|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alder
Min treåring etterspør sjokolade. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Sliter med tastaturet
Nei, det er jeg enig med deg i. Det jeg reagerte på var at du skrev at barnet hadde behov for det. At det er kos kan jeg godt skjønne, og det aksepterer jeg fullt ut at noen mener. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvilke årsaker er ikke eksisterende i vår kultur? Jeg tror neppe at mødre i tidligere tider ammet sine barn lenge utelukkende av ernæringsmessige grunner?
|
|
|
#104 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det var de ernæringsmessige grunnene jeg tenkte på, tilgang på mat etc.
|
|
|
#105 |
|
På vei
Jeg tror ikke det er så mange kulturer som rendyrker selvavvenning lengre. Nå man snakker om de kulturer hvor dette gjøres, snakker man ofte om "steinalderkulturer" eller "naturfolk", og minst 3-4 år blir hevdet å være vanlig lengde. Det er også gjort studier hvor man sammenligner de forskjellige pattedyrene ut fra gitte kriterier, og da har man kommet fram til 6-7 år som "riktig" alder for menneskebarnet. Sist redigert av ElinM : 02-01-09 kl 01:02. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Amming og alderLitt på siden, men jeg husker at de "gamle" i slekta snakket om at man ikke avvente unger om sommeren. Altså, man ammet til over den første sommeren deres etter at de fylte året.
|
|
|
#109 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Amming og alderJeg ser ikke relevansen til å amme en åtteåring i vårt samfunn nå idag.
|
|
|
#110 |
|
På vei
Interessant tema. Man kan selvfølgelig ikke bruke steinaldermennesker som norm for hvordan vi skal leve i dag, men jeg mener man kan bruke deres levemåte for å vurdere utviklingen, finne ut hva som er naturlig (altså i biologisk forstand) og for å forstå hvordan og hvorfor vi er som vi er i dag. Steinaldermenneskene forteller oss at det er naturlig å amme i minst 3-4 år, men det sier ingen ting om hva som er vanlig i dag. Jeg mener at å langtidsamme er naturlig selv i vårt moderne samfunn, men det er ikke vanlig. For steinaldermenneskene var det en livsnødvendighet, i svært mange samfunn i dag er det det ikke. Men fordi det var, og er en naturlig ting (altså i biologisk sammenheng) er det i utgangspunktet heller ikke noe uheldig eller skadelig. Dersom det blir uheldig eller skadelig, er det fordi vi ved vår oppførsel i dagens samfunn gjør det til noe uheldig. Sist redigert av ElinM : 02-01-09 kl 01:26. Årsak: skriveleif |
|
|
|
|
|
#113 |
|
På vei
Det finnes det ingen offisiell definisjon på, det avhenger av den enkeltes ståsted, vil jeg si. Enkelte vil nok mene etter et år, de fleste vil mene at det i alle fall er langtidsamming om barnet er over to år. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
anglofil
Sv: Amming og alderJeg fikk veldig mange kommentarer (mest negative) når jeg ammet min "snart 2 åring", tror de fleste mener det er langtidsamming ja. Man får aldri gjort noe riktig, ammer man for lite får man kjeft og ammer man for "lenge" er det også galt ... |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Tøff
|
Sv: Amming og alderJeg tror at det å amme så lenge som til barnet er sju eller åtte år hører til de helt ekstreme yttergrensene, og i hvert fall i et vestlig samfunn. Jeg må innrømme at min første reaksjon var negativ, men det er mest fordi jeg tror jeg vil finne det unaturlig for meg å amme så lenge (ruger på førstemann nå).
|
|
|
#116 |
|
ssscccuphersfantassschisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alderJeg synes den var litt vel drøy. Men hvor grensen går hen, det vet jeg sannelig ikke.
|
|
|
#117 |
|
En som trener
|
Sv: Amming og alderMin minste ville ikke ha pupp lenger da hun var 13 måneder, og det var ingen bevisst avvenning fra min side (heller tvert i mot, jeg skulle gjerne ammet litt lenger). Jeg synes det virker ganske vanlig, at barn selvavvenner seg? Stemmer det virkelig at det "vanlige"/normale er at barn holder på til de er 3-4 år om de får lov? |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
:langtidsammar: |
|
|
|
|
|
#119 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kos er da et behov det og.
|
|
|
#120 |
|
© All rights reserved
|
Det kommer vel an på hvem du spør, jeg tror ikke det finnes noen "offentlig grense". |
|
|
|
![]() |
|
|