|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Glamorøs
|
Sv: Re: Sv: Barnevernet
Men det er da ikke noe motstridende i det og at foreldre mister omsorgen?
|
|
|
#122 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Når barna mishandles/utsettes for overgrep/omsorgssvikt osv. så skal ikke deres ønsker om å få bo hjemme tas hensyn til, var det både smilefjes og jeg sa.
|
|
|
#123 |
|
Borte
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Nei, ikke hvis ønsket er å forbli i et hjem der de ikke får god nok omsorg.
|
|
|
#125 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når du skriver "psykologer, leger, mennesker i kraft av sine posisjoner" går jeg ut fra at du mener sakkyndige? De har jo ingen personlig gevinst av at barn tas fra foreldrene. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Borte
|
Sv: BarnevernetBarn skal da slippe å ha ansvar for noe så stort og vanskelig som et annet menneske. Barn skal selv bli ivaretatt av ansvarlige. Noe annet er ikke godt for barnet.
|
|
|
#127 |
|
Personlig pessimist
|
Det er ikke dermed sagt at de møtes på den måten du skisserer. Ærlig talt, såpass fantasi kan du vel legge for dagen?
|
|
|
|
#128 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Den skjønte jeg ingenting av, hva er du spydig om nå?
|
|
|
#129 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetDeres ønske om å sette sitt liv til side og utslette alle egne behov for å ta vare på eller bli hos en forelder som ikke kan ta vare på dem skal ikke møtes med å innfri, nei. Hvis et barn står foran deg og insisterer på å leke på motorveien så skal vi si nei til det ønsket uansett hvor gøy barnet tror det kunne vært. |
|
|
|
#130 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og hvem skal definere hva som er et hjem med ikke god nok omsorg? Det kan lett bli et moraliserende ovenfra-og-ned syn fra fagfolk. Og jeg mener ikke hvor det snakk om grov mishandling, men i saker som er mer i gråsonen.
|
|
|
#131 |
|
sukk
Sv: Barnevernet
Ja, det er grusomt. Helt forferdelig. Barn skal få slippe å være bekymret for foreldrene sine. At de er i en slik situasjon innebærer som regel at foreldrene har sviktet på en eller annen måte.
Nemlig. Å tillegge barn et slikt ansvar er etter min mening å utsette det for ytterligere belastning. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Glamorøs
|
Hva mener du er gråsonen da? Og hva mener du er grov mishandling? Er litt mishandling greit etter din standard?
|
|
|
#133 |
|
Passiv
|
Den avgjørelsen har vi overlatt til domstolene. |
|
|
|
#134 |
|
Borte
|
Det er nettopp barnevernet og fagfolk som skal vurdere og avgjøre hva som er god omsorg. Det er nettopp derfor vi har et barnevern. De skal objektivt kunne vurdere når det foreligger omsorgssvikt og når barnet lider under det.
|
|
|
#135 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetHva mener du med gråsonen? Det er barnevernet som da kan sette i verk tiltak for å skaffe hjelp så disse folka kan klare å ta vare på barna sine. De prøver typisk det først. Omsorgsovertagelse er ikke førstevalget til tiltak for å si det sånn. |
|
|
|
#136 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har nå virkelig ikke inntrykk av at omsorgsovertakelse mot foreldrenes vilje skjer i saker som er i gråsonen, da er det som oftest temmelig graverende.
|
|
|
#137 |
|
Magisk
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Barnevernet
Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg sa ikke det. Det er komplisert og vanskelig, derfor opptar dette meg. Det må jo være grusomt å gå rundt å være redd for at en av foreldrene kanskje vil dø. Jeg sa ikke at de burde flytte rett inn til dem igjen. Men å fjerne dem med makt gang på gang? kansjke man da må bruke litt mer tid på både foreldre og barn og ikke bare ty til de enkleste løsningene?
|
|
|
#138 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Barnevernet
Nei nettopp.
|
|
|
#139 |
|
sukk
Sv: Barnevernet
Jeg synes dette er et litt pussig syn på fagfolk. Fagfolk benyttes på grunn av sin spesifikke kompetanse. Jeg kan forstå at de som har vært involvert i slike sakr føler seg nedvurdert, det er ikke det, men jeg synes det er litt spesielt å ha den oppfatningen om at "fagfolk" er moraliserende og har en ovenfra-og-ned-oppfatning. Det er jo ikke det det handler om, det handler om å sikre barn i familier der foreldrene ikke er kompetente omsorgspersoner. Og saken blir jo prøvd for Fylkesnemnda, som tidligere nevnt. Bedømmes den til å være såpass i gråsonen at det ikke er grunnlag for omsorgsovertakelse, ender det heller ikke med omsorgsovertakelse. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Magisk
|