|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerJeg rister litt på hodet over slikt, ja. Jeg har alltid vært en leser, vokst opp i en lesende familie og har en lesende familie nå. Det er liksom så utenkelig å ikke se på lesing som noe viktig og givende.
|
|
|
#22 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Vi er ikke sånne bokmennesker
Nei, men mye høytlesing, samvær om tekst, gode holdninger til lesing og et lesende hjem virker forebyggende, statistisk sett. Så kan man jo spørre seg hva som er årsak til hva - om det rett og slett er sånn at foreldre som omgir seg med bøker og leser mye selv for sine barn, fører videre sine gener og dermed statistisk sett har mindre sjanse for å få barn med lese- og skrivevansker, og om foreldre som selv har problemer med lesing, og dermed ikke omgir seg med bøker, fører videre sine gener og dermed får barn med større sjanse for lese- og skrive-vansker. Hva som er miljø og hva som er arv er fryktelig vanskelig å si, men leser man bare de rene tallene, ser det unektelig ut som at barn som møter et rikt tilfang av tekst i oppveksten mestrer lesing og skriving bedre når de blir større. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerUff, synes det er litt trist jeg, tenk hvor mange timer med kos man går glipp av
|
|
|
|
#24 |
|
Originala
|
Å, å, å! |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er selv dyslektiker, og kanskje et bevis på at lesing har gjort dette til noe som er håndterbart og ikke hemmer meg så mye. Da dysleksi til en viss grad er "arvelig" har jeg jo sjekket litt i forhold til Mazungen. Det som går igjenn er at tidlig introduksjon til rytmer, rim og lek med språk forebygger eller hjelper. Hvorfor vet jeg ikke sikkert, men det gikk litt på hvor i hjernen og hvordan språk lagres. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Skal rømme
|
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerJeg er litt sjokkert, må jeg innrømme. Jeg kommer fra en ikke-lesende familie, men har alltid blitt oppmuntret på lesingen min likevel. Skjønner ikke at folk ikke ser at det har verdi, både i forhold til skole og læring og ellers.
|
|
|
#27 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerHistorien forteller at jeg fikk unntak fra regelen i barnehagen om at det ikke var lov til å lese bøker før frokost. Dette var på spedbarnsavdelingen, så jeg må ha vært under året (husk at dette var i 1976). Jeg skrek til jeg fikk boka i hånda. Sånn har det egentlig bare fortsatt.
|
|
|
|
#28 |
|
By the Sea
|
Det var regelen sin, det!
|
|
|
#31 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Vi er ikke sånne bok mennesker
Jeg synes det er veldig rart om det har gått noen hus forbi at utdanning er viktig. De må være usedvanlig enkelt utrustet.
|
|
|
#32 |
|
Leser
|
Jeg vil tro at Ming tenker at dette kan gjøre noe for motivasjonen for å lære og lese. + at man får positive assosiasjoner til lesing. Ikke at man blir teknisk bedre av å lese.
|
|
|
#33 |
|
This is normal!
|
Sv: Vi er ikke sånne bok menneskerJeg er oppgitt men ikke overrasket over at en del ikke finner det verdifullt å lese med barna sine. I Norge er det større respekt for Idol- og fotballstjerner enn for «skole- og boklærdom».
Å ja, de finnes. På bygdeskolen jeg gikk som barn der noen av mine nieser og nevøer går nå, går holdninger til skole og lærere for mange i arv. Flere av de som gikk der samtidig med meg og mine søsken, så skolen som en plass der man spilte fotball og hoppet tau, der alle med G eller bedre på prøver ble stemlet som «strebere». De har nå barn på samme skole, og disse barna har innstilling. Holdningene har de uten tvil fått fra foreldrene sine.
|
|
|
|
#34 |
|
Peppy!
|
Jeg har også et (inngiftet) familiemedlem som skryter av dette. Vedkommende gir uttrykk for at det er bortkastet tid å lese bøker, man lærer nemlig mye mer av å lese aviser. (Som VG og Dagbladet.) Denne holdningen forsøkes videreført til sine barn, men det er ikke så enkelt all den tid min del av familien alltid kjøper bøker i gaver til barna. Mitt bokhatske familiemedlem kommer fra en familie hvor absolutt ingen leser bøker, og de lever under en parole om at det er fjasete og snobbete å lese. Det er naturligvis ufattelig irriterende, men jeg har med tiden lært å se på det med en viss sosialantropologisk interesse. Det ser rett og slett ut til å være et slags klasseskille som ligger bak. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Drømmer
|
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerJeg leser ikke så mye for mini men det er mest fordi han ikke har noen interesse av det. Nå har vi jo funnet ut at han hører dårlig så det er nok derfor han ikke gidder å sitte stille da. Skal nok begynne å lese igjen etterhvert, har selv lest mye bøker å gjør det ennå. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
By the Sea
|
Med tanke på at alle barn skal gjennom minimum 10, men i de aller fleste tilfeller 12-13 års skolegang, kan jeg vanskelig tenke meg noe som er mer viktig enn lesning, leseglede og leseforståelse.
|
|
|
#37 |
|
flisespikker
|
Sånn for "lesetreningens" skyld spiller det neppe vesentlig rolle om man leser skjønn- eller faglitteratur. Og å lese faglitteratur er naturligvis morsomt, lærerikt og utviklende for både barn og voksne. Men jeg synes skjønnlitteratur også er viktig, av litt andre, men like viktige, grunner. Jeg er enig med deg i at litteratur ikke er viktig på samme måte som "riktig ernæring" er det, men det er mye jeg synes er viktig selv om det ikke er direkte livsnødvendig eller nødvendig for å kunne fungere i samfunnet.
|
|
|
#38 |
|
Leser
|
Du motsier deg selv i disse to avsnittene. For i avsnittet over sier du at du vanskelig kan tenke deg noe som er mer viktig enn lesing, leseglede og leseforståelse. Det er en implisitt rangering av lesing. Og i neste avsnitt sier du at man ikke kan sette de opp mot hverandre.
Ja, man kan vektlegge flere ting samtidig, men ikke alle ting samtidig.
|
|
|
#39 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke noen har argumentert for at det er et mål at alle skal bli "bokmennesker"? Bare for at det er bra/lurt/nyttig/viktig at barn leser (bøker), og at man oppmuntrer dem til det.
|
|
|
#40 |
|
By the Sea
|
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerAh - oppklaring tatt innover seg!
|
![]() |
|
|