|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Barnevernet
Skulle akkurat til å skrive det samme.
|
|
|
|
#162 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Barnevernet
Det tenkte jeg også.
|
|
|
#163 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg veldig enig med deg i! |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Personlig pessimist
|
Det er ikke et personangrep i større grad enn når du påstår at vi har et naivt syn på barnevernet og andre autoriteter.
|
|
|
|
#165 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Re: Sv: BarnevernetDet er visst vanskelig for deg det her, Nora H. Det er flere av oss som har gitt uttrykk for at vi lurer på om du virkelig mener at barnas ønsker skal tas hensyn til i den grad at de skal få lov å bo under elendige forhold foreks.
|
|
|
#166 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hva er du kritisk til?
|
|
|
#167 |
|
Helt konge
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: BarnevernetJeg jobber med å finne fosterhjem til barn som ikke lengre kan bo sammen med sine biologiske foreldre, så jeg er vel en av disse grusomme menneskene.
Loven er ganske tydelig på at det skal prøves flere typer hjelpetiltak i hjemmet før de kan gå for omsorgsovertakelse. I de fleste tilfeller vil det si at barna og foreldrene får en rekke tiltak og at dette går over år. Det vil i praksis si flere år hvor barna bor hjemme sammen med foreldrene sine og hvor barna blir mer og mer skadet for hvert år som går. Hjelpetiltak kan være foreldreveiledning, miljøteraputer i hjemmet, samtaler med psykolog, betalt barnehageplass og SFO, økonomisk bistand, mødrehjem, opphold på familieavdelinger, helgeavlastning osv. I noen tilfeller er dette til stor hjelp og i andre er hjelpetiltakene bare med på å dra ut prosessen og ødelegge barna. Noe av det vondeste jeg leser er sakspapirer fra barnevernet hvor de har vært i kontakt med familien fra det øyeblikk barnet ble født og har så vært inne med diverse hjelpetiltak i 10-12 år før det blir omsorgsovertakelse. 10 år med alvorlig psykisksyke foreldre, rus og ekstremt dårlig omsorg gjør noe med barn. De er ofte så skadet at de ikke evner å knytte nye gode rellasjoner og stole på andre mennesker. Det er tragisk det.
Smilefjes svarer godt på dette.
Ja det er grusomt for barn og ha det slik, derfor bør de få slippe å ta ansvar for voksne mennesker, altså biologisk foreldre. Disse barna har ikke hatt noen barndom. De har ikke ubekymret kunne lekt med nabobarna for så å komme hjem til middag noen timer senere. Disse barna har stelt for foreldrene sine. Passet på at mor tok medisinene sine, sørget for å lage mat, passe småsøsken, sørget for å stenge seg selv og søskene inne på rommet når mor og far utagerer på stua, ringt 113 når en av foreldrene tar overdose sov. Det beste for disse barna er etter mitt syn å bli fratatt dette ansvaret og bli lært at voksne mennesker må ta ansvar for seg selv, og at det ikke er barn sine oppgaver. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Live and let live
|
Sv: BarnevernetNora H: Det er ikke alle foreldre som vil ha hjelp. Det er ikke alle foreldre som er i stand til å ta i mot hjelp. Og det er ikke alle foreldre som skjønner at de trenger hjelp. Og det finnes foreldre som mener at hva som skjer innenfor familiens fire vegger er familiens business, og ingen annens, så ikke kom her og fortell meg at ungen tar skade av at jeg drikker en øl i ny og ne (oversatt: full fest med fremmede folk inn og ut av huset og barnerommene så ungene må gjemme seg i skapet et par ganger i uken).
Og Paragraf 4.4 om hjelpetiltak i lov om bv:
|
|
|
#169 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Re: Sv: Barnevernet
Det kan de godt ha likevel. Jeg har god kjennskap til et tilfelle der mor "solgte" barna(sexmisbruk) for alkohol og røyk. Det gikk altfor lang tid før barnevernet grep inn og de største barna valgte å "rømme" tilbake, mens de minste barna fikk det kjempebra. Jeg er rimelig sikker på at det er de minste barna som har tjent mest på det. For ingen skal komme å fortelle meg at disse barna hadde det bra hjemme hos mor, men de viste ikke om noe bedre, og når de kom i fosterhjem så var det nok for sent for noen av dem fordi de var blitt vant til å slippe regler pg denslags.
|
|
|
|
#170 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Re: Sv: Barnevernet
Da tror jeg nok at det er bedre for barna å bekymre seg på avstand, ennå bekymre seg, og i tillegg kanskje oppleve at foreldre har satt overdoser, at de må sitte oppe til foreldrene har sovnet - for de må passe på å blåse ut lyset - for mor/far syns det er så koseligt med levende lys når de er daufulle.
|
|
|
#171 |
|
Har fått viljen sin
|
Nora H, kan du svare meg på disse spørsmålene? |
|
|
|
|
|
#172 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Det synes jeg var et fint innlegg av deg. Og jeg tror ikke noen her er uenig i den delen jeg uthevet her.
|
|
|
#173 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Ja, barns beste er utvilsomt vanskelig og komplisert. Det er vel derfor barnevernpedagoger har sin egen utdannelse, og bruker 3 år på å tilegne seg kunnskap om dette.
|
|
|
|
#174 |
|
Ekvilist
|
Nora H, jeg har lyst til å gi deg en oppfordring. Les noen bøker om barnepsykologi, og oppdater deg på hva barn faktisk kan oppleve i sine hjem. Det du skriver i denne tråden gjør meg ganske så skremt. Du legitimerer etter min mening overgrep mot barn, ved å si at de selv skal kunne avgjøre om foreldrene er gode nok omsorgspersoner. Et barn som lever under konstant omsorgssvikt har ikke et bilde på hva god omsorg er, fordi det ikke har opplevd det. Det vil heller derfor ikke nødvendigvis kunne si i fra om at de opplever omsorgssvikt.
|
|
|
#175 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
Sv: BarnevernetJeg jobber innen barnevern, og kan forsikre deg om at omsorgsovertagelser ikke skjer umiddelbart uten det er mishandling/misbruk i bildet. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: BarnevernetMå bare si det som så mange har sagt: barn vet ikke sitt eget beste i slike situasjoner, og har på ingen måte mulighet til å forstå at deres tragiske barndom kan føre til store problemer med sosiale relasjoner og omsorgsrelasjoner. De frarøves muligheten til å være barn i og med at de får alt for mye og feil ansvar, uansett om de takler det der og da.
|
|
|
#177 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: BarnevernetJeg har alltid vært skeptisk til mye av det som ble skrevet om barnevernet. Men når advokat Venil Thiis nå har gitt opp som advokat på grunn av belastningen med slike saker, så begynner jeg å lure på om noe er rav ruskende galt. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Gro
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetNora H: Du er direkte kunnskapsløs når det kommer til dette emnet. Du vet i alle fall ikke barnas beste. Du sier barnas rettigheter opptar deg, men av innleggene dine å lese virker det tvert i mot motsatt. Jeg håper du setter deg bedre inn i barns behov for framtiden. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: BarnevernetJeg er fullstendig målløs, Nora H, du burde virkelig lese en del av innleggene her, siste til Bærekraftig, Irma, Tilde, Hattifnatten, Heiko og andre, så kan du tenke over hvem som er kunnskapsløs, naiv og har ikke flere ord som dekker hva du skriver.
|
|
|
#180 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Re: Sv: BarnevernetOm foreldrene ikke klarer og ta i mot den hjelpen eller ikke vill ta i mot hjelp så er ikke det barnets ansvar, det er ikke alltid man kan berolige barn om att mamma og pappa klarer seg fint. Man må ta ansvar for barnet og att den føler seg trygg, ett alternativ er ihvertfall ikke la dem bo hjemme for og påse att dem har den tryggheten. |
|
|
|
![]() |
|
|