Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 20:01   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Jeg skudde nettopp på NRK, der var det en student som klaget over at han bare hadde 90 kr dagen til mat. Det tilsvarer 630 kr i uka. Vi (to voksne og to barn) kan leve godt om vi handler for en tusenlapp i uka, og før brukte vi ganske mye mindre enn det. Da bakte vi brød selv,og hadde en fast "suppedag" i uka blant annet. Vi spiste variert og godt, og skeiet ut i helgene.

Jeg skjønner at det ikke er rom for all verdens kebabspising og mye utepils i dette regnestykket altså, men at man må velge first price-kneipp og kun ha en type pålegg, det synes jeg er å overdrive en smule.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:03   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

1000 kroner uken holder finfint til oss 3 her hjemme.

Men det er klart, skal man spise mye halvfabrikata og biff, så koster det mer.

Gammel 27-08-08, 20:04   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle fint klart å leve på mat for 630 kroner i uka hvis jeg hadde vært alene. Uten First Price-kneip og bare ett pålegg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:04   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må jo nesten legge til at jeg synes studiestøtten burde følge utviklingen i økonomien, summen har vel stått stille i mange år nå. Men jeg syntes ikke dette var horribelt akkurat.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:06   #5
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker at dette er helt greit jeg da. Vi handler mat/ husholdningsting for underkant av 5000kr i mnd...tre personer.

Da jeg studerte fikk jeg 6000kr i måneden og brukte 4000 på husleie..

Gammel 27-08-08, 20:06   #6
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hm, da jeg bodde alene spiste jeg middager til 10-30 kr per dag, og spiste definitivt ikke brød og pålegg for 60 kr dagen, nei. Så jeg syns ikke det var lite matbudsjett for en enslig person.

Gammel 27-08-08, 20:07   #7
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi lever nå stort sett for 800 - 900 kroner uken, for to voksne, to barn og en katt.

Vi spiser variert og sunt, sannsynligvis sunnere enn mange andre, ettersom vi spiser lite kjøtt og veldig mye grønnsaker, belgfrukter osv. Det er ikke vanskelig å lage en full middag til en femtilapp for en hel familie, da har man femti kroner til f.eks. pålegg også.

Jeg må dog innrømme at vi har skeiet veldig ut de siste årene, ettersom vi har hatt mye mer å rutte med. Så når vi nå har gått tilbake til mer sparsommelige tider må jeg tenke litt mer kreativt ved kjøkkenbenken.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:34   #8
Left
Passiv

Standard

Vi skulle fint klart oss på den summen i uka på bare mat ja. Og vi er en stor og to små.
Men det er klart, det krever litt mer planlegging enn bare å handle.
Handle inn litt ekstra kjøtt/fisk når det er på tilbud, og fryse ned. Det går an å bruke noen first price produkter, men ikke alt. Og utepils og kebab er ikke med i regnestykker

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:44   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker så godt som ingenting på mat når jeg ikke har barna hjemme.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:45   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er lite, men det er sikkert ikke noe problem hvis man må.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:46   #11
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg bruker så godt som ingenting på mat når jeg ikke har barna hjemme.

Ikke jeg heller. Går mye i knekkebrød gitt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:47   #12
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da jeg var enslig student brukte jeg et par kneippbrød og en boks Nugatti per uke. I tillegg et par pakker spaghettig og litt ketchup. Allsidig kost, jammen rart jeg overlevde. Billig var det iallefall, og jeg brukte langt mindre enn 630 kr per uke.

(Kanskje var det b-vitaminet i de få ølene jeg trengte på fest hver helg som gjorde at jeg overlevde )

Gammel 27-08-08, 20:51   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er lite. Det er ganske vanskelig å kjøpe god sunn mat for 90kr dagen til en person. Det er lettere når man er 2-4 personer. Kostnaden per person er jo mye mindre etter hvert som man blir mange.

Når man tenker på at man gjerne studerer i 3-7 år så blir det ganske ensidig om man skal leve på 3kr kneip og nudler. Og ikke spesielt sunt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:54   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet også at det er forholdsvis rimeligere å lage mat til flere - men man får faktisk ganske mye sunn mat for 90 kroner dagen, det er ingen grunn til å leve på trekroners kneip og nudler.

Gammel 27-08-08, 20:55   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det kan være billig å være bare en om man har fryseboks. Har man det ikke, blir det straks dyrere. Har jeg erfart.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:56   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sunn mat er i grunnen ganske billig. Hvis man spiser 3 kr kneip og nudler for 90 kr dagen må man ha et abnormt matbehov

Ja, da vil jeg virkelig si man foretrekker kvantitet fremfor kvalitet.

Gammel 27-08-08, 20:57   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hehe.

Tror det som gjør størst utvalg er all kantinematen. Og øl.

Det er ikke lett å leve på 6000kr i mnd til Alt uansett hvordan man snur og vender på det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:58   #18
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Studentene vil vel helst fråtse. Det er vel det det går i.

Gammel 27-08-08, 20:58   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å huske at vi brukte ca. 3000 kroner i måneden på mat da vi studerte. Det skulle vel svare til ca. 750 kroner i uka for to personer, altså 375 kroner per person. Nå skal det innrømmes at dette er 10 år siden, og noe har vel skjedd med prisnivået*, men jeg syntes i alle fall ikke vi hadde dårlig råd. (Jeg er gnien av natur, da. )

Hva vi bruker på mat nå for tida, tør jeg knapt tenke på. Det merkes i alle fall at det er Meny som er nærbutikken, og ikke lenger Rema.

* Nå måtte jeg selvsagt sjekke, nerd som jeg er, og konsumprisindeksen har økt med 18 % på de 10 åra. Omregnet til dagens kroneverdi brukte jeg altså knappe 450 kroner på mat i uka. Konklusjon: Ungdommen nå til dags!

Gammel 27-08-08, 20:59   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matbudskjettet mitt lå på 1000 kroner mnd da jeg studerte. Levde forøvrig stort sett på hjembakt brød og ulikt pålegg, men jeg var fornøyd. (Altså, ikke alle de 6 årene med studier, men iallefall 2 år)

Jeg synes likevel at studiestøtten er litt liten. Man ønsker heltidsstudenter, men når de får utbetalt så lave summer som man gjør - og må leie privat, så må det mer penger til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.