Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er respekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-08, 22:16   #1
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva er respekt?

Enkelt og greit. Definer!

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:26   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er respekt?

Respekt er et begrep for vår holdning overfor andre som kan vise at vi anerkjenner at den andre er verdig en aktelse enten som vår likemann eller som en vi setter høyere enn oss selv.

I en humanistisk ånd er respekt noe alle mennesker fortjener fordi de er mennesker. Dette kommer i kontrast med mafiaensdisiplinering av ofre ved at de tvinges til å vise respekt for mafiaens sjefer og håndlangere. En litt annen variant er respekt for autoriteter som lærere, offiserer og eldre. Tidligere tider var preget av slik respekt, men dette er vel endel redusert nå. Personer oppnår ofte respekt ved beundring og ved noe de har utført eller oppnådd som settes pris på av andre. Dette kan kalles å gjøre seg fortjent til respekt.

Respekt er et begrep som kan løse de fleste konflikter, samfunnsproblemer og kriminalitet. Dersom alle har respekt for alle andre, vil mange problemer forsvinne. Dette gjelder krig, tyveri, narkotikabruk, trakassering, sexpress, mobbing, diskriminering, fattigdom, omsorgssvikt og så videre.
Ordet "Respekt" brukes i visse ungdomsmiljøer som en kreditering til noen som har gjort noe overraskende, merkverdig eller krevende.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Respekt»

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:28   #3
Left
Passiv

Standard

Ordet Respekt kommer fra det latinske: «spici» og «spectare». Begge varianter av verbet har betydningen «å se, å skue noe fremfor seg». Med «re-» foran verbet får vi «respici» eller «respectare». Det norske verbet «respektere», kan bety: «å se om igjen, se påny».
Respekt er et begrep for vår holdning overfor andre som kan vise at vi anerkjenner at den andre er verdig en aktelse enten som vår likemann eller som en vi setter høyere enn oss selv. Ref. Wikipedia.
Det beskriver det vel ganske godt tror jeg?

Og der ble jeg slått med et hestehode av guniss

Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:30   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Respekt er et begrep for vår holdning overfor andre som kan vise at vi anerkjenner at den andre er verdig en aktelse enten som vår likemann eller som en vi setter høyere enn oss selv.

Jeg at jeg kan respekte en person selv om den personen feks har andre meninger/annet livssyn etc, enn meg. Men det ligger også i meg at jeg skal ha respekt for "de som er eldre enn meg". Ikke i form av at jeg skal godta alt de gjør og sier, men at jeg skal opptre høflig og skikkelig.

Gammel 15-11-08, 22:30   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Vi plukket ut litt ulike ting da Sjugger.

Gammel 15-11-08, 22:32   #6
Left
Passiv

Standard

Jeg kan respektere andre mennesker, i kraft av at de er nettopp det, men jeg trenger ikke å respekter handlinger osv. Respekt for liv kanskje?

Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:38   #7
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

respekt er noe det er for lite av på skolen

Gammel 15-11-08, 23:57   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Respekt er et ord vi alle tillegger en betydning, men hvor vi kanskje ikke alltid har samme oppfattning av ordet.

For meg er det å vise holdninger og verdier som tar hensyn til andre mennesker, deres verdier og holdninger.

Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 00:02   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig definisjonsspørsmål! Uten å ha lest de andre innleggene vil jeg si at å ha respekt for noe henger sammen med å innse egenverdien av noe (altså uten at dette "noe" nødvendigvis har noen verdi for en selv). Å respektere betyr (blant annet) å se - og handle i henhold til - at ting og mennesker har verdi og eksistensberettigelse i seg selv, ikke bare i den grad man selv har glede eller nytte av dem.

Gammel 16-11-08, 00:14   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

For meg er det å ha respekt for noe/noen det å kunne godta at man er forskjellig rett og slett.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 01:09   #11
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg at jeg kan respekte en person selv om den personen feks har andre meninger/annet livssyn etc, enn meg. Men det ligger også i meg at jeg skal ha respekt for "de som er eldre enn meg". Ikke i form av at jeg skal godta alt de gjør og sier, men at jeg skal opptre høflig og skikkelig.

Jeg definerer jeg det på samme vis som guniss.

(Sjekk da, er ikke nicket helt rett denne gang?Jeg har såpass mye respekt for guniss at jeg tok meg bryet med å sjekke at jeg stavet nicket riktig. )

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 01:13   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

For meg er det å ha respekt for noe/noen det å kunne godta at man er forskjellig rett og slett.

Jeg er enig i at det å kunne godta at andre er forskjellige fra en selv er en viktig del av det å ha respekt for dem. Men jeg synes også respekt kan bety noe i nærheten av å beundre (man kan f.eks. ha stor respekt for folk som gjør noe krevende på en god måte), og da blir det å kalle det for å "godta" litt feil, synes jeg. Og når man snakker om f.eks. respekt for dyr, eller respekt for liv, eller respekt for andres grenser - eller respekt for eldre, som guniss nevner - blir det hverken riktig å kalle det "godta" eller å kalle det "beundre", synes jeg - ordet brukes om ganske forskjellige ting, og hva som kan passe som synonym, varierer med situasjonen.

Gammel 16-11-08, 01:23   #13
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er enig i at det å kunne godta at andre er forskjellige fra en selv er en viktig del av det å ha respekt for dem. Men jeg synes også respekt kan bety noe i nærheten av å beundre (man kan f.eks. ha stor respekt for folk som gjør noe krevende på en god måte), og da blir det å kalle det for å "godta" litt feil, synes jeg. Og når man snakker om f.eks. respekt for dyr, eller respekt for liv, eller respekt for andres grenser - eller respekt for eldre, som guniss nevner - blir det hverken riktig å kalle det "godta" eller å kalle det "beundre", synes jeg - ordet brukes om ganske forskjellige ting, og hva som kan passe som synonym, varierer med situasjonen.

Det er jeg enig i. Jeg tenkte rett og slett ikke på det å beundre noen for noe kunne være å ha respekt, men når du skriver det er jeg helt enig. Da blir det helt feil å kalle det godta.
Jeg tenkte mer på handlinger, hvordan mennesker er, hva de står for osv.

Gammel 16-11-08, 01:25   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Det er jeg enig i. Jeg tenkte rett og slett ikke på det å beundre noen for noe kunne være å ha respekt, men når du skriver det er jeg helt enig. Da blir det helt feil å kalle det godta.
Jeg tenkte mer på handlinger, hvordan mennesker er, hva de står for osv.

Det er nærliggende å tenke på å akseptere eller godta ting man i utgangspunktet kanskje ikke liker eller kjenner seg igjen i, når man snakker om å respektere. Hvis man er helt enig med en person, vil man kanskje si at man "liker" eller "støtter" handlingene eller utsagnene, og ikke at man "respekterer" dem. Så jeg skjønner godt hva du mener.

Gammel 16-11-08, 01:27   #15
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Ja, det var noe slik jeg ville fram til.

Gammel 17-11-08, 11:32   #16
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er nærliggende å tenke på å akseptere eller godta ting man i utgangspunktet kanskje ikke liker eller kjenner seg igjen i, når man snakker om å respektere.

Dette stemmer nok. Derfor mener jeg at respekt for eldre bør være like selvsagt som eldres respekt for yngre.

Respekt er i så måte ikke en ubetinget selvfølgelighet. Mener nå jeg. Og det må dere respektere.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:38   #17
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Men det ligger også i meg at jeg skal ha respekt for "de som er eldre enn meg". Ikke i form av at jeg skal godta alt de gjør og sier, men at jeg skal opptre høflig og skikkelig.

Jeg har ikke mer respekt for de som er eldre enn de som er yngre. Sagt på en annen måte, jeg har like stor respekt for yngre folk og for barn, som jeg har for de som er eldre enn meg. Jeg klarer ikke å se at alder i seg selv skulle ha en egenverdi når det gjelder begrepet respekt.

Jeg tenker forresten at respekt kan todeles. Det ene er respekten man har krav på som menneske; å ikke bli krenket eller ydmyket, å bli behandlet med verdighet og høflighet uavhengig av kjønn, alder, seksualitet osv osv osv. Den andre delen er den man på sett og vis gjør seg fortjent til på grunn av sin egen integritet og evne til å utøve respekt overfor andre. Der ligger kanskje begrepet respekt nærmere anerkjennelse.

Sist redigert av Hasselnøtt : 17-11-08 kl 11:44.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:47   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør det enkelt og signerer Skilpadda.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 12:17   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo ikke alt og alle man respekterer. Så det må jo være noe ved denne ulikheten eller egenskapen ved individet som kan defineres som "respekterbart".

Sist redigert av Dronningen : 17-11-08 kl 12:54.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 12:19   #20
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Det er jo ikke alt og alle man respekterer. Så det må jo være noe ved denne ulikheten eller egenskapen ved individet som kan defineres som "respektbart".

Det var det jeg også tenkte, derfor blir det for meg litt todelt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.