Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)
Jeg synes det blir vanskelig å svare på dette i åpent forum, men moren min har sin "favoritt" blant oss søsken. Det vil si det er ett av barna hun mener bør særbehandles fordi alt er ekstra vanskelig for vedkommende.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Men det er interessant å se at dette skjer i en del familier - at en av medlemmene liksom får lov til å bli helt udugelig. Jeg lurer på hva det er som gjør at det skjer, og hvorfor foreldrene lar det skje? Ellers oppegående foreldre, liksom.
Jeg vil jo tro det er flere ting som gir seg utslag. En av de kan være at det faktisk har vært mer synd i det ene barnet og så har dette "klebet seg fast" slik at det er blitt permanent (slik er det for oss). En annen grunn kan være at det er forskjell på barnas væremåte slik at man lettere identifiserer seg med ett av barna og derved lettere tilrettelegger for det barnet. Og hvilket inntrykk barna gir. Det var en i denne tråden som sa at søsteren fikk mer hjelp fordi hun ba om mer hjelp. Personlig er jeg usikker på om det faktisk er urettferdig? Bør man ikke kunne forvente at voksne barn uttrykker hva de har behov for som andre voksne?
(Og dette er definitivt ikke noe unikt. Se her på forumet hvor forskjellig respons forskjellige nick får alt etter hvordan de uttrykker seg. Aller relasjoner mellom mennesker er avhengig av hvor godt man kan sette seg inn i hvordan vedkommende har det. Noen er mer empatiske enn andre, noen er utrykksfulle, av og til er gjenkjennelsesfaktoren høy, man samsvarer eller krasjer på normer for kjønn, for kultur og religion.)
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Eller blir med barnet til lege. Det gjelder spesielt unge menn i Oslo-området, som jeg har sagt før. Det er knapt noen menn under 25 år som kommer til spesialist uten at mor er med. :weird fact of life:
Hmmm ... Jeg har vært fristet til å være med mannen min til lege. Nevrologen ringte meg opp (men det var forhåpentligvis for jeg var den som så anfallet og ikke fordi mannen min ba om det.)