Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vi er ikke sånne bokmennesker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-08, 13:36   #41
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi er ikke sånne bokmennesker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sånn for "lesetreningens" skyld spiller det neppe vesentlig rolle om man leser skjønn- eller faglitteratur. Og å lese faglitteratur er naturligvis morsomt, lærerikt og utviklende for både barn og voksne. Men jeg synes skjønnlitteratur også er viktig, av litt andre, men like viktige, grunner. Jeg er enig med deg i at litteratur ikke er viktig på samme måte som "riktig ernæring" er det, men det er mye jeg synes er viktig selv om det ikke er direkte livsnødvendig eller nødvendig for å kunne fungere i samfunnet.

Jo, og det erjo hyggelig at du liker å lese skjønnlitteratur, men derifra til å si at man lese det er jo et kraftig sprang. Og det var slik jeg leste begynnelsen av diskusjonen?

Mulig denne diskusjonen her sitt utspring i (for min del) at jeg definerer "bokmennesker" anderledes enn de andre i diskusjonen.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

Og for meg har lesing, opp gjennom livet mitt, vært mye viktigere enn fysisk mestring, altså.

Ja ... Med fysisk mesting tenkte ikke jeg på at man skulle bli olympisk mester, altså. Jeg tenkte på "vanlige" ting som det å kunne sykle, gå seg en tur på ski etc.

Gammel 02-10-08, 13:40   #42
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jo, og det erjo hyggelig at du liker å lese skjønnlitteratur, men derifra til å si at man lese det er jo et kraftig sprang. Og det var slik jeg leste begynnelsen av diskusjonen?

Jeg leste den ikke slik. (Som jeg også sa i det innlegget jeg vel skrev mens du skrev dette.)

Og jeg synes skjønnlitteratur er viktig, altså, ikke bare noe det er "hyggelig å like". Det er viktig som en del av kulturen, på linje med annen kunst. Jeg mener ikke at det er nødvendig at alle setter pris på skjønnlitteratur, eller billedkunst eller klassisk musikk, for den del, men jeg synes de tingene er viktig.

Ja ... Med fysisk mesting tenkte ikke jeg på at man skulle bli olympisk mester, altså. Jeg tenkte på "vanlige" ting som det å kunne sykle, gå seg en tur på ski etc.

Jeg skjønte det, og jeg gjentar at lesing har vært langt viktigere for meg. Å gå på ski eller å sykle har aldri vært i nærheten av like viktig, eller utviklende, eller "lykkeskapende", for meg som det litteratur har vært.

Gammel 02-10-08, 13:46   #43
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg synes skjønnlitteratur er viktig, altså, ikke bare noe det er "hyggelig å like". Det er viktig som en del av kulturen, på linje med annen kunst. Jeg mener ikke at det er nødvendig at alle setter pris på skjønnlitteratur, eller billedkunst eller klassisk musikk, for den del, men jeg synes de tingene er viktig.

Ja, jeg er enig. For meg har kanskje det å lese skjønnlitteratur vært det viktigste i livet mitt. Men jeg vil ikke akkurat kalle det "lykkeskapende". Mye av grunnen til at jeg leser "letter" og mindre skjønnlitteratur er at jeg blir så sterkt påvirket av det. Det jeg leste om tortur under Pol Pot i boken "Mørke midt på dagen" (som jeg vil si er en fagbok om depresjon), var så sterkt at jeg gråt og var nedstemt i ukesvis. Berikende; ja. Lærerikt; ja. Viktig; Ja. Lykkeskapende; Nei.

Sist redigert av him : 02-10-08 kl 13:47. Årsak: lykkebringende -> lykkeskapende
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 13:49   #44
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg vil ikke akkurat kalle det "lykkeskapende".

Viktig, utviklende og lykkeskapende, sa jeg. Jeg mente ikke at det alltid var alt på samme tid.

Gammel 02-10-08, 14:02   #45
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him er i det kverulerende hjørnet i dag.

:beskylder:

Gammel 02-10-08, 14:04   #46
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

him er i det kverulerende hjørnet i dag.

Kanskje mer i det definerende hjørnet. Eller er det samme hjørnet?

Gammel 02-10-08, 23:25   #47
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

- og selv med leker, tv, playstation og PC tilgjengelig, så er valget så veldig veldig enkelt når vi spør om vi skal lese...

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.