Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er respekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-08, 01:23   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er respekt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er enig i at det å kunne godta at andre er forskjellige fra en selv er en viktig del av det å ha respekt for dem. Men jeg synes også respekt kan bety noe i nærheten av å beundre (man kan f.eks. ha stor respekt for folk som gjør noe krevende på en god måte), og da blir det å kalle det for å "godta" litt feil, synes jeg. Og når man snakker om f.eks. respekt for dyr, eller respekt for liv, eller respekt for andres grenser - eller respekt for eldre, som guniss nevner - blir det hverken riktig å kalle det "godta" eller å kalle det "beundre", synes jeg - ordet brukes om ganske forskjellige ting, og hva som kan passe som synonym, varierer med situasjonen.

Det er jeg enig i. Jeg tenkte rett og slett ikke på det å beundre noen for noe kunne være å ha respekt, men når du skriver det er jeg helt enig. Da blir det helt feil å kalle det godta.
Jeg tenkte mer på handlinger, hvordan mennesker er, hva de står for osv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.