Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ski til 3,5-åring

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-08, 00:04   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ski til 3,5-åring

3,5-åringen nærmer seg 1,10 m. Hvor lange ski skal han ha da?

Er det noe som er viktig å tenke på når man kjøper de første skiene?

Er slike skipakker som selges helt greit, eller bør man kjøpe tingene hver for seg?

Det er greit å kjøpe brukt? Ja?

Gammel 14-12-08, 00:09   #2
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til 3,5-åring

Da skal han ha ski på 1,10: Anbefalinger.

Skipakker er helt greit, det er de samme tingene som kjøpes hver for seg. Staver er typisk ikke med i pakker. Ikke noe problem å kjøpe brukt, om du finner sko som passer og ski og staver som er lange nok. Jeg syns det var ok å kunne stå i butikken og finne sko som passet barnet, skostørrelser er noe skit å få riktig. Syns jeg.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 00:18   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Da skal han ha ski på 1,10: Anbefalinger.

Skipakker er helt greit, det er de samme tingene som kjøpes hver for seg. Staver er typisk ikke med i pakker. Ikke noe problem å kjøpe brukt, om du finner sko som passer og ski og staver som er lange nok. Jeg syns det var ok å kunne stå i butikken og finne sko som passet barnet, skostørrelser er noe skit å få riktig. Syns jeg.

Ja, sko vil jeg uansett kjøpe i butikken tenker jeg. Hvis jeg ikke finnner noen i nærheten som selger en bruktpakke, slik at vi kan prøve og slikt.

Egentlig ønsker jeg meg noen som kan komme å lære poden skikunsten også. Selv er jeg svært lite glad i ski, og ser for meg at jeg ikke klarer å formidle den riktige skigleden.
Tror du de selger skipakker med kjekk instruktør?

Gammel 14-12-08, 00:20   #4
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe. Han går i barnehage, gjør han ikke? Det er mest der storesøster går på skiene sine.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 00:28   #5
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skipakker er helt greit. Du kan droppe staver. Det anbefales å gå en stund uten staver for å få balansen i orden tror jeg. Poden hadde ikke staver før vinteren i 1 klasse.

Gammel 14-12-08, 05:34   #6
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta mi hadde ski i lengden 100 cm og 110 cm til hun var 6-7 år (hun fikk nye ski i 120 lengde da hun var 120 lang).

Jeg ville muligens valgt ski i lengden 1m, selv om 3åringen din er lang, for det har med motorikk å gjøre; det er bedre med korte ski enn lange. Det er lettere å få til fiskebein og ploging med korte ski, og det skal jo også være mulig å stokke ski og bein så man får reist seg etter fall.

Staver bør man holde seg unna til barna er ihvertfall 7-8 år, har jeg fått fortalt på skiskolen. Grunnen er at de ikke har motorikk god nok til å dra særlig nytte av stavene, itillegg til at skiteknikken bør sitte godt i kroppen (vektoverføring, balanse, bruke beina, kunne svinge å armene for å få fart osv).
Tar høyde for individuelle nivåer hos barn her altså, hva teknikk og stavanbefaling angår.

Gammel 14-12-08, 12:19   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde et par ski på 1 meter etter storebror, og disse hadde han i flere år, helt til vi kjøpte nye i str. 140. Barna håndterer skiene lettere jo kortere de er.

Vi har kjøpt rimelige skipakker på Obs!, og de har vært helt greie. Forskjellen i pris ligger i om du skal ha lærskisko eller syntetiske skisko. De syntetiske er billigst. Siden du ikke er "fjellrev" og skal være ute på høyfjellet i timesvis, trenger nok ikke poden lærskisko, med mindre faren er det da ;-).

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 17:46   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Siden du ikke er "fjellrev" og skal være ute på høyfjellet i timesvis, trenger nok ikke poden lærskisko, med mindre faren er det da ;-).

Faren er om mulig enda mindre fjellrev enn meg.
Vi er bymennesker av rang...
Jeg forsøker innimellom å late som jeg er friluftsmenneske slik at Poden skal vokse opp i den tro at vi faktsk er en "på tur i skog og mark-familie"

Må se litt på hva som finnes der ute iløpet av uken tror jeg. Muligens det blir julegave.

Gammel 14-12-08, 17:56   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta deg en tur innom xxl, obs eller lignende og finn deg en barneskipakke. Det viktgste er at skoa er varme og skia ikke for lange.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 00:19   #10
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er i samme ærend. Hva slags skisko skal en på 3,5 ha, da?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 00:25   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg er i samme ærend. Hva slags skisko skal en på 3,5 ha, da?

Jeg kjøper skinnsko til de minste, evt syntetiske med god kvalitet. Ikke de billligste som ofte følger med de billigste pakkene. Dette fordi småbarn løper like mye rundt med bare skiskoa som med skia på, så de bør være gode også som sko.

Gammel 15-12-08, 02:20   #12
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg titter bare innom for å tipse om:

http://www.barnas-skiklubb.no/

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 10:17   #13
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me har hatt ulike sko og er mest fornøyd med Frost skoa. Dei er litt høge og ungane får dei lett på sjølv. Ville valgt 1 m ski til ein 3,5 åring sjølv om han er lang. Bedre med litt korte ski.
Frost pakkene er ålreite.

Gammel 15-12-08, 10:48   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg titter bare innom for å tipse om:

http://www.barnas-skiklubb.no/

Hvorfor linker du dit? Hva forventer du av meg egentlig?

Jeg er fornøyd om jeg får ski på Poden, og vi kommer oss hele rundt fotballbanen. Barnas-skiklubb er for slike foreldre som faktisk går på ski med barna med glede føler jeg.

Gammel 15-12-08, 13:50   #15
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvorfor linker du dit? Hva forventer du av meg egentlig?

Jeg er fornøyd om jeg får ski på Poden, og vi kommer oss hele rundt fotballbanen. Barnas-skiklubb er for slike foreldre som faktisk går på ski med barna med glede føler jeg.

Næsj, skiklubben er for at barna skal få se hvor langt de har gått i løpet av sesongen. Og at de skal kunne følge sin egen utvikling over flere år. Man får en ny "linje" for hvert år, og en skiløper som går barnets egen-gåtte lengde når man trykker på start. Moro for barna.

Man kan også legge inn slalom der. Man kan samle distanser over flere år og til slutt få (les:kjøpe) et merke.

Gammel 15-12-08, 13:53   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har den Frost-pakken fra G-sport, veldig fornøyd. Poden er på sitt andre par med støvler nå, etter å ha vokst ut av de første. Ski og staver passer enda, gjør ingenting at skiene er litt korte.
Jeg er lat, så poden får gå med kortfellene mine under skiene. Da glipper han aldri, og det har jo litt å si for ski-gleden.

Gammel 15-12-08, 13:55   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Feller til unger må jo være genialt... ikke tenkt på. Skulle hatt det i fjor da jeg gikk bak og støtta femåringen opp bakkene.

Gammel 15-12-08, 13:56   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kjøpt brukte ski og sko utenom. Jeg håper virkelig de passer i år også, ellers var det tidenes dyreste 10 minutter i fjor.

I barnehagen hos oss har de skiskole for 4-åringene. Å, lykke! Noen andre skal lære ham teknikk og skiglede!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 15:17   #19
TBM
Passiv

Standard

De bruker jo ikke skiene sine så mye i den alderen, så jeg ville sett meg om etter brukt utstyr! Finner ofte gode skisko på butikker ala Fretex!

Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 18:04   #20
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Næsj, skiklubben er for at barna skal få se hvor langt de har gått i løpet av sesongen. Og at de skal kunne følge sin egen utvikling over flere år. Man får en ny "linje" for hvert år, og en skiløper som går barnets egen-gåtte lengde når man trykker på start. Moro for barna.

Man kan også legge inn slalom der. Man kan samle distanser over flere år og til slutt få (les:kjøpe) et merke.

Eller kjøpe merker etter hvert som man når de ulike målene. Det er noe storebror er så fornøyd med.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.