Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva bør man få skrive på forum?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-08, 21:04   #41
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør man få skrive på forum?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg hadde klart reagert annerledes i fortrolig samtale IRL enn postinger på åpne internettforum, ja. Hvorfor? Fordi det er to veldig forskjellige settinger.

Ja, jeg er enig i at det er to forskjellige settinger, men det er interessant å vite hvorfor man reagerer forskjellig i forskjellige settinger. Hvorfor skulle jeg ikke få kalle noen en hore på et forum hvis jeg kunne gjort det i en samtale RL? Er det antallet folk som leser? Det at vedkommende kunne bli gjenkjent? At det er skriftelig? At det blir "stående" til "evig tid"? (Det siste er definitivt ikke et argument for meg, jeg kan huske samtaler jeg har hatt år tilbake ordrett.) At man får en annen reaksjon her enn i RL?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg har også vært innom en del ulike forum de siste årene og kjenner ikke igjen det du sier her... helt til jeg begynner å tenke mer over det. Jeg lurer på om det er samme fenomen jeg ser, men at det virker som et annet fordi FP'ere har et større ordforråd?

Det er ofte forskjellige ting som vekker reaksjoner på forskjellige forum, men tendensen er den samme. Noen ganger er det motsatt, den som skriver skriver helt rasjonelt og saklig, men blir tolket som emosjonell og følsom. (Skjer ikke så ofte her inne, akkurat.)

Gammel 18-08-08, 21:06   #42
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Metadiskusjon? Du tenker nå denne tråden, ikke sant?

Nei, jeg mente i utgangspunktet tråden du siktet til i HI. Den synes jeg utviklet seg til et slags metanivå i den forstand at det ble et tema rundt hvordan H-innlegger formulerte seg og om dette var greit.

Det jeg egentlig prøvde å si var at jeg synes det er mer fair å diskutere det på generelt grunnlag (som i denne tråden - en separat tråd) enn å ta diskusjonen der og da.

Og jeg synes ikke det er "å rakke ned på et helt forum" når man snakker om en FP-kultur eller FP-koder. Man trenger ikke en master i sosiologi for å se hva som fungerer eller ikke fungerer - verken i et nettforum eller ellers i den sosiale verden!

Red: Ops, jeg trodde det var du som sa det, him, men ser nå at jeg blandet meg inn i en underdiskusjon mellom ullmor og Skremmern. Sorry. Men jeg lar det stå, fordi jeg mener at slike koder/kulturer er naturlig i alle typer sosiale sammenhenger.

Sist redigert av leliane : 18-08-08 kl 21:10. Årsak: leste tråden en gang til - presisering:
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 21:44   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men poenget mitt er vel heller at mange innlegg blir lest på en annen måte enn de ble skrevet. Og kommunikasjon er alltid noe som oppstår mellom to parter. Du sier jo i realiteten at alt ansvare ligger på den som skriver, hvorfor synes du det skal være slik?

Jeg sier ikke at det er riktig, men jeg mener at når innlegg kan leses så forskjellig fra person til person, må man alltid ta dette med i betraktning når man legger ut et "ømt" innlegg, og være klar over at reaksjoner kan, og sannsynligvis vil, komme. Så får man heller prøve å forklare situasjonen så godt man kan slik at den forstås best mulig av leserne.

Gammel 18-08-08, 22:13   #44
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg hadde klart reagert annerledes i fortrolig samtale IRL enn postinger på åpne internettforum, ja. Hvorfor? Fordi det er to veldig forskjellige settinger.

Og så er det to viktige forskjeller på forum- og RL-kommunikasjon: Når man skriver, har man mulighet til å rette opp/endre før man sender, og det betyr at jeg (som leser) tar det som er skrevet mer alvorlig (evt. at jeg "stiller større krav til det"), i den forstand at jeg antar at det er mer gjennomtenkt enn noe som er sagt. Og når noe først er skrevet, så står det der også senere, og folk kan lese det senere, kanskje etter å ha fått andre opplysninger i mellomtiden, og også uten å ha vært en del av den foregående diskusjonen. Det er også noe som bør være med i bakhodet et sted når man velger å poste noe på et forum.

Jeg ville derfor reagere mye mer på det om noen kalte en spesifikk dame for en jævla hore her på forumet enn om de gjorde de i en privat samtale. (Også fordi i en muntlig sammenheng har man mye bedre mulighet til å vurdere hvor sint personen som sier det er, og dermed hvor "gjennomtenkt" karakteristikken er.)

Jeg er ellers ganske enig i dem som sier at man bør tåle mer eller mindre rimelige tilbakemeldinger på det man poster, og at dersom man ikke gjør det, bør man ikke poste noe som man kan (eller bør) forstå at kommer til å trigge krasse tilbakemeldinger. Det er også et valg.

Gammel 18-08-08, 22:16   #45
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg sier ikke at det er riktig, men jeg mener at når innlegg kan leses så forskjellig fra person til person, må man alltid ta dette med i betraktning når man legger ut et "ømt" innlegg, og være klar over at reaksjoner kan, og sannsynligvis vil, komme. Så får man heller prøve å forklare situasjonen så godt man kan slik at den forstås best mulig av leserne.

Dette mener jeg er litt essensielt. Om man ikke vil diskutere innholdet i eget innlegg, så kan man si på en normal måte "nei nå misforstår du". Mener det tar (minst) to å lage en diskusjon jeg da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 22:23   #46
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Også fordi i en muntlig sammenheng har man mye bedre mulighet til å vurdere hvor sint personen som sier det er, og dermed hvor "gjennomtenkt" karakteristikken er.

Jeg er enig i nesten alt du sier, men ikke helt enig i dette. Jeg oppfatter ofte om folk er sinte, sårete eller veldig glade etc når de skriver. Jeg vet også at jeg selv er "blitt oppdaget" på denne måten i egne innlegg - og jeg skriver generelt sett ikke så veldig mye hvor jeg er veldig følelsesmessig berørt. Men det er mulig jeg tar feil på det punktet.

Gammel 18-08-08, 22:26   #47
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i grunnen at man må få skrive det man vil på et forum. :enkel:
Men det er god greit å huske på at det er mange nyanser som forsvinner når man skriver, ting kan misforståes, og derfor er det vel ikke alt som egner seg skriftlig. Tror jeg.
Eg vet'kje eg.

Gammel 18-08-08, 22:48   #48
lowrider
Velger å ignorere idioter

lowrider sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Der jeg er så heldig å slippe morgen sol
lowrider bør skjerpe seg
Standard

Mener at det bør være takhøyde på et forum, men en bør jo tenke på hva og hvordan man skriver. På et forum blir ting tatt veldig bokstavlig vil jeg tro, hvertfall for de som ikke kjenner "koden"

Sist redigert av lowrider : 19-08-08 kl 00:03.
lowrider er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:00   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i nesten alt du sier, men ikke helt enig i dette. Jeg oppfatter ofte om folk er sinte, sårete eller veldig glade etc når de skriver. Jeg vet også at jeg selv er "blitt oppdaget" på denne måten i egne innlegg - og jeg skriver generelt sett ikke så veldig mye hvor jeg er veldig følelsesmessig berørt. Men det er mulig jeg tar feil på det punktet.

Det er klart man ofte kan merke om folk er sinte eller ikke også skriftlig. Særlig hvis det er noen man kjenner. Men jeg mener likevel at det vanligvis er enklere å oppfatte det muntlig - i tillegg til at i en privat, muntlig sammenheng er det stort sett alltid snakk om folk man kjenner relativt godt.

Gammel 18-08-08, 23:01   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lowrider, her.

Mener at det bør være takhøyde på et forum, men en bør jo "tenke" på hva og hvordan man skriver.

Absolutt. Gjerne uten anførselstegn også.

Gammel 18-08-08, 23:01   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt. Gjerne uten anførselstegn også.

Fortrinnsvis uten anførselstegn, spør du meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:03   #52
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Fortrinnsvis uten anførselstegn, spør du meg.

Jeg prøvde meg på en litotes. (Tror jeg. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vet hva en litotes er enda.)

Gammel 18-08-08, 23:03   #53
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg ventet på at noen skulle skrive det Skilpadda formulerte så fint, så jeg kunne signere. :lat og treg:

For sikkerhets skyld presiserer jeg at jeg også skriver generelt, da jeg har hatt tanker om dette ved flere anledninger.

Alle kan poste det de vil på forum. Jeg for min del har allerede valgt vekk et forum der det ble mye innlegg og svar skrevet i affekt, og med preg av at forfatterne overhodet ikke er mottakelig for annen respons enn bekreftelser. Det var mitt valg, og det ville vært tåpelig av meg å forlange at forumet skulle endre seg når det tydelig fyller ett eller flere behov for mange. Da er det jeg som måtte velge om dette var meningsfullt for meg å bruke tid på. Jeg setter pris på å bli utfordret litt mer på FP, og ville synes det var leit om forumet dreide for mye vekk fra den tildels reflekterte formen jeg ser her, og mot et "du er dom som et brød"-forum. At det er noen slike uttalelser, og noen diskusjoner som bærer preg av avreagering, er helt greit for meg. Jeg synes det bidrar til å holde temperaturen oppe og at det er positivt at de forskjellige forumistene viser personlige særtrekk, samtidig er jeg personlig glad det ikke er normen her.

(Skremmern, du vet jeg er redd for deg, ikke sant? Det lå ingenting mellom linjene her, jeg sverger.)

Sist redigert av Balanse : 18-08-08 kl 23:09.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:04   #54
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde meg på en litotes. (Tror jeg. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vet hva en litotes er enda.)

Vel, jeg aner ikke hva det er, så ikke spør meg. Denne gangen, that is. Forrige gang kunne du godt spørre. Tror jeg.

Gammel 18-08-08, 23:06   #55
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg har ikke noen sterke meninger om hva andre bør få bruke forum til, men jeg bruker det sjelden/aldri til å avreagere ettersom erfaringer har medført at jeg har liten tillit til at folk imøtekommer meg slik jeg har behov for i situasjoner hvor jeg har behov for å avreagere. Da tar jeg heller de "utslippene" overfor venner jeg vet vil meg vel, skjønner at jeg ikke er superrasjonell i en situasjon hvor jeg er frustrert eller har opplevd noe vanskelig. Dersom jeg må forsvare måten jeg ordlegger meg på, eller måten jeg har handlet på i en vanskelig situasjon, blir hensikten borte med å avreagere.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:07   #56
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Vel, jeg aner ikke hva det er, så ikke spør meg. Denne gangen, that is. Forrige gang kunne du godt spørre. Tror jeg.

En litotes er det når man f.eks. sier "ikke dumt" når man mener "kjempelurt"; jeg vet ikke om "gjerne uten anførselstegn" når man mener "ikke med anførselstegn" teller.

Gammel 18-08-08, 23:08   #57
him
Leser

him sin avatar

Standard

En litotes er det når man f.eks. sier "ikke dumt" når man mener "kjempelurt"; jeg vet ikke om "gjerne uten anførselstegn" når man mener "ikke med anførselstegn" teller.

Det samme som et understatement? Eller?

Gammel 18-08-08, 23:09   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Kult! :noterer meg nytt ord:

Gammel 18-08-08, 23:10   #59
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det samme som et understatement? Eller?

Vel, det er i hvert fall beslektet, kanskje en delmengde av understatement. "Ganske bra" i stedet for "veldig bra" er en type understatement som ikke er en litotes; "ikke dårlig" i stedet for "veldig bra" er en litotes (og vel også et understatement).

Gammel 18-08-08, 23:12   #60
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Vel, det er i hvert fall beslektet, kanskje en delmengde av understatement. "Ganske bra" i stedet for "veldig bra" er en type understatement som ikke er en litotes; "ikke dårlig" i stedet for "veldig bra" er en litotes (og vel også et understatement).

Et slags "bruke motsatt adjektiv"-opplegg? :begir meg ut på ukjent grunn:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.