|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Valuta i Egypt?Vi skal jo til Egypt på torsdag. |
![]() |
![]() |
#2 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Valuta i Egypt?Du får ikke bestilt egyptiske pund her i Norge. Det er hverken lov å ha med inn i landet eller ut av landet. I alle fall ikke når vi reiste for noen år siden. Ta med deg noen amerikanske dollar, og ta ut egyptiske pund i minibanken på enten flyplassen eller hotellet. Husk å vaske/sprite hendene så fort du har tatt i de egyptiske pundene. De er en av de verste smittekilden der nede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Aha - takk skal du ha. |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Jeg har ikke vært på all-inclusive i Hurghada, men de stedene jeg har vært i Egypt så er det absolutt nødvendig med egyptiske pund. Jeg vet ikke om det er minibank på flyplassen, men det vil jeg kanskje tro? Hoteller kan ofte veksle valuta, men da får man dårlig kurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?
Å FY F**** |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Håndsprit må man kanskje ha med seg hjemmefra? Får man det på apoteket? |
![]() |
![]() |
#7 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Valuta i Egypt?Da vi var i Tunisia i sommer hadde de vekslingskontor på flyplassen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Valuta i Egypt?Håndsprit får man på apoteket. Antibac e.l. Greit å ha hjemme også, det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ferdig!
De selger alkohol i muslimske land også. Det var ikke noe problem i Tunisia og regner med det er litt av samme greia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Jeg regner med at det er greit å ta inn tobakk, men jeg kan ikke si noe hundre prosent. Tobakk florerer i Egypt og egyptere røyker tett. Alkohol er jeg usikker på, men importalkohol har vært enkelt å få tak i de stedene jeg har vært. Litt vanskelig å svare på hvordan det er på hoteller, men i Kairo og andre byer har det ikke vært vanskelig å få tak i god vin. Egyptisk øl smaker godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Det står på Ving siden at nærmeste minibank er tre mil unna, men at de tar Euro og GBP i hotellområdet. |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
Det tenkte jeg ikke på. |
![]() |
![]() |
#15 |
Ferdig!
![]() Sv: Valuta i Egypt?kom bare på en ting: Ei venninne av meg og familien var på all-inclusive i Egypt og de kunne fortelle at selv om alt var inkludert så var mottoet "Money talks" allikevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Små dollarsedler er gangbart hvor som helst i den arabiske verden. Det er undere som kan utrettes dersom noen dollar skifter hender. |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Dopapir er en viktig ting ja. Det å få tak i skikkelig dopapir syntes jeg var vanskelig. Dopapiret på apoteker og butikker var enten pinnestivt eller så mykt at det gikk helt i oppløsning og var tilsatt parfyme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Dopapir? Du store - dette ble en nyttig tråd. |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Det trenger du ikke, de store supemarkedene har amerikanske merker ikke noe å stresse med. Det papiret du tar med deg kan ødelegge kloakksystemet, husk du reiser til et ørkenland. |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Valuta i Egypt?Hvis dere skal være bare på hotellet er det sikkert bra med dopapir der, men skal dere på utflukter f.eks til Luxor er det lurt å ha med bra med dopapir. Det ene tørket med stivt papir du får av domennene utenfor de møkkete doene ved severdighetene er det lite hjelp i. Det anbefales forøvrig å gå inn på hoteller på do hvis det er hoteller i nærheten når dobehov melder seg. Doene ved severdigheter i Egypt er mildt sagt.. :kremt: møkkete og noen domenn prøver å døyve lukta med røkelse. (Sånn i stedet for å vaske |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|