Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Pelsindustrien (Obs: Sterk link)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-08, 16:21   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Prøvde å se linken, men måtte lukke den etter få sekunder. Jeg fatter ikke hva det er med mennesker som kan bli så følelsesløse og grusomme?

Pels har jeg aldri brukt og kommer aldri til å bruke det.

Profitt er det eneste de tenker på, ene og alene.
Jeg kunne ikke drømme om å ikle meg pels.

Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 16:52   #22
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Jeg hugger ved i skogen og lurer på hvorfor folk som er mot pels likevel spiser kjøtt og går med skinnsko, og setter seg i sin Volvo med skinnseter, mens de forbruker strøm som er laget av kullkreftverk i Danmark. Jeg mer enn aner en viss dobbeltmoral.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 16:55   #23
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Jeg hugger ved i skogen og lurer på hvorfor folk som er mot pels likevel spiser kjøtt og går med skinnsko, og setter seg i sin Volvo med skinnseter, mens de forbruker strøm som er laget av kullkreftverk i Danmark. Jeg mer enn aner en viss dobbeltmoral.

Syntes det er forskjell på det å ikke behandle dyr bra og det å spise de jeg.
Greit nok, vi er kjøttetere, men vi trenger ikke la dyrene lide fordet? Hvor er dobbeltmoralen?

Om skinn blir produsert på samme måte, så enlight me.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 17:00   #24
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

For ikke å snakke om hvordan kyllingene lever, før de havner på middagsbordet. Og så har vi fisken da. En uer er dratt opp fra 300 meter på tre minutter, en prosess som fører til at øynene presses ut av hodet på den. Og så selen, som vi hakker i hodet. Laksen? Flere hundre tusen laks i en merd, hele livet gjennom. Kan kun svømme rundt, den ene veien.

Eller nisa, som vi skyter med hagle slik at den ikke skal synke (altså den må ikke dø, for da går luften ut av lungene og den går til bunns).

Så spiser vi kjøttet, og snakker om de fæle pelsfarmerne. Joda, er enig i at dyr lider, men jeg synes ikke pelsdyra har det veldig mye værre enn andre nyttedyr.

Gammel 13-12-08, 17:10   #25
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For ikke å snakke om hvordan kyllingene lever, før de havner på middagsbordet. Og så har vi fisken da. En uer er dratt opp fra 300 meter på tre minutter, en prosess som fører til at øynene presses ut av hodet på den. Og så selen, som vi hakker i hodet. Laksen? Flere hundre tusen laks i en merd, hele livet gjennom. Kan kun svømme rundt, den ene veien.

Eller nisa, som vi skyter med hagle slik at den ikke skal synke (altså den må ikke dø, for da går luften ut av lungene og den går til bunns).

Så spiser vi kjøttet, og snakker om de fæle pelsfarmerne. Joda, er enig i at dyr lider, men jeg synes ikke pelsdyra har det veldig mye værre enn andre nyttedyr.

Nei det stemmer nok det, men det at man tar opp en ting, trenger ikke bety at man ikke bryr seg om det andre.

Jeg spiser i allefall minimalt med kjøtt, jeg har ikke pels, kjøper stortsett egg fra frittgående høner osv osv. Har heller ikke bil med skinnsete og jeg fyrer så lite jeg kan egentlig... Så jeg syntes ikke at det ene rettferdiggjør det andre og at man skal droppe å fokusere på det fordet.

Denne videoen viser dyr som blir klasket i bakken og slengt på bakken hvor de ligger halvdøde,før de blir flådd. Jeg mener at det ikke kan skade å være litt opptatt av det jeg da.

Gammel 13-12-08, 17:37   #26
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Ja, unnskyld om det er å oppfatte som om jeg er uenig i at det trengs et engasjement mot pelsdyrfarmere. De er noen regelrette svin, mange av dem. Jeg bare påpeker hve jeg selv mener om saken, og så forsøker jeg for egen del å sette den i perspektiv.

Jeg klarer eksempelvis å bli provosert av greenpeacere som demonstrerer det ene min uttet, for så å gå på kentycky fried chicken med sine skinnmokasiner neste minutt. Frederik Hauge er en lignende figur, spør du meg. Jeg skulle virkelig likt å se hans private co2-regnskap!

Så jeg er ikke noe bedre menneske enn at jeg synes folk som er motstandere av noe, av urbanitetshensyn, egentlig bare er ute etter en sak å bry seg om. Å være mot pelsdyr er i skuddet, mens det dør 40.000 barn om dagen i Afrika. Samtidig som vi bryr oss om midt-østen, så dør mennesker som fluer i Kongo. Muslimer voldtar og slakter kristene i Darfur i et tempo som er fullstendig ubegripbart. Nesten 20 millioner mennesker er på rømmen i Afrika i dag, noe som altså er en av de største folkevandringene jorden har opplevd.

Gammel 13-12-08, 17:40   #27
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne tråden handler om pelsdyroppdrett, det at man tar opp at dyr lider i det tilfellet betyr da virkelig ikke at man ikke bryr seg om at andre dyr lider (eller at man ikke bryr seg om alt annet som er ille i verden for den saks skyld).

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 17:46   #28
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Denne tråden handler om pelsdyroppdrett, det at man tar opp at dyr lider i det tilfellet betyr da virkelig ikke at man ikke bryr seg om at andre dyr lider (eller at man ikke bryr seg om alt annet som er ille i verden for den saks skyld).

Ja, og jeg forholder meg til både den debatten, og forumreglene som sier noe om det forholdet at man faktisk ikke er nødt til å utelukkende diskutere det som noen ønsker. Punkt 17, mener jeg det var.

Gammel 13-12-08, 17:55   #29
Joika
Pauset

Standard

Ja, unnskyld om det er å oppfatte som om jeg er uenig i at det trengs et engasjement mot pelsdyrfarmere. De er noen regelrette svin, mange av dem. Jeg bare påpeker hve jeg selv mener om saken, og så forsøker jeg for egen del å sette den i perspektiv.

Jeg klarer eksempelvis å bli provosert av greenpeacere som demonstrerer det ene min uttet, for så å gå på kentycky fried chicken med sine skinnmokasiner neste minutt. Frederik Hauge er en lignende figur, spør du meg. Jeg skulle virkelig likt å se hans private co2-regnskap!

Så jeg er ikke noe bedre menneske enn at jeg synes folk som er motstandere av noe, av urbanitetshensyn, egentlig bare er ute etter en sak å bry seg om. Å være mot pelsdyr er i skuddet, mens det dør 40.000 barn om dagen i Afrika. Samtidig som vi bryr oss om midt-østen, så dør mennesker som fluer i Kongo. Muslimer voldtar og slakter kristene i Darfur i et tempo som er fullstendig ubegripbart. Nesten 20 millioner mennesker er på rømmen i Afrika i dag, noe som altså er en av de største folkevandringene jorden har opplevd.

Om ikke noen hadde dyttet disse sakene opp i nesa på oss så hadde vi heller ikke sett de. Sånn sett så kan ikke jeg se dobbeltmoralen her, om man ikke tenker at "det er ikke noe vits", en dråpe i havet er ingenting, det er ikke noen vits å slå det opp osv.

Jeg kan skjønne at du lar deg provosere av disse menneskene som lever veldig dobbeltmoralskt, men jeg ser ikke helt relevansen med det, og denne tråden ettersom du ikke aner hvordan vi andre her inne lever egentlig..
Det er helt sikkert noen ting jeg gjør som ikke er bra for noen, men da er jeg i såfall ikke klar over det. Så om noen kan fortelle meg, så hadde jeg blitt glad jeg... Det er helt umulig å sjekke bakgrunnen for alle produkter man kjøper.

Føler uansett at jeg har min fulle rett til å bli engasjert av dette.

Gammel 13-12-08, 17:58   #30
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

En inuit, eksempelvis, lever av å utnytte hver minste trevl av dyret som felles. det inkluderer skinnet og pelsen. Det samme gjelder for en same. Så det blir litt kvasiurbanistisk, etter mitt skjønn, å være mot pelsdyr fordi man har sett noe fælt på tv.

Gammel 13-12-08, 17:59   #31
Joika
Pauset

Standard

En inuit, eksempelvis, lever av å utnytte hver minste trevl av dyret som felles. det inkluderer skinnet og pelsen. Det samme gjelder for en same. Så det blir litt kvasiurbanistisk, etter mitt skjønn, å være mot pelsdyr fordi man har sett noe fælt på tv.

Ok, men du skjønner vel at det er leve vilkårene vi snakker om, og ikke selve bruken av pelsen?

Gammel 13-12-08, 17:59   #32
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, og jeg forholder meg til både den debatten, og forumreglene som sier noe om det forholdet at man faktisk ikke er nødt til å utelukkende diskutere det som noen ønsker. Punkt 17, mener jeg det var.

Det var ikke min mening å kneble en debatt, så hvis jeg gav inntrykk av det så beklager jeg det. Mitt poeng var at det å ta opp en ting man syns er ille, ikke utelukker at man kan være opptatt av andre ting som er fælt i verden.

Gammel 13-12-08, 18:00   #33
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Det var ikke min mening å kneble en debatt, så hvis jeg gav inntrykk av det så beklager jeg det. Mitt poeng var at det å ta opp en ting man syns er ille, ikke utelukker at man kan være opptatt av andre ting som er fælt i verden.

Gammel 13-12-08, 18:00   #34
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Joika og jeg er rørende enig ser jeg.

Gammel 13-12-08, 18:02   #35
Joika
Pauset

Standard

Ja eller.. jeg tenker at alle monner drar jeg da.

Jeg kan ikke se noen som aksjonerer her liksom.. men om ting får ringvirkninger så kan det hende det får uttelling for de det gjelder i denne saken, dvs de som mishandles.
Om jeg spiser en kylling til middag er likgyldig for dem.

Jeg ser poenget til Fargo, men skjønner ikke helt hvor hun vil hen? Skal vi ikke kunne starte tråder som dette? Er det dumt?

Gammel 13-12-08, 18:02   #36
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Jo, noen pelsdyr lever fælt. Men, jeg mener det er å trekke saken for langt at man skal være motstandere av pels av den grunn. Det er etter mitt skjønn et tema som er veldig bekvemt å ta, fordi det er sterke symboler her. Samme med selsaken, fordi klappmyssen har så søte øyne. Jeg tenker vestkantfruer uten viktig sak, når jeg ser noen som hisser seg opp over pelsdyrbransjen. men, det er heldigvis kun meg selv jeg svarer for.

Gammel 13-12-08, 18:05   #37
Joika
Pauset

Standard

Jo, noen pelsdyr lever fælt. Men, jeg mener det er å trekke saken for langt at man skal være motstandere av pels av den grunn. Det er etter mitt skjønn et tema som er veldig bekvemt å ta, fordi det er sterke symboler her. Samme med selsaken, fordi klappmyssen har så søte øyne. Jeg tenker vestkantfruer uten viktig sak, når jeg ser noen som hisser seg opp over pelsdyrbransjen. men, det er heldigvis kun meg selv jeg svarer for.

Her mener jeg du tar feil.

Jeg mener det er lett å være motstander av pels fordi det koster meg veldig lite å la være å kjøpe den. Kan overhodet ikke se behovet for denne "luksusvaren".

Kan garantere at jeg ikke er fra vestkanten.

Gammel 13-12-08, 18:06   #38
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Standard

Jeg tenker vestkantfruer uten viktig sak, når jeg ser noen som hisser seg opp over pelsdyrbransjen. men, det er heldigvis kun meg selv jeg svarer for.

Og jeg tenker at det går an å ha mer enn en tanke i hodet på en gang når jeg hører argumentasjon som din.

Gammel 13-12-08, 18:07   #39
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja eller.. jeg tenker at alle monner drar jeg da.

Jeg kan ikke se noen som aksjonerer her liksom.. men om ting får ringvirkninger så kan det hende det får uttelling for de det gjelder i denne saken, dvs de som mishandles.
Om jeg spiser en kylling til middag er likgyldig for dem.

Jeg ser poenget til Fargo, men skjønner ikke helt hvor hun vil hen? Skal vi ikke kunne starte tråder som dette? Er det dumt?

Nei, bevares. Det er motsatt, jeg mener vi skal starte tråder som dette.

Et diskusjonsforum uten diskusjoner har vel egentlig allerede gått av med døden? Og her er vi på vei mot innlegg nummer 1,5 millioner. Jeg synes at dersom man utelukkende er opptatt av konformitet, så bommer man en smule. Om du starter en tråd for å få bekreftet din egen oppfatning, så kan du møte på kvist. Det har i hvert fall jeg selv opplevd. Akkurat nå er jeg kvisten, i debatten om pelsnæringen.

Gammel 13-12-08, 20:14   #40
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Mye kjøttfe har det ikke så forbannet mye bedre, men det unnskylder jo ikke behandlingen av pelsdyr. Og det er absolutt lettere å avse pelskåpa enn middagen. Så, ja, jeg får en umiddelbar mistro til tenke og/eller føleevnene til damer i pelskåpe (menn også selvsagt, men det ser jeg ikke så ofte). Hva man kan gjøre, vel, det finnes jo foskjellige dyrevernsorganisasjoner, og man fremfor alt la være å kjøpe faenskapet.

Tenker litt som Ulvefar jeg. For det er pokker ikke bedre for kjøttfe som knapt nok har sett friluft før de blir slaktet.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers enig i at man ikke skal støtte stygg behandling av dyr. Derfor kjøper jeg ikke Priorkylling heller (eller annen kylling som ikke er ok produsert).

Det er egentlig et mye mer aktuelt og relevant standpunkt å ta for de fleste av oss...

Jeg mener at hønseriene er minst like ille som pelsdyrfarmene. Det er ikke måte på hvor mange høns som daglig dør i de små burene sine fordi vi vil ha egg til alt mulig. Det er naivt å tro at det kun er pelsdyrene i bur som har det ille.

Jeg må bare tilstå en ting: Jeg har bukse i selskinn! Det er det beste plagget for ekstrem kulde og ble forært meg av en inuitt i Alaska. Så det gjør meg kanskje til pelsbærer noen ganger.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.