|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ekvilist
|
Sv: Amming og alderJeg orket ikke å se på klippet fordi jeg skjønte hva det dreide seg om. Det samme gjaldt den gang det var reklame for et program med samme innhold på TV. Jeg er usikker på hvorfor jeg ikke har lyst til å se det. Jeg ser det seksuelle perspektivet som Alfa snakker om, samtidig fødes vi vel nærmest som seksuelle vesener? Så jeg vet ikke om det er det det handler om. Nei, jeg aner virkelig ikke. For meg dreier det seg kanskje om at jeg ikke kan forstå barnets behov for dette. Ikke ernæringsmessig, og ikke fysisk. Og da står man liksom igjen med hvilke behov man ønsker å dekke.
|
|
|
#62 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Amming og alderDet går veldig mye på kultur. Jeg hadde ikke reagert på samme måte hvis det var snakk om å amme så store barn på bygda i et afrikanske land, f.eks. Da ser jeg i langt større grad det ernæringsmessige perspektivet.
|
|
|
|
#63 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Amming og alder
Er det kulturelt betinget da? Ville du f.eks. sagt det samme om mer velstående mennesker i en annen kultur?
|
|
|
#64 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er ikke sikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt. Hvis mor/barn har mangel på mat, så ville jeg sett på det som naturlig at barnet fremdeles ble ammet. Bor man i hus med vaskehjelp og vakt, så ville jeg ikke sett på det som like naturlig selv om det var i et utviklingsland.
|
|
|
|
#65 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Amming og alderNei, nettopp. Så innad i en kultur kan man ha store forskjeller, så er det dermed nødvendigvis kulturelt betinget?
|
|
|
#67 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Amming og alderMen det trenger jo nødvendigvis ikke være snakk om så store avstander innen en og samme kultur heller.
|
|
|
#68 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alderDette blir for drøyt for meg. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#70 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg tenker meir i retning av kva som skjer i hovudet på ein 20-åring som vart amma av mora til han var 7-8, når han suger på brysta til kjæresten som ei seksuell handling ... Og for dei aller fleste er jo brysta ei erogen sone det vil vere synd å ikkje kunne bruke i seksuallivet seinare. Sist redigert av Alfa : 23-12-08 kl 15:31. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Audacious
|
|
|
|
#72 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Amming og alderSå hvorfor henge deg opp i min bruk av ORD? Takler du ikke at folk bruker andre ord enn deg? Noe må det jo være i veien med deg, siden du reagerer på dette.
|
|
|
#73 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sjølvsagt bidreg kultur til å skape konteksten ein tolkar ting innanfor. Det er vel liten tvil om det. Men om det er kultur eller biologi som er den avgjerande faktoren spelar vel lita rolle for 20-åringen som får flashbacks til ammestunda med mamma når han har sex med kjærasten sin. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Epikur
|
Sv: Amming og alderFlytter ikke grenser for hvor lenge det er greit å amme frem og tilbake? Selv om sju var eh... *litt* lenger enn det vanlige, så er det ikke mange år siden mange sa æsj til å amme lenger enn 1 år. Og hva er ugreit med klippet? Jeg synes det var fascinerende, jeg. Det var absolutt ikke noe seksuelt over det, snarere en mor som ikke ville sette grenser, tror jeg og ikke ville gi slipp på babykosen. All sympati med henne, det er jo deilig å ha ammebaby.
|
|
|
#75 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sånn, ja. Da forstår jeg hva du tenkte. Ikke sikkert langtidsammende barn får puppene som erogen sone. Heller er det ikke sikkert at han tenker på å suge på pupper som seksuell handling i voksen alder. Det er jo ikke noen krise akkurat.
|
|
|
#76 |
|
Leser
|
Så vidt jeg vet er det allment kjent og akseptert innenfor psykologisk utvikling at barn kan ha seksuelle følelser ovenfor foreldrene. Det blir som regel ikke snakket så høyt om det, noe jeg antar har med at man kanskje ikke ønsker å gi et inntrykk av at seksuell aktivitet med barn er OK. Det er også anerkjent at barn som har blitt misbrukt kan ha respondert positivt på misbruket, paradoksalt nok får disse barna (igjen, dette er fra min hukommelse) ofte større problemer i ettertid, fordi de ikke har "korrekt" adferd i forhold til misbruket, så i tillegg til å bli sviktet av overgriperen blir de ofte sviktet av hjelpeapperatet i tillegg.
|
|
|
#77 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Amming og alderJeg så denne dokumentaren og reagerte på den. Det virker på meg som det er mors behov for amming og ikke barnets behov som er i fokus? Jeg lurer også på hva dette barnet tenker i forhold til venner osv.
|
|
|
#78 |
|
En som trener
|
Krise og krise. Det kan jo gi seg utslag på mange måter det, vil jeg tro. Noe uheldig må det vel være? |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Dette kan jeg forstå. Vet at barn kan ha seksuelle følelser ovenfor foreldrene, men å die er jo en annen setting? Synes dette var et interessant tema, egentlig.
|
|
|
#80 |
|
Vet ikke. Synes det er vanskelig å forutse hva som kan skje med et fremtidig sexliv om barnet ammes lenge/husker at det blir ammet. Egentlig kan vi jo bara anta, alle sammen, hvis det ikke finnes noe som er dokumentert på dette området.
|
![]() |
|
|