|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Abort eller ikke
Det blir ikke det samme. Er ikke fosteret forenlig med liv, er det jo dødt. Hvis mor dør av å bære det frem, dør fosteret også. Dette er uansett spørsmål bare den som sitter med den medisinske kompetansen kan svare deg på, for jeg vet ikke eksakt hva det innebærer og hvilke sykdommer som ligger til grunn hvis mor risikerer å dø av svangerskapet. Sist redigert av Skremmern : 26-08-08 kl 16:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Glamorøs
|
Ikke nødvendigvis? Hva med hvis mor kan bli lam? Hjerneskadet? Hva om barnet blir alvorlig fuksjonshemmet? Hva om det ikke vil leve mer enn noen dager/måneder? Er det forskjell på familier som barn fra før? Hva de tilfellene hvor det kan gi store, uopprettelige psykiske skader å bære frem barnet, som f. eks. en voldtatt elleveåring? Regnes det som medisinsk årsak? Noen må jo ta disse vurderingene, og jeg er enig med Nolo, det blir diffuse grenser.
![]() |
#126 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg syns bare det blir rart at man har veldig sterke meninger om noe, men når man blir presentert for konsekvensene så mener man ingenting. Siden du mener at kun medisinske årsaker skal være grunn for abort må du jo ha gjort deg opp en mening om hva medisinske årsaker består i?
![]() |
#127 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abort eller ikkeMen ved medisinske årsaker er det vel som regel snakk om senaborter? Eller mener dere om kvinnen blir gravid og vet på forhånd at hun ikke kan bære frem et barn pga. sykdom?
![]() |
#128 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Abort eller ikkeSkremmeren: Mener du at det er kun hvis kvinnen eller barnet helt sikkert dør det er greit med abort, hva med de tilfellene der det kan skje? Tenker på de som i forrige svangerskap har utviklet hellp feks. Der er jo risikoen definitivt til stede for at det skjer.
![]() |
#129 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Abort eller ikkeRisikoen er vel så liten som 5 %, er den ikke?
![]() |
#130 |
Glamorøs
|
Men hvem skal vurdere risikoen da? Kvinnen selv og hennes familie som er livredde for å miste henne, eller en kristen lege som syns abort er noe tull og mener det sikket går bra? Nei, jeg ønsker meg virkelig ikke irske tilstander.
![]() |
#131 |
Ekvilist
|
Det gjelder vel bare den ene typen spiral. Kobberspiral antar jeg? Dette er iallefall årsaken til at den typen spiral er helt uaktuelt for meg. Jeg anser det som en form for passiv provosert abort, og det blir etisk galt for meg. Jeg anser jf. den andre diskusjonen befruktet egg som et påbegynt liv. Og jeg er for dagens lovgivning altså.
![]() |
#132 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Abort eller ikkeSå hormonspiral funker ikke på den måten at egget blir befruktet altså?
![]() |
#133 |
Bare sær
Nei, ikke primært, den gjør livmorhalsen ugjennomtrengelig for sædceller.
![]() |
#134 |
Ringskrømt
|
Trodde jeg hadde presentert mitt syn ganske tydelig, men jeg kan jo repetere litt. I utgangspunktet er jeg imot en hver form for abort, med de to unntakene som nevnt tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg håper virkelig ikke at jeg noensinne kommer til å leve i et samfunn der f.eks. tretten og fjortenåringer nærmest vil bli tvunget til å oppdra barn, bare fordi de ikke engang er modne nok til å tenke på prevensjon. For ikke å snakke om hvordan deres liv ville blitt om de barna f.eks. ville blitt bortadoptert.
![]() |
#136 |
Getting in tune
Det ville uansett vært et skritt tilbake for kvinner og kvinners muligheter til utdanning, karriere og mulighet til å stå på egne økonomiske bein. Uansett hvordan man skulle ønske at det var; det er fortsatt ikke slik at menn/fedre tar de samme valgene som kvinner når et barn kommer til verden. Det er fortsatt slik at det er kvinner som dropper karriere, jobber deltid og "ofrer" seg(vil gjerne få sagt at jeg selvsagt vet at mange ikke ser på dette som noe offer, og jeg følte det heller ikke som noe offer da jeg jobbet deltid etter siste barn, likevel; det er kvinner som tar disse konsekvensene i størst grad, så om det ikke det vil være et skritt tilbake til 60-tallet så vil det være et skritt tilbake mot 60-tallet .
![]() |
#137 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men det er jo faktisk ikkje noko problem å utdanne seg og skape seg ei karriere med barn. Det handlar jo mykje om å sjå moglegheiter og ikkje begrensingar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Getting in tune
![]() Sv: Abort eller ikkeDet har du helt rett i Alfa, men det er likevel slik at for noen skaper det begrensninger. Det er realiteten slik jeg kan se den.
![]() |
#139 |
*_*
|
Det er mye som skaper begrensinger for mange. Det å kunne se muligheter framfor begrensninger, som Alfa sier, mener jeg er en utfordring også for mange av de som har fått planlagte barn. For de som vurderer abort, burde det absolutt finnes (mange) tilbud om veiledning og samtaler som peker på disse mulighetene i mye større grad enn det finnes nå.
![]() |
![]() |
#140 |
Getting in tune
![]() Sv: Abort eller ikkeArgh! Nå hadde jeg forfattet et langt svar til deg rajraj, men hadde blitt logget ut i mellomtiden.
![]() |
|
|