Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store juleribbetråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 01:34   #21
Kneazle
Passiv

Standard

Sv: Den store juleribbetråden

@Mauser: Stekte du ribba i kjele eller langpanne? Jeg skal lage til ti personer, så jeg må nok ty til langpanna. Håper det går like bra. :nervøs:

Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 01:37   #22
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal fikse ribba i år, Hellstrøms. Det kan bli spennende. Men øl?!

Gammel 22-12-08, 07:54   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hva slags poteter bruker dere til ribbe forresten?

Vi bruker mandelpoteter.

Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 08:15   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hva slags poteter bruker dere til ribbe forresten?

Mandel. Pass på når du koker mandelen at du koker opp vann, har i potetene, skrur ned og tar den av når den er akkurat litt for fast. (7-10 minutter) Dersom de ikke er ferdige, kan de bli liggende i det varme vannet et par minutter til, før kokevannet helles av. Da heller du av vannet, setter på igjen lokket og lar kjelen stå til det er klart for servering. Vi lar folk skrelle potetene selv.

Gammel 22-12-08, 08:22   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor serverer også en frisk salat ved siden av all den mektige ribbe-pølse-surkål-poteter-fett-bonanzaen og det kan jeg absolutt anbefale. Det er en salat som består av omtrent dette, med noen variasjoner:

(nok til 8-10)
1 lite kålhode finsnittet
3-4 epler i biter (alt er godt, men jeg ville unngått melne typer.)
3-4 appelsiner skrellet og i skiver
1 boks hakkede valnøtter
1 neve hakket tørket aprikos/svisker
til dressing bruker du bare god juice eller en presset appelsin.

Det er virkelig kjempegodt med noe friskt og syrlig til alt det fete.

Gammel 22-12-08, 10:21   #26
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ribbe à la mann. Han sørger for saftig kjøtt og sprø svor, av tynnribbe.

Jeg lager Ludls rødkål og medisterkaker av 50/50 kjøttdeig og medisterdeig. Ellers har vi sossiser, mandelpoteter, rørte tyttebær, ribbefett, juleøl og akevitt (jeg er veldig glad i klar akevitt) til de store og brus av ymse slag til de små.

Gammel 22-12-08, 10:32   #27
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

@Mauser: Stekte du ribba i kjele eller langpanne? Jeg skal lage til ti personer, så jeg må nok ty til langpanna. Håper det går like bra. :nervøs:

Jeg brukte den største langpanna.

Gammel 22-12-08, 10:49   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Serverte ribbe på lørdag:

Gned den godt inn med salt og pepper dagen før, og pakket den inn i aluminiumsfolie.

La den på ribbestekeren og helte på 2 dl vann, dekket pannen med aluminiumsfolie og dampet den i 45 min på 230 grader.
Tok av folien, skrudde ned til 200 grader og stekte videre i ca 2 timer.
Grillet i noen minutter på slutten.
Den ble helt perfekt!

Serverte med brun saus, poteter, gulerøtter, rosenkål, surkål og rørte tyttebær.

Gammel 22-12-08, 11:02   #29
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen store fordeler med å ha sånn ribbesteker, fremfor å bruke langpanne og en tallerken under for å bygge den opp så den blir like høy over alt?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:04   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Er det noen store fordeler med å ha sånn ribbesteker, fremfor å bruke langpanne og en tallerken under for å bygge den opp så den blir like høy over alt?

Første året med ribbesteker, og jeg synes det var mye bedre. Ribben ble løftet opp fra pannen, så den lå ikke nedi fettet på noe som helst vis, og den virket å bli mye bedre stekt. Det er jo luft rundt hele ribben, liksom.

Gammel 22-12-08, 11:17   #31
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da skal jeg kjøpe en i dag.

Gammel 22-12-08, 11:25   #32
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fornøyd med tallerken jeg altså.
Følger oppskrifta til matrpat og har ennå ikke servert ribbe uten sprø svor over det hele. (på toppen altså)

Og så kjenner jeg at bacon til rosenkål definitvit må funke. (og så ler jeg litt av at Mim sa promp )

Gammel 22-12-08, 14:11   #33
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, jeg var fornøyd med tallerken jeg også, til vi testet ribbestekeren nå. Den kostet 179,- på Living, forresten.

Gammel 22-12-08, 23:25   #34
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mandel. Pass på når du koker mandelen at du koker opp vann, har i potetene, skrur ned og tar den av når den er akkurat litt for fast. (7-10 minutter) Dersom de ikke er ferdige, kan de bli liggende i det varme vannet et par minutter til, før kokevannet helles av. Da heller du av vannet, setter på igjen lokket og lar kjelen stå til det er klart for servering. Vi lar folk skrelle potetene selv.

Betryggende å høre at det er flere som lar folk skrelle potetene selv.
I fjor var vi 16 stykker her julaften, og jeg trodde jeg skulle da jeg kom fra lystenning på kirkegården og så at mannen hadde kokt potetene med skallet på.
Han sier forresten at vi bruker tynnribbe som stekes i 2,5 timer.
Siden flere i familien ikke liker ribbe har vi også surret svinestek og sosisser.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 23:32   #35
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det mandelpotetpuré, så jeg må visst hive meg i skrellinga. Heldigvis er vi ikke flere enn fem til bords.

Gammel 23-12-08, 13:42   #36
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg har kjøpt ribbesteker.

Gammel 23-12-08, 13:47   #37
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har ikke fått kjøpt ribbesteker, men satser på at ribba blir fin uten, den pleier jo å bli veldig bra med den gamle metoden.

Gammel 23-12-08, 14:26   #38
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Jeg har kjøpt ribberist, er det det samme som en ribbesteker eller har den samme samme funksjon og resultat?

Gammel 23-12-08, 14:27   #39
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexa, her.

Jeg har kjøpt ribberist, er det det samme som en ribbesteker eller har den samme samme funksjon og resultat?

På Living solgte de begge deler, ribberist til å ha i langpanne, og ribbesteker, som var ribberist i egen langpanne. Blir samme greia.

Gammel 23-12-08, 14:37   #40
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

På Living solgte de begge deler, ribberist til å ha i langpanne, og ribbesteker, som var ribberist i egen langpanne. Blir samme greia.

Godt å høre. Jeg har kjøpt det du her kaller ribbesteker (men til 99.- på Rema). Da jeg søkte på ribbesteker fikk jeg opp slike som dette:
http://www.jernia.no/Hjem/148364.cms

Fordeler/ulemper om det er rist eller plate? Eller er det kanskje buen som er det viktigste?

Emneord
julemat, julemiddag, juleribbe, sprø svor, svineribbe, tilbehør

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:36.