|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvem er Søsken Hjelpeløs i din familie? | |||
| Ingen som peker seg ut som det, i grunnen |
|
87 | 42,86% |
| Jeg er enebarn og er Hjelpeløs |
|
0 | 0% |
| Eldste er mest hjelpeløs |
|
22 | 10,84% |
| Yngste er mest hjelpeløs |
|
62 | 30,54% |
| Et sted i midten er mest hjelpeløs |
|
32 | 15,76% |
| Deltakere: 203. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
både her og der
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg ble sett på som liten og hjelpeløs (er yngst) og behandlet deretter. Faren min lot meg ikke engang skjære brødskiver selv, tenk hvis jeg skjærte meg! Det var et stort sjokk for meg å flytte hjemmefra da jeg begynte å studere, og jeg brukte lang tid på å tilpasse meg. Søsteren min, som er fire år eldre enn meg, behandler meg fremdeles som ei lita jente (jeg er faktisk nå blitt 36 år) og det er ganske irriterende. Men hjelpeløs vil jeg ikke si at jeg er, brukte bare ganske lang tid på å bli selvstendig (sånn omtrent hele studietida).
|
|
|
#62 |
|
Curlingkone
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)
Dette har jeg og trodd helt til jeg møtte søsteren og moren til mannen.
|
|
|
#63 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Det er vel ikke så rart at det skjer litt oftere med en av de yngre barna. Økonomi spiller inn, og så tar man jo en rolle i søskenflokken. Hvis man både er yngst, og i tillegg har en litt "tander" personlighet, så kan nok de forsterke hverandre. Og så har man jo mange som duller med en også, også storesøsken. Og hvis man er den siste som flytter ut så kan kanskje mor få litt abstinens. Da eldste flyttet ut hadde foreldrene antagelig fortsatt fulle hender med de som bodde hjemme.
|
|
|
#64 |
|
Leser
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg synes det blir vanskelig å svare på dette i åpent forum, men moren min har sin "favoritt" blant oss søsken. Det vil si det er ett av barna hun mener bør særbehandles fordi alt er ekstra vanskelig for vedkommende.
Jeg vil jo tro det er flere ting som gir seg utslag. En av de kan være at det faktisk har vært mer synd i det ene barnet og så har dette "klebet seg fast" slik at det er blitt permanent (slik er det for oss). En annen grunn kan være at det er forskjell på barnas væremåte slik at man lettere identifiserer seg med ett av barna og derved lettere tilrettelegger for det barnet. Og hvilket inntrykk barna gir. Det var en i denne tråden som sa at søsteren fikk mer hjelp fordi hun ba om mer hjelp. Personlig er jeg usikker på om det faktisk er urettferdig? Bør man ikke kunne forvente at voksne barn uttrykker hva de har behov for som andre voksne?
Hmmm ... Jeg har vært fristet til å være med mannen min til lege.
|
|
|
#65 |
|
Pauset
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Ingen av oss er hjelpesløse. Min bror er byggeleder og flink med både familie og jobb. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke det er urettferdig. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Yes, we can!!
|
Det er ikke sikkert at det er uavhengig, men det er kanskje synd dersom det er oppdragelsen som gjør at den ene trenger mye mer hjelp enn den andre?
|
|
|
#69 |
|
Leser
|
Ja, jeg er enig med deg der. Det var dårlig formulert fra min side. Det jeg mente var:
|
|
|
#70 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#71 |
|
både her og der
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Svigermor handlet forresten klær til gubben i mange år etter han flyttet hjemmefra...Han syntes det var greit å slippe.
|
|
|
#72 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg ser det er en overvekt på at den yngste er mest uselvstendig. Kan det ha noe med at det er mange storesøsken som har stemt? Kanskje ikke den yngste er så mye mer uselvstendig, men oppfattes slik rett og slett fordi storesøsken ikke evner å se at den yngste også har blitt voksen? (det er jo noen innlegg her som går i den retning også) :dukker:
|
|
|
#73 |
|
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg tror også det er lettere for storesøsken å mene at yngre blir bedre behandlet enn motsatt. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Eller så er du og mannen din hederlige unntak, Kanne.
|
|
|
#75 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#76 |
|
Jo flere jo bedre...
Hos oss er det vel i så fall mer at familien ikke ser at lillesøster har blitt stor, og dermed ikke stiller krav til henne. Nå er det absolutt ingen tvil i verden om at jeg og min søster er helt utrolig ulike, og at søstra mi er veldig umoden og barnslig. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Poenget mitt er at du kunne fått et annet svar om det var respektive storesøsken du spurte.
|
|
|
#78 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Ja, jeg tror nok at spørreundersøkelsen ikke kan regnes som vanntett bevis, akkurat.
|
|
|
#79 |
|
Jo flere jo bedre...
Jamen vi trenger jo ikke synes at det er spesielt rart eller urettferdig selv om vi påpeker ulikheter? Jeg synes f.eks ikke det er urettferdig at søstra mi fikk mer leker, klær og utstyr da hun var liten enn det jeg fikk. Foreldrene mine hadde jo mer penger da, så det er jo helt naturlig. Jeg synes heller ikke søstra mi er bortskjemt selv om hun fikk mer. Foreldrene mine ga oss like mye både oppmerksomhet og penger ut i fra ressursene sine der og da, og hva vi som individer trengte. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
flisespikker
|
Du får lage en ny poll og spørre alle som svarte i denne undersøkelsen om de selv er store- eller småsøsken.
|
![]() |
|
|