Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 20:44   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Jeg bruker så godt som ingenting på mat når jeg ikke har barna hjemme.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:46   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg bruker så godt som ingenting på mat når jeg ikke har barna hjemme.

Ikke jeg heller. Går mye i knekkebrød gitt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:51   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er lite. Det er ganske vanskelig å kjøpe god sunn mat for 90kr dagen til en person. Det er lettere når man er 2-4 personer. Kostnaden per person er jo mye mindre etter hvert som man blir mange.

Når man tenker på at man gjerne studerer i 3-7 år så blir det ganske ensidig om man skal leve på 3kr kneip og nudler. Og ikke spesielt sunt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:54   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet også at det er forholdsvis rimeligere å lage mat til flere - men man får faktisk ganske mye sunn mat for 90 kroner dagen, det er ingen grunn til å leve på trekroners kneip og nudler.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:58   #5
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å huske at vi brukte ca. 3000 kroner i måneden på mat da vi studerte. Det skulle vel svare til ca. 750 kroner i uka for to personer, altså 375 kroner per person. Nå skal det innrømmes at dette er 10 år siden, og noe har vel skjedd med prisnivået*, men jeg syntes i alle fall ikke vi hadde dårlig råd. (Jeg er gnien av natur, da. )

Hva vi bruker på mat nå for tida, tør jeg knapt tenke på. Det merkes i alle fall at det er Meny som er nærbutikken, og ikke lenger Rema.

* Nå måtte jeg selvsagt sjekke, nerd som jeg er, og konsumprisindeksen har økt med 18 % på de 10 åra. Omregnet til dagens kroneverdi brukte jeg altså knappe 450 kroner på mat i uka. Konklusjon: Ungdommen nå til dags!

Gammel 27-08-08, 20:56   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sunn mat er i grunnen ganske billig. Hvis man spiser 3 kr kneip og nudler for 90 kr dagen må man ha et abnormt matbehov

Ja, da vil jeg virkelig si man foretrekker kvantitet fremfor kvalitet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:59   #7
Left
Passiv

Standard

Dessuten er det vel lagt opp slik at man helst skal jobbe bittelitt ved siden av. Stort sett alle studenter jeg kjenner gjør det. Det er ikke veldig mange hundrelapper som skal til før det blir bedre.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:03   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Dessuten er det vel lagt opp slik at man helst skal jobbe bittelitt ved siden av. Stort sett alle studenter jeg kjenner gjør det. Det er ikke veldig mange hundrelapper som skal til før det blir bedre.

Det er vel meningen av man ikke skal jobbe om man studerer 100%.
Men de fleste jobber for å kunne ha et liv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:08   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det er akkurat det.

Man skal ikke jobbe, men får ikke penger til å klare seg.

Jeg har vert kjempe heldig og har ikke måtte jobbet disse årene. Jeg har hatt samboer/mann som har gjort at jeg har klart meg. Men det har vert veldig tungt på oss begge. Det er ikke mye å leve av etter husleige, mat, bøker (som er ganske mange 1000lapper i året), buss osv.

Vi har valgt å ha bil som jo gjør utgiftene mye mer. Men ikke så veldig mye mer enn hva vi måtte betalt mer i mnd for å bo mye mer sentralt sånn at vi ikke trenger bil.

Jeg synes 80 000 i året er lite i dagens samfunn om man skal klare seg på det. Og bare det. Men selv har jeg klart meg veldig godt gjennom studietiden på grunn av en mann som har betalt for meg. Ikke alle er så heldige som 18 åringer.

Gammel 28-08-08, 07:47   #10
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det er vel meningen av man ikke skal jobbe om man studerer 100%.
Men de fleste jobber for å kunne ha et liv.

Ikke sant.
Men nå mente jeg ikke å jobbe så mye. En helg i mnd kanskje - det burde de fleste kunne klare om de er alene. Da blir det fort noen hundrelapper som kan brukes på kebab.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:57   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Hehe.

Tror det som gjør størst utvalg er all kantinematen. Og øl.

Det er ikke lett å leve på 6000kr i mnd til Alt uansett hvordan man snur og vender på det.

Gammel 27-08-08, 20:59   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matbudskjettet mitt lå på 1000 kroner mnd da jeg studerte. Levde forøvrig stort sett på hjembakt brød og ulikt pålegg, men jeg var fornøyd. (Altså, ikke alle de 6 årene med studier, men iallefall 2 år)

Jeg synes likevel at studiestøtten er litt liten. Man ønsker heltidsstudenter, men når de får utbetalt så lave summer som man gjør - og må leie privat, så må det mer penger til.

Gammel 28-08-08, 06:43   #13
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mye er det ikke,men jeg hadde fint klart det hvis jeg ikke hadde hatt mer penger.

Gammel 27-08-08, 21:01   #14
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den studenten hadde nå veldig mye penger igjen etter husleien ble betalt da. Jeg er student, har barn, så får noe tillegg i måneden. Men etter faste utgifter (hus, strøm, tlf-brukes LITE, internett, barnehage og buss), så har jeg bare igjen 60 kroner pr dag. Og dette skal gå til mer enn bare mat: Klær, bleier, kattemat (frivillig), bøker, skolemateriell o.l.
Så 90 kroner pr dag til overs etter faste utgifter var betalt syns jeg var ganske så greit ja! Men som student med barn, så har ikke jeg det samme overskuddet.

Når det gjelder selve beløpet på lånet vi får fra Staten, så er det ganske så lavt i forhold til hva det koster å leie og for maten. Leieprisene her i Trondheim er iallfall HORRIBLE. Men det er en helt annen diskusjon =)

Gammel 27-08-08, 21:07   #15
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Er student med boliglån, barn, telefon, pendlervei (månedskort). Aner ikke hvor mye jeg har til overs hver måned, da jeg så og si lever på mannen. Det meste av pengene jeg får fra Lånekassa betjener min del av boliglånet (som er 50%). Resten går til ymse innkjøp av mat, bleier og småting vi trenger. Det er sjelden kontoen er helt skrapa når "lønningsdag" nærmer seg. Tjener en til to tusen brutto i måneden og dette går til nødbuffer (på egen konto) og kos eller klær alt etter hva jeg trenger.

Ja, for å svare på spørsmålet: Jeg synes ikke 630 kroner i uka er lite. Men jeg tror ikke studenter flest aner noe om hvordan man lager mat økonomisk (baker egne brød, fryser ned storporsjoner, unngår seks forskjellige grønnsakstyper til hver middag, spiser det samme to dager på rad etc.) og da blir det fort dyrt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:47   #16
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da jeg var enslig student brukte jeg et par kneippbrød og en boks Nugatti per uke. I tillegg et par pakker spaghettig og litt ketchup. Allsidig kost, jammen rart jeg overlevde. Billig var det iallefall, og jeg brukte langt mindre enn 630 kr per uke.

(Kanskje var det b-vitaminet i de få ølene jeg trengte på fest hver helg som gjorde at jeg overlevde )

Gammel 27-08-08, 20:55   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det kan være billig å være bare en om man har fryseboks. Har man det ikke, blir det straks dyrere. Har jeg erfart.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.