|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er din ryggradsreaksjon på feministklassifiseringen? | |||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
74 | 55,22% |
![]() |
3 | 2,24% |
![]() |
11 | 8,21% |
![]() |
24 | 17,91% |
![]() |
9 | 6,72% |
![]() |
13 | 9,70% |
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Feminist?
Mener du at jeg talte i mot barns rettigheter ved det jeg skrev? I såfall må jeg ha uttalt meg klønete. Tidligere skjedde det vel knapt at fedre ble tildelt hovedomsorg for barn, enda de i mange tilfeller var bedre skikket til å ta vare på barna enn mødrene. I mange andre land er dette fortsatt tilfelle. (Til dels her også kanskje?) Det er etter min mening absolutt ikke til barnas beste at fedre diskrimineres i foreldrerollen. Når man snakker om diskriminering så er selvsagt barnas behov i utgangspunktet ivaretatt. Det blir litt på samme måte som at kvinner med bedre kompetanse enn menn i arbeidslivet har blitt forbigått på grunn av kjønn. Kompetansen og ikke kjønn må være utgangspunktet, ergo barnas behov.
![]() |
#82 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Feminist?... og der kom det opp nok et uttrykk jeg misliker. Kvinnekamp. Det er et ekstremt konfronterende og ikke akkurat konstruktivt ord. Det er ikke det at jeg er mot noe av arbeidet feministene gjør, hvilket oppegående menneske ville vært det? Men hvis det nå er sånn at man definerer en masse andre likestillingsoppgaver inn i feminismen, hvorfor ikke bare bruke et ord som dekker det bedre?
![]() |
#83 |
Passiv
|
![]() Sv: Feminist?Irma, er nok godt mulig at jeg tilla deg utsagn i debatter du strengt tatt er totalt uskyldig i. |
![]() |
![]() |
#84 |
Ekvilist
|
Jeg mener fortsatt at bekkenløsning og svangerskap/fødsel ikke er et argument for at mor nødvendigvis skal ha det meste av permisjonen, tvert i mot så tror jeg det er en stor fordel for de fleste barn å ha en mer tilstedeværende far etter fødselen. Jeg synes fokus på barna er viktigere enn fokus på mors ønsker og behov.
![]() |
#85 |
Passiv
|
![]() Sv: Feminist?Jeg tror at en god måte å dele permisjon på er at først er mor hjemme til barselperioden er over. Deretter kan man dele resten av tiden. Jeg husker da jeg fikk storebror. Jeg fikk prolaps under fødselen og kunne ikke gå omtrent på åtte måneder. En uke etter at jeg klarte å gå igjen måtte jeg på jobb fordi faren skulle ha resten av permisjonstiden. Det var veldig vondt når jeg endelig kunne løfte ungen min og gå en tur med ham - også var det over. |
![]() |
![]() |
#86 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Feminist?Tror du at et barn som har far hjemme i barselperioden taper på det smilefjes, eller er det mors behov du tenker på når du skriver at det beste er at mor er hjemme i barselperioden? Hvor lenge tenker du at barselperioden varer? Jeg er oppriktig interessert altså, ikke sånn nedlatende liksom. Jeg klarer bare ikke å se for meg et eneste argument for hvorfor mor skal være fulltid med barna hele barselperioden. (Sett bort i fra amming selvsagt, men de fleste barn fullammes ikke gjennom hele foreldrepermisjonen.)
![]() |
#87 |
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#88 |
Off the map.
|
jeg har akkurat samme fordommer. Jeg anerkjenner den jobben kvinnebevegelsen har gjort fram til nå. Men er ikke en del av den føler jeg. Jeg er bare meg. Og jeg er jente. Ser ikke noen grunn til å hoie og skrike av den grunn. Det jeg har blitt eller ikke blitt er som jeg ser det kun et resultat av egen (manglende) innsats, og ikke hindringer som har møtt meg i samfunnet.
![]() |
#89 |
Passiv
|
Det er den fysiske perioden jeg tenker på. Mens man enda kommer seg etter fødsel. Noen er på bena igjen fort og ammer ikke. Da kan man snakke om å dele tiden etter bare noen uker. Noen har kanskje store utfordringer etter en fødsel og trenger at dette tas hensyn til først - så kan man dele resten av tiden når mor er tilbake i form slik at begge foreldre stiller på like vilkår. Jeg synes ikke det blir riktig om mor skal føde et barn og tilbake i jobb igjen før hun har hatt tid til å komme seg etter fødselen engang fordi det er viktig for far å være hjemme og knytte bånd til barnet. Mor har også bånd som skal knyttes og for mange kvinner er det en god stund ut i permisjonen før de er såpass på bena at de kan ha tilsvarende kosetid med barnet. |
![]() |
![]() |
#90 |
By the Sea
|
Men grunnen til at du er "bare deg" og opplever at framgang eller mangel på sådan kun skyldes egen grad av innsats er jo nettopp for at tidligere (og nåværende) generasjoners kvinner har utkjempet kampen for deg.
![]() |
#91 |
Leser
|
Jeg vil oppfordre deg til å tenke gjennom at folk er så komplekse at de greier å skille mellom seg selv og samfunnet. Hvis min datter ble drept av en pedofil hadde jeg helt sikkert ønsket vedkommende død, det betyr ikke at jeg er for dødsstraff. Det samme gjelder for tilgivelse, jeg mener ikke at den som er utsatt for et overgrep skal tilgi, men at samfunnet skal tilgi, støtte og hjelpe overgriperen er jeg helt for. På samme måte er det med likestilling, jeg har et bra liv - noe som du som erklærer deg som feminist forhåpentligvis er takknemlig for, ettersom vi som faktisk lever i likestilte forhold er med på å stabiliserse at det likestillingen opprettholdes. På et samfunnsnivå ser jeg at det er mer igjen, kanskje spesielt for menn sine rettigheter.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 15-03-09 kl 09:01. Årsak: leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
By the Sea
|
![]() Sv: Feminist?him - jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne for å svare på innlegget ditt.
![]() |
#93 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt klart, Zoë. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Dette tenker jeg også. Jeg tror absolutt ikke vi hadde vært der vi er nå hvis det ikke var for de som banet veien. Som kvinne er jeg veldig glad for å være født i Norge, man skal ikke dra fryktelig langt før mange av de tingene vi "bare lever i" og tar for gitt er ren utopi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig! Veldig bra skrevet.
![]() |
#98 |
frakoblet
|
Nei, det trenger det slett ikke bety.
Enig med du.
Nei, to!
Hvis jeg ikke husker riv, ruskende galt, så regnes de første seks ukene etter fødsel som barseltiden. Og jeg syns faktisk at hver familie selv skal få velge hvordan foreldrepermisjonen skal fordeles, etter de behov som hver enkelt familie har. Ja til utvidet permisjon for far - om han ønsker det.
![]() |
#99 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Feminist?Det er vel ingen her inne som mener at feminisme i seg selv er utdatert eller negativt, det er selve ordet jeg mener er utdatert. Hva er problemet med å kalle det ekvilisme?
![]() |
#100 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Feminist?På verdensbasis, og lokalt også forsåvidt så ser jeg absolutt behovet for å beholde feministbegrepet. Men jeg savner et begrep i tillegg, som f.eks ekvilisme.
![]() |
|
|