|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
En som trener
|
StatistikkspørsmålDet er en del statistikkrever her, ja? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: StatistikkspørsmålDu tenker å vise at konsentrasjonen av protein A har gått ned, eller tenker du å vise avhengigheten av tiden?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: StatistikkspørsmålHar du prøvd å log-transformere konsentrasjonsverdiane? Går ut frå at tilsvarande figur då ville vise tilnærma lineær samanheng mellom log(kons) og tid slik at du då kan gjere ein lineær regresjon på transformerte data. Sidan det er standard-avvik stolpar i figuren går eg ut frå at du har fleire målingar per dag og at punkta er gjennomsnittsverdiar.
|
|
|
#4 |
|
En som trener
|
Sv: Statistikkspørsmål
Kremt. Jeg ønsker en stjerne på figuren min. Neida... Jeg ønsker å vise at konsentrasjonen går ned.
Denne figuren har jeg bare diktet opp for å få fram poenget, jeg har en drøss slike tidskurver med diverse fasonger og med ulik spredning. Nei, jeg vet ikke at dataene er normalfordelte, det kan man sjelden vite i slike celleforsøk siden man stort sett bare har 3-5 parallelle forsøk, men jeg ser at mange bruker t-test eller anova allikevel. (Jeg har tre parallelle forsøk i alle mine figurer). Det kan hende jeg bør kjøre ikke-parametrisk, for jeg har stor spredning på flere av figurene. Er Wilcoxen flervariablevarianten av Mann-Whitney? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
En som trener
|
Tre parallelle forsøk ja. Som jeg skrev i forrige innlegg har jeg flere slike figurer, hvorav noen har ca denne fasongen og noen er mer lineære av seg. Å log-transformere for så å kjøre lineær regresjon var en god idé, det skal jeg prøve.
Nei, det er ikke de samme prøvene/cellene det er gjort gjentatte målinger på. Hver dag var det nye celler som ble høstet. Så da er vel ikke repeated measures ANOVA et alternativ, ikke sant? Ei heller paired t-test? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: StatistikkspørsmålKor er cellene høsta frå då? Totalt forskjellige kilder kvar dag?
|
|
|
#7 |
|
En som trener
|
De er fra samme person opprinnelig ja, så totalt uavhengige av hverandre er de ikke (men de er så uavhengige som celleforsøk fra samme donor kan bli, ved at forsøkene er gjort til forskjellig tid, ulik passasje) osv. Ok, da kjører jeg paret t-test, og Wilcoxen. |
|
|
|
![]() |
|
|