|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Glamorøs
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Kan du ikke komme med konkrete eksempler da? Hva mener du med hjelp i hjemmet? Hva mener du er alternativet? Og jeg skal love deg at ingen ser på omsorgsovertakelse som "den enkleste løsningen". Beklager, men du virker temmelig naiv og lite opplyst.
|
|
|
#142 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Er du virkelig helt på jordet?
|
|
|
#143 |
|
Borte
|
HVis du virkelig er opptatt av dette så burde du gjøre en innsats for å lære litt om hvordan barnevernet jobber. Da vil du finne ut at omsorgsovertakelse er en av de tyngste løsningene barnevernet har og at du rett og slett tar feil når du skriver at de tyr til enkleste løsning. Du tar feil.
|
|
|
#144 |
|
Mother of Dragons
|
Å påstå at barnevernet tyr til de enkleste løsningene, sitte på siden og komme med så arrogant og usaklig kritikk når det er åpenbart at du ikke vet hva du snakker om, gjør meg så forbannet at du fortjener denne.
|
|
|
#145 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetJeg tror jeg skal trekke meg ut av denne diskusjonen. Jeg føler behov for å fiskedaske folk nå. |
|
|
|
#146 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet
Ja, det er grusomt. Ingen barn bør være redde for noe sånt. Har du stilt deg spørsmålet om hva som har ført til en slik redsel? Det er da vel ikke barnevernstjenesten som har sagt til dem at mor kan komme til å dø? Eller som har overbevist dem om at mor dør hvis ikke barnet er der til å passe på?
Hvilke andre grunner skulle de ha da? |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Jeg regner med at det er sakene som ender med omsorgsovertakelse du snakker om nå. Det har allerede kommet frem i denne diskusjonen at det ikke er barnevernet som tar avgjørelsene om omsorgsovertakelse. De sakene er det fylkesnemnda som tar. Det er altså flere mennesker med fagbakgrunn som belyser alle sidene av saken og tilslutt anbefaler om videre tiltak i hjemmet skal gjennomføres eller om omsorgsovertakelse er nødvendig. Basert på dette er lurer jeg på hvem du mener når du sier "de". Jeg er også spent på hva annet som skulle ligge bak å ta over omsorgen for et barn. Dersom disse "de" ikke handler i barnas beste, hvorfor gjør de som de gjør da? |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: BarnevernetNoraH: Jeg tror virkelig ingen i barnevernet synes at omsorgsovertakelse er det enkleste. Tror du de trives med å dra saker inn for fylkesnemda? Det enkleste hadde selvsagt være å snu ryggen til, og la være å gripe inn. La oss være glade for at de ikke velger det.
|
|
|
|
#149 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det var det jeg hadde tenkt å skrive også.
|
|
|
#150 |
|
Har fått viljen sin
|
Er det fagfolkene du har problemer med? Ville du heller at naboene til barna skulle gå sammen og bestemme om barnas foreldre var egnede? Eller vilt fremmede uten kunnskap om barns reaksjoner i kriser, barns utvikling og barns behov? Hvem mener du er egnet til å vurdere foreldrenes omsorgsevne? Mener du virkelig at barna selv skal få gjøre dette? |
|
|
|
|
|
#151 |
|
sukk
Som sagt, jeg har ingen problemer med å forstå at foreldrene kan føle seg moralisert over og overkjørt. Virkelig ikke. Jeg tror at de aller fleste foreldre også er glad i barna sine, men av og til holder det bare ikke. At fagfokene er velutdannet er vel for øvrig en fordel, er det ikke? Det må da vel være bedre enn ren synsing? |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Glamorøs
|
Og du mener de narkomane foreldrene har bedre peiling på slikt? Bedre peil enn de som har utdannelse og erfaring fra tusenvis av saker? Vet du, du er den som har utvist minst kunnskap om barn, deres følelser og hvilke skader noe kan påføre dem på lang sikt. Jeg er faktisk ganske sjokkert.
|
|
|
#153 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Ja, det er klart barna er redde for dem, men at barna skal forbli i et hjem der de er nødt til å ta ansvar for sine egne foreldre, hører ikke noe sted hjemme. Og plasseres de hos fosterforeldre/på barnehjem, er det jo ikke slik at de aldri treffer foreldrene sine heller, da.
|
|
|
#154 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetI de sakene jeg har vært borti, så mener jeg heller at barna har blitt tatt ut forsent, etter alt for mange advarsler. Det er mer foreldrevern, enn barnevern.
|
|
|
#155 |
|
Borte
|
Så uegnede og omsorgssviktende foreldre har mer peiling og påfører mindre skader på barnet på sikt mener du? Vi snakker stort sett om utdannede fagfolk her altså, som har som jobb og fagfelt nettopp å ta barns følelser, rettigheter og liv på alvor. Dette er 2009.
|
|
|
#156 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, du mener barnevernet mangler kunnskap om barns følelser og konsekvensene av plasseringer utenfor hjemmet? Jeg er andreårs sosionomstudent, og lurer på om det kan berolige deg at dette absolutt utgjør en stor del av studiet. Jeg antar barnevernpedagogene har enda mer.
|
|
|
|
#157 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Å ta hensyn til barns ønsker er ikke det samme som å etterkomme dem. Man kan signalisere tydelig til barna at man hører hva de sier, at man forstår hva de føler, at man ser at det er flere måter å se en sak på. Likevel kan man som voksen i en gitt sak vurdere at andre hensyn må veie tyngre enn barnets mening.
|
|
|
#158 |
|
sukk
Før en omsorgsovertakelse skjer som regel alt annet forsøkt, hvis ikke situasjonen er akutt (og det skal en del til). Samarbeid og hjelp til foreldrene er en del av dette. Ikke alle foreldre samarbeider, ikek alle foreldre vil ta i mot hjelp, og beklager, ikke alle foreldre kan hjelpes tilstrekkelig til at de kan ha ansvar for barn uansett hjelpetiltak. Det er den brutale sannheten.
Hva? Vi snakker fortsatt om fagfolk med spesifikk kompetanse på barns følelser, utvikling og skader, gjør vi ikke? Jeg kan forsikre deg om at fagfolk som benyttes til sakkyndighetsuttalelser kjenner godt til dette. Faktisk tror jeg de aller fleste foreldre gjør det også. Det vil alltid foreligge en avveining om hva som er til størst skade for barnet, bare sånn til orientering. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Barnevernet
|
|
|
#160 |
|
Borte
|
Argumentasjonen din ser ikke ut til å komme fra et slikt ståsted altså. Det må jeg bare si.
|
![]() |
|
|