|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)
Profitt er det eneste de tenker på, ene og alene. |
|
|
|
#22 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)Jeg hugger ved i skogen og lurer på hvorfor folk som er mot pels likevel spiser kjøtt og går med skinnsko, og setter seg i sin Volvo med skinnseter, mens de forbruker strøm som er laget av kullkreftverk i Danmark. Jeg mer enn aner en viss dobbeltmoral. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Pauset
|
Syntes det er forskjell på det å ikke behandle dyr bra og det å spise de jeg. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Hogger i stein
Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)For ikke å snakke om hvordan kyllingene lever, før de havner på middagsbordet. Og så har vi fisken da. En uer er dratt opp fra 300 meter på tre minutter, en prosess som fører til at øynene presses ut av hodet på den. Og så selen, som vi hakker i hodet. Laksen? Flere hundre tusen laks i en merd, hele livet gjennom. Kan kun svømme rundt, den ene veien. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Hogger i stein
Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)Ja, unnskyld om det er å oppfatte som om jeg er uenig i at det trengs et engasjement mot pelsdyrfarmere. De er noen regelrette svin, mange av dem. Jeg bare påpeker hve jeg selv mener om saken, og så forsøker jeg for egen del å sette den i perspektiv. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Denne tråden handler om pelsdyroppdrett, det at man tar opp at dyr lider i det tilfellet betyr da virkelig ikke at man ikke bryr seg om at andre dyr lider (eller at man ikke bryr seg om alt annet som er ille i verden for den saks skyld).
|
|
|
#28 |
|
Hogger i stein
Ja, og jeg forholder meg til både den debatten, og forumreglene som sier noe om det forholdet at man faktisk ikke er nødt til å utelukkende diskutere det som noen ønsker. Punkt 17, mener jeg det var. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Pauset
|
Om ikke noen hadde dyttet disse sakene opp i nesa på oss så hadde vi heller ikke sett de. Sånn sett så kan ikke jeg se dobbeltmoralen her, om man ikke tenker at "det er ikke noe vits", en dråpe i havet er ingenting, det er ikke noen vits å slå det opp osv. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Hogger i stein
Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)En inuit, eksempelvis, lever av å utnytte hver minste trevl av dyret som felles. det inkluderer skinnet og pelsen. Det samme gjelder for en same. Så det blir litt kvasiurbanistisk, etter mitt skjønn, å være mot pelsdyr fordi man har sett noe fælt på tv. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Pauset
|
Ok, men du skjønner vel at det er leve vilkårene vi snakker om, og ikke selve bruken av pelsen? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
pretty ballerina
Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)Det var ikke min mening å kneble en debatt, så hvis jeg gav inntrykk av det så beklager jeg det. Mitt poeng var at det å ta opp en ting man syns er ille, ikke utelukker at man kan være opptatt av andre ting som er fælt i verden.
|
|
|
#33 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Pauset
|
Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)Ja eller.. jeg tenker at alle monner drar jeg da. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Hogger i stein
Sv: Pelsindustrien (Obs: Sterk link)Jo, noen pelsdyr lever fælt. Men, jeg mener det er å trekke saken for langt at man skal være motstandere av pels av den grunn. Det er etter mitt skjønn et tema som er veldig bekvemt å ta, fordi det er sterke symboler her. Samme med selsaken, fordi klappmyssen har så søte øyne. Jeg tenker vestkantfruer uten viktig sak, når jeg ser noen som hisser seg opp over pelsdyrbransjen. men, det er heldigvis kun meg selv jeg svarer for. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Pauset
|
Her mener jeg du tar feil. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
pretty ballerina
Og jeg tenker at det går an å ha mer enn en tanke i hodet på en gang når jeg hører argumentasjon som din.
|
|
|
#39 |
|
Hogger i stein
Nei, bevares. Det er motsatt, jeg mener vi skal starte tråder som dette. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Passiv
|
Tenker litt som Ulvefar jeg. For det er pokker ikke bedre for kjøttfe som knapt nok har sett friluft før de blir slaktet.
Jeg mener at hønseriene er minst like ille som pelsdyrfarmene. Det er ikke måte på hvor mange høns som daglig dør i de små burene sine fordi vi vil ha egg til alt mulig. Det er naivt å tro at det kun er pelsdyrene i bur som har det ille.
Jeg må bare tilstå en ting: Jeg har bukse i selskinn! Det er det beste plagget for ekstrem kulde og ble forært meg av en inuitt i Alaska. Så det gjør meg kanskje til pelsbærer noen ganger. |
|
![]() |
|
|