfor politikk, næringsliv og diverse organisasjoner ikke aner hvordan det ser ut for såkalt "vanlige folk". De kan antagelig ikke forestille seg at noen må snu på krona i dagligvarebutikken, eller ikke har råd til å kjøpe rettferdige varer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 13:11   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg får av og til en følelse av at "toppene" i Norge, både innenfor politikk, næringsliv og diverse organisasjoner ikke aner hvordan det ser ut for såkalt "vanlige folk". De kan antagelig ikke forestille seg at noen må snu på krona i dagligvarebutikken, eller ikke har råd til å kjøpe rettferdige varer.

Poeng. Absolutt. Allikevel har nok de fattigste i Norge langt bedre kår og muligheter til støtte enn i U-land.

(Og Egeland rocker. Absolutt.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 14:04   #6
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Faren min, død i 2002, var en av Norges fattige de siste årene han levde. Likevel var han fullstendig klar over at han hadde mat, husly og klær, det er det ikke mange av verdens øvrige fattige som har. Han var fornøyd, han. Og syns at klaging på matpriser og bensinpriser var noe tull.

Jeg heier på Egeland, la oss få litt perspektiv inn i klagingen her i landet.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 14:37   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt at det blir satt fokus på dette innimellom. All ære til Egeland. Sett bort fra at vi er påp vei mot et større og mer skremmende gap mellom rik og fattig her i landet, så er det et faktum at vi er skammelig bortskjemte her på berget, og av og til trenger vi å bli minnet på det.

Vi har det bedre nå, enn det konger og fyrster hadde for 100 år siden.

Gammel 22-07-08, 14:41   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Desverre finnes det mennesker som ikke har det bra i Norge også. Likevel trenger størstedelen av oss en stadig påminnelse om hvor godt vi egentlig har det, og hvor mange problemer man automatisk slipper ved å være født i Norge.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 14:49   #9
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Flott at Egeland sier noe om dette.

Helt enig. Samtidig er det ikke lett for de som er fattige i Norge. Mange nordmenn klarer ikke å forstå at man kan være fattig i Norge. De har en oppfatning om at fattige er dårlig kledd og det skal vises utenpå. Det gjør det ikke for de fleste. De som er fattige gjør hva de kan for å skjule elendigheten. Dette lider barna av...

Så sitter det noen prektige foreldre som har vært så heldige å ikke falle utenfor og maser om at barna må få drar på turer i skolens regi.... og ALLE har da råd til en hundrelapp eller to.... det er jo prioritering...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 15:01   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott innspill fra Egeland.

Når det gjelder fattigdom i Norge, så synes jeg det egentlig ikke er så relevant i forhold til Egelands utspill. Det er ekstrem forskjell på norges fattige, og fattige fra andre land. I Norge har man et sikkerhetsnett som ivaretar folks grunnleggende behov. Selvsagt kan det og bør det gjøres mye mer på den fronten. Men den diskusjonen er etter min mening ikke en motsetning til u-hjelpsdiskusjonen eller bensinsytediskusjonen. Vi har i utgangspunktet nok penger innenfor landes grenser, det er fordelingen og prioriteringene som er utfordringen.

Gammel 22-07-08, 15:18   #11
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egeland er en meget klok mann.

Gammel 22-07-08, 15:34   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Jeg er nok litt både og her. På den ene siden har han selvsagt rett i at vi i Norge har vært heldige, og at vi har det godt, sammenlignet med mange andre i verden. På den andre siden fremstiller han det som om DEN ENKELTE NORDMANN er rik og velter seg i luksus - og der tror jeg mange mennesker i Norge vil protestere vilt og heftig.

Den enkelte normann er rik og velter seg i luksus, sammenlignet med de aller, aller fleste andre i hele verden. Nesten en hvilken som helst normann er rik i den store sammenhengen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 15:35   #13
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg heier på Egeland, la oss få litt perspektiv inn i klagingen her i landet.

Heier også på den mannen og har gjort det lenge

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 15:45   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Egeland er en meget klok mann.

Jeg kan selv ta meg i å tenke at jeg skulle gjerne hatt mer penger, men i den store sammenhengen har jeg jo mer enn nok, og er veldig godt fornøyd med livet mitt.

Men det er ikke fritt for at mye-vil-ha-mer-mentaliteten som gjennomsyrer visse deler av det norske samfunnet, får alt for mye spalteplass i mediene. Debatten har vært veldig lite nyansert den siste tiden. Veldig godt å få Egeland på banen.

Gammel 22-07-08, 15:57   #15
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om Norge er et rikt land og de fleste har mat og klær, øker forskjellene mellom rik og fattig. Man har beregnet at omtrent 8 % eller 82 000 barn i Norge bor i en familie som er under fattigdomsgrensen og/eller mottar sosialhjelp - dette er regnet ut fra 50 % av medianen. EU regner ut fra 60 % av medianen, noe som skulle bety at 124 000 barn i Norge faller inn under denne kategorien. I følge EUs målemetode levde 6 % av alle barn under 18 år i familier med vedvarende lavinntekt i perioden 2001-2003, en økning fra 4 % for perioden 1997-1999.
Dette er tall fra SSB.

Å være fattig handler heller ikke bare om sult og mangel på klær, men hva man har i forhold til resten av samfunnsborgerne - relativ fattigdom. Det handler om i hvilken grad man har anledning til å delta i samfunnet.

Gammel 22-07-08, 18:51   #16
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den enkelte normann er rik og velter seg i luksus, sammenlignet med de aller, aller fleste andre i hele verden. Nesten en hvilken som helst normann er rik i den store sammenhengen.

Både ja og nei. Ja, sammenlignet med noen i et land langt borte. Men nei, sammenlignet med kanskje naboer, familie, andre foreldre på skolen, osv. Det jeg vil fram til er at uttalelser som den Egeland kom med er provoserende overfor mennesker i Norge som ER fattige. Som kanskje ikke har klagd over bensinprisen en gang, fordi de ikke har råd til bil.

Jeg oppfatter at han nærmest gjør narr av fattigdom i Norge. Fremstiller det som om dette ikke fins.

Det hjelper ikke den som er fattig å vite at noen har det verre. Ikke så lenge de som er nært har det bedre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 19:30   #17
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Klart det er noen som er fattige i Norge også. Ikke fattig sett i den store sammenheng, men fattig i forhold til sine nærmeste omgivelser.

Men dette er en liten del av befolkningen. Det som jeg blir litt lei av, er at det virker som om folk flest sutrer over dårlig råd. De sutrer fordi de må tenke seg om hva de skal bruke pengene til, og at de ikke kan gjøre akkurat som de vil til enhver tid. De sutrer fordi de ikke har de samme mulighetene som Røkke, Rimi Hagen &co,

Det er milievis mellom det å ha NOK og det å ha så mye at man ikke greier å bruke det opp... De aller fleste har NOK, men få har mer enn nok.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 19:40   #18
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Både ja og nei. Ja, sammenlignet med noen i et land langt borte. Men nei, sammenlignet med kanskje naboer, familie, andre foreldre på skolen, osv. Det jeg vil fram til er at uttalelser som den Egeland kom med er provoserende overfor mennesker i Norge som ER fattige. Som kanskje ikke har klagd over bensinprisen en gang, fordi de ikke har råd til bil.

Jeg oppfatter at han nærmest gjør narr av fattigdom i Norge. Fremstiller det som om dette ikke fins.

Det hjelper ikke den som er fattig å vite at noen har det verre. Ikke så lenge de som er nært har det bedre.

husker barndommens "tenk på de stakkars barn i Afrika, de har det mye verre enn deg" (vet ikke om denne ble/blir brukt i Norge, da).

Er ellers i grunnen enig med Egeland.

Gammel 22-07-08, 19:59   #19
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Selv om Norge er et rikt land og de fleste har mat og klær, øker forskjellene mellom rik og fattig. Man har beregnet at omtrent 8 % eller 82 000 barn i Norge bor i en familie som er under fattigdomsgrensen og/eller mottar sosialhjelp - dette er regnet ut fra 50 % av medianen. EU regner ut fra 60 % av medianen, noe som skulle bety at 124 000 barn i Norge faller inn under denne kategorien. I følge EUs målemetode levde 6 % av alle barn under 18 år i familier med vedvarende lavinntekt i perioden 2001-2003, en økning fra 4 % for perioden 1997-1999.
Dette er tall fra SSB.

Å være fattig handler heller ikke bare om sult og mangel på klær, men hva man har i forhold til resten av samfunnsborgerne - relativ fattigdom. Det handler om i hvilken grad man har anledning til å delta i samfunnet.

Jeg syns som sagt at det er flott at Egeland sier dette. Vi trenger slike påminnelser.

Samtidig er det veldig viktig også å tenke over det som Bina skriver her. For noen i dette landet er bil, data og tv en luksus de ikke kan unne seg. De har nok med å få endene til å møtes og prøver så godt de kan å skjule sin fattigdom. Det handler om verdighet og et ønske om at ens barn ikke skal lide...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 20:29   #20
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det som jeg blir litt lei av, er at det virker som om folk flest sutrer over dårlig råd. De sutrer fordi de må tenke seg om hva de skal bruke pengene til, og at de ikke kan gjøre akkurat som de vil til enhver tid.

Nettopp! Dette har jeg merket meg også. Det herjer en slags bølge over landet at ALLE skal ha råd til ALT. Hytter, flere biler, flere ferier enn èn i året, dyr mat osv.osv. Folk burde komme seg litt ut i verden og se hvor ille det faktisk står til mange steder, og det synes jeg spesielt den tegningen av verden med forklaringer i Aftenposten i dag skisserte ganske tydelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.