Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Amming og alder

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 23:12   #61
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Amming og alder

Jeg orket ikke å se på klippet fordi jeg skjønte hva det dreide seg om. Det samme gjaldt den gang det var reklame for et program med samme innhold på TV. Jeg er usikker på hvorfor jeg ikke har lyst til å se det. Jeg ser det seksuelle perspektivet som Alfa snakker om, samtidig fødes vi vel nærmest som seksuelle vesener? Så jeg vet ikke om det er det det handler om. Nei, jeg aner virkelig ikke. For meg dreier det seg kanskje om at jeg ikke kan forstå barnets behov for dette. Ikke ernæringsmessig, og ikke fysisk. Og da står man liksom igjen med hvilke behov man ønsker å dekke.

Gammel 22-12-08, 23:20   #62
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går veldig mye på kultur. Jeg hadde ikke reagert på samme måte hvis det var snakk om å amme så store barn på bygda i et afrikanske land, f.eks. Da ser jeg i langt større grad det ernæringsmessige perspektivet.

Gammel 22-12-08, 23:23   #63
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det går veldig mye på kultur. Jeg hadde ikke reagert på samme måte hvis det var snakk om å amme så store barn på bygda i et afrikanske land, f.eks. Da ser jeg i langt større grad det ernæringsmessige perspektivet.

Er det kulturelt betinget da? Ville du f.eks. sagt det samme om mer velstående mennesker i en annen kultur?

Gammel 22-12-08, 23:28   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det kulturelt betinget da? Ville du f.eks. sagt det samme om mer velstående mennesker i en annen kultur?

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt. Hvis mor/barn har mangel på mat, så ville jeg sett på det som naturlig at barnet fremdeles ble ammet. Bor man i hus med vaskehjelp og vakt, så ville jeg ikke sett på det som like naturlig selv om det var i et utviklingsland.

Men det er jo forskjell på de to kulturene selv om det er i samme land.

Gammel 22-12-08, 23:30   #65
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, nettopp. Så innad i en kultur kan man ha store forskjeller, så er det dermed nødvendigvis kulturelt betinget?

Gammel 22-12-08, 23:37   #66
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om det betegnes som samme kultur på rikfolk i byene og bønder på bygda i utviklingsland.

Gammel 22-12-08, 23:38   #67
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Men det trenger jo nødvendigvis ikke være snakk om så store avstander innen en og samme kultur heller.

Gammel 22-12-08, 23:39   #68
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Dette blir for drøyt for meg.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 00:09   #69
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg regner med at hovedgrunnen til at jeg reagerer negativt er at det er "unormalt", i betydningen "ikke vanlig".

Min største er 3 år bare, og allerede veldig opptatt av hva de andre barna synes er kult eller dumt. En åtteåring som blir ammet i offentlighet og på tv vil vel oppleve en del negativ oppmerksomhet fra jevnaldrende? Prinisipielt, og egentlig også hele det fysiske aspektet, synes jeg det er ganske uproblematisk om man vil amme til barna flytter hjemmefra, og ser overhodet ikke noe incestuøst ved det. Men pga sosiale reaksjoner som jeg er sikker på vil plage barnet, synes jeg det bare virker sært og litt ego av denne mammaen. (Og nå må jeg for ordens skyld si at jeg ikke har sett klippet, men jeg har sett tilsvarende på tv før.) Der det er mer vanlig å amme store barn, som Hattifnatten nevner, ville jeg ikke rynket pannen engang. Siden jeg ikke bor i regnskogen, synes jeg det er greit å avslutte ammingen en del tidligere. Akkurat når synes jeg det er vanskelig å si noe helt konkret om, men når barnet begynner å nærme seg skolestart har jeg begynt å synes det er litt rart.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 15:19   #70
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørnen, her.

Tror du et barn har seksuelle tanker ang å suge på puppen? Er ikke dette noe vi voksne har "funnet på"? Puppen er jo ment for å gi babyen/barnet melk/kos, og jeg tviler sterkt på at et barn plutselig begynner å få seksuelle tanker om morens bryst. Det virker snålt i mitt hode.
.

Eg tenker meir i retning av kva som skjer i hovudet på ein 20-åring som vart amma av mora til han var 7-8, når han suger på brysta til kjæresten som ei seksuell handling ... Og for dei aller fleste er jo brysta ei erogen sone det vil vere synd å ikkje kunne bruke i seksuallivet seinare.

Sist redigert av Alfa : 23-12-08 kl 15:31.
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 15:24   #71
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg bruker de ordene fordi det er de som beskriver MINE følelser når jeg ser et eldre barn som ammes. Jeg blir fysisk uvel og jeg forlater aller helst stedet, om jeg kan. Det er nemlig ytterst ubehagelig. Om du ikke takler at man er ærlig med hva man syns, så er vel kanskje ikke FP rette plassen.

Og jeg som trodde at det var mulig å stille et spørsmål (som du ikke besvarte) og til og med kommentere hva som skrives i et innlegg her inne, ettersom dette sist jeg sjekket var et diskusjonsforum.

Gammel 23-12-08, 15:26   #72
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Så hvorfor henge deg opp i min bruk av ORD? Takler du ikke at folk bruker andre ord enn deg? Noe må det jo være i veien med deg, siden du reagerer på dette.

Gammel 23-12-08, 15:38   #73
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ville denne tanken vært annerledes tror du dersom alle var vant til å ammes til 7-årsalderen?

Det med hvordan bryster oppfattes i forhold til seksualitet er sterkt kulturbetinget. Jeg sier ikke at det ikke er noe biologisk og universelt i det du sier altså, jeg er bare nysgjerrig på om ikke dette også kan ha med kultur å gjøre. Når barnet ammes brukes brystet i annen funksjon enn det seksuelle. Hvis det hadde vært vanlig å amme til barna var 7 år så hadde kanskje skillet mellom seksuell funksjon og "mat" kommet helt naturlig?

Jeg har forundret meg en del over det med kulturelle holdninger til det å vise frem bryster. Hvordan påvirkes seksualiteten i en kultur når kvinner og menn går nesten nakne bestandig, kontra kulturer hvor mest mulig dekkes til og skjules?

Mange av oss rystes ved at enkelte amerikanere får pedofilialarmen til å ringe bare ved at en toåring går naken på stranda. Det handler om kultur.

Jeg har ingen konklusjoner her, men jeg synes det er interessant problematikk.

Sjølvsagt bidreg kultur til å skape konteksten ein tolkar ting innanfor. Det er vel liten tvil om det. Men om det er kultur eller biologi som er den avgjerande faktoren spelar vel lita rolle for 20-åringen som får flashbacks til ammestunda med mamma når han har sex med kjærasten sin.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 16:21   #74
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flytter ikke grenser for hvor lenge det er greit å amme frem og tilbake? Selv om sju var eh... *litt* lenger enn det vanlige, så er det ikke mange år siden mange sa æsj til å amme lenger enn 1 år. Og hva er ugreit med klippet? Jeg synes det var fascinerende, jeg. Det var absolutt ikke noe seksuelt over det, snarere en mor som ikke ville sette grenser, tror jeg og ikke ville gi slipp på babykosen. All sympati med henne, det er jo deilig å ha ammebaby.

Jeg hadde aldri giddet å amme så lenge og tenker at kosen må de få annensteds fra. Instinktivt tenker jeg som Dragen at det er en grense innpodet i meg for hvor lenge det kjennes greit for MEG. Jeg har også en kraftig sperre på tandemamming og kjenner en uvilje fra magen på å amme og gå gravid samtidig. Det kjennes ikke riktig. (Akkurat som jeg har en instinktiv, ikke rasjonell motvilje mot en hel del ting)

Gammel 23-12-08, 20:54   #75
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg tenker meir i retning av kva som skjer i hovudet på ein 20-åring som vart amma av mora til han var 7-8, når han suger på brysta til kjæresten som ei seksuell handling ... Og for dei aller fleste er jo brysta ei erogen sone det vil vere synd å ikkje kunne bruke i seksuallivet seinare.

Sånn, ja. Da forstår jeg hva du tenkte. Ikke sikkert langtidsammende barn får puppene som erogen sone. Heller er det ikke sikkert at han tenker på å suge på pupper som seksuell handling i voksen alder. Det er jo ikke noen krise akkurat.

Gammel 23-12-08, 21:00   #76
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror du et barn har seksuelle tanker ang å suge på puppen? Er ikke dette noe vi voksne har "funnet på"? Puppen er jo ment for å gi babyen/barnet melk/kos, og jeg tviler sterkt på at et barn plutselig begynner å få seksuelle tanker om morens bryst. Det virker snålt i mitt hode.

Så vidt jeg vet er det allment kjent og akseptert innenfor psykologisk utvikling at barn kan ha seksuelle følelser ovenfor foreldrene. Det blir som regel ikke snakket så høyt om det, noe jeg antar har med at man kanskje ikke ønsker å gi et inntrykk av at seksuell aktivitet med barn er OK. Det er også anerkjent at barn som har blitt misbrukt kan ha respondert positivt på misbruket, paradoksalt nok får disse barna (igjen, dette er fra min hukommelse) ofte større problemer i ettertid, fordi de ikke har "korrekt" adferd i forhold til misbruket, så i tillegg til å bli sviktet av overgriperen blir de ofte sviktet av hjelpeapperatet i tillegg.

Gammel 23-12-08, 22:19   #77
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg så denne dokumentaren og reagerte på den. Det virker på meg som det er mors behov for amming og ikke barnets behov som er i fokus? Jeg lurer også på hva dette barnet tenker i forhold til venner osv.

Gammel 23-12-08, 22:25   #78
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn, ja. Da forstår jeg hva du tenkte. Ikke sikkert langtidsammende barn får puppene som erogen sone. Heller er det ikke sikkert at han tenker på å suge på pupper som seksuell handling i voksen alder. Det er jo ikke noen krise akkurat.

Krise og krise. Det kan jo gi seg utslag på mange måter det, vil jeg tro. Noe uheldig må det vel være?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 00:24   #79
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Så vidt jeg vet er det allment kjent og akseptert innenfor psykologisk utvikling at barn kan ha seksuelle følelser ovenfor foreldrene. Det blir som regel ikke snakket så høyt om det, noe jeg antar har med at man kanskje ikke ønsker å gi et inntrykk av at seksuell aktivitet med barn er OK. Det er også anerkjent at barn som har blitt misbrukt kan ha respondert positivt på misbruket, paradoksalt nok får disse barna (igjen, dette er fra min hukommelse) ofte større problemer i ettertid, fordi de ikke har "korrekt" adferd i forhold til misbruket, så i tillegg til å bli sviktet av overgriperen blir de ofte sviktet av hjelpeapperatet i tillegg.

Dette kan jeg forstå. Vet at barn kan ha seksuelle følelser ovenfor foreldrene, men å die er jo en annen setting? Synes dette var et interessant tema, egentlig.

Gammel 24-12-08, 00:29   #80
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Krise og krise. Det kan jo gi seg utslag på mange måter det, vil jeg tro. Noe uheldig må det vel være?

Vet ikke. Synes det er vanskelig å forutse hva som kan skje med et fremtidig sexliv om barnet ammes lenge/husker at det blir ammet. Egentlig kan vi jo bara anta, alle sammen, hvis det ikke finnes noe som er dokumentert på dette området.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.