Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ulltøyet blir ikke rent!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 21:54   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ulltøyet blir ikke rent!

Jeg synes ikke ulltøyet til storebror blir skikkelig rent. En ting er om en suppeflekk ikke går bort, det er ingen krise. Men hvis det har kommet litt grøt på bodyen skal det da ikke være flak av grøt igjen på tøyet etter vask?

Vasker på 30 eller 40 grader med milo.

Gammel 29-10-08, 22:00   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulltøyet blir ikke rent!

Jeg synes heller ikke det blir hundre prosent rent med kun ullvaskemiddel, så jeg gnir av og til først med litt gallesåpe på flekker, da forsvinner de. Grøtrester vet jeg ikke med altså, skylle godt først og prøve å pelle det av?

Ellers er jeg stort sett lat og blander ullvaskemiddelet med litt vanlig vaskepulver, da blir det gullerent, men det får også tilført det gode ullfettet.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:04   #3
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bruker osgå gallsåpestykke på skitne ullklær før de vaskes i maskinen. Etter at jeg oppdaget gallesåpe har vi fått bort alt av flekker på all slags tøy.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:05   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er så utrolig mange skærpinger her inne - har ikk fått så mange nyttige tips samlet de siste ti årene som det jeg har funnet her inne de siste ukene.

Nå er jeg dødelig nysgjerrig på hva gallesåpe er?

Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:05   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Og om det fortsatt ikke går bort, kan du farge klærne.

Gammel 29-10-08, 22:06   #6
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Ulltøyet blir ikke rent!

Vi bruker gallesåpe på alt av flekker, den tar alt.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:07   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Vi bruker osgå gallsåpestykke på skitne ullklær før de vaskes i maskinen. Etter at jeg oppdaget gallesåpe har vi fått bort alt av flekker på all slags tøy.

Jeg har samme erfaring. Det funker veldig bra.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:08   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er så utrolig mange skærpinger her inne - har ikk fått så mange nyttige tips samlet de siste ti årene som det jeg har funnet her inne de siste ukene.

Såpe av en eller annen dyregalle tror jeg. Den vi har er et grønt lite såpestykke. Den kommer også i flytende, men jeg liker såpestykket best. Du får kjøpt den hos Bånsull og Nøstebarn hvertfall. Billig og superbra!

minibolle mai 2012
Gammel 29-10-08, 22:09   #9
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Gallesåpe er såpe med (okse) galle rett og slett. Lite, grønnt såpestykke man kjøper på helsekosten eller hos Nøstebarn. Så bare gjør man såpestykket vått og gnir rett på flekken.
Vi har fra Sonett, kjøpt på Helios.

Gammel 29-10-08, 22:09   #10
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De selger gallesåpe på de fleste helsekostbutikker.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:11   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Sånn ser pakningen ut på den typen vi har.

minibolle mai 2012
Gammel 29-10-08, 22:13   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Det er den vi også har, fra Sonett.

Gammel 29-10-08, 22:13   #13
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Helt enig. Genialt!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:15   #14
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Dette opplevde jeg sist jeg vasket på ullprogram.
Yngste hadde spist yohurt, og etter vask var det fortsatt helt hvit seig yoghurtflekk på bodyen.

Nå vasker jeg ullet på kortprogrammet vårt (30 grader, 30 min) med milo, og hittil har det blitt relativt rent.

Gallesåpe har jeg lett etter på helsekoster, men ingen her har hørt om det engang.
Men da skal jeg sjekke ut nøstebarn!

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:21   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Dette opplevde jeg sist jeg vasket på ullprogram.
Yngste hadde spist yohurt, og etter vask var det fortsatt helt hvit seig yoghurtflekk på bodyen.

Nå vasker jeg ullet på kortprogrammet vårt (30 grader, 30 min) med milo, og hittil har det blitt relativt rent.

Gallesåpe har jeg lett etter på helsekoster, men ingen her har hørt om det engang.
Men da skal jeg sjekke ut nøstebarn!

Ser ut som om de bare har flytende på nettbutikken til Nøstebarn. Men på Bånsull sin nettbutikk har de det grønne såpestykket. http://bansull.no/maindesign.asp?aid=9699&gid=4857

minibolle mai 2012
Gammel 29-10-08, 22:25   #16
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men tar den gallesåpen flekker som allerede har satt seg ?Det skal vel mye til.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:34   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Men tar den gallesåpen flekker som allerede har satt seg ?Det skal vel mye til.

Jeg har ikke prøvd, men jeg kan si at ja, den fjerner smeltet lakris fra for på vesker. Det er ganske tøffe, svarte flekker man får av sånt, har jeg hørt.

Det er verdt et forsøk hvertfall. Såpa koster 27,- så man blir ikke bankerott av det. Du kan fukte plagget og såpa, gnukke på, la det virke i noen minutter, så gnukke og skylle. Da fikk jeg bort lakrisen i alle fall.

minibolle mai 2012
Gammel 29-10-08, 22:43   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker gallesåpe som vi har handlet inn i Tyskland. Den er veldig fin, blank og uten duftoljene som Sonett har en lei tendens til å tilsette.

Jeg synes ellers at lyse ullklær lett blir stygge etter lang tids bruk uansett om de er flekkfrie eller ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 22:57   #19
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

I fjor brukte vi nøstebarnull, gallesåpe til flekker, vasket med nøstebarn sin ullsåpe på ullprogram 30 grader. Og jeg må innrømme at ulla ikke ble ren. Mat og annen shit "lå" fortsatt på tøyet etter vask. Ikke flekker men selve greiene. Æsj.
Pluss at det og ble en del flekker jeg ikke fikk bort med gallesåpe.

Derfor: nå bruker vi kun superwash. Vasker med milo, bruker ikke ullprogram men finvaskprogram på 40 grader. Har fortsatt gallesåpe stående, men foreløpig har all ulla blitt skinnende ren i vask. Totalt fritt for flekker er det og enda poden bruker ulltrøyene uten genser utenpå og griser med alt han spiser. Jeg er seriøst overrasket over hvor fin, ren og flekkfri superwashulla er etter vask.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.